הפרעות אכילה
מנהלי קהילה
תרבות הסלברטי בעידן הגלובלי מתדלקת את הפחד שלנו מחוסר חשיבות
בדור הקודם צעירים חלמו ושאפו להיות עורכי דין ורופאים. עכשיו הם כמהים לזכות באוסקר או להיות כוכב פופ מופרסם. ד"ר קרלו שטרנגר מאוניברסיטת תל אביב מזהיר ששינוי זה גורם נזק רב לדימוי העצמי ולתחושת הערך העצמי.
בשנים האחרונות רואים יותר ויותר אנשים בעולם אשר סובלים מפחד הולך וגדל מלהיות חסרי משמעות וחסרי חשיבות. ד"ר שטרנגר יזם לפני כ – 10 שנים פרוייקט רב תחומי בנושא, לאחר שראה בקליניקה יותר ויותר מטופלים אשר סובלים מפחד כזה, וכתוצאה מכך עלייה בדיכאון ובחרדה.
ד"ר שטרנגר חושב שהוא גם מצא את הגורם לבעיה. לדבריו האשמה נעוצה בהשפעה של רשת החדשות – שעשועים העולמית (Infotainment) על הפרט.
שטרנגר בספרו "אני פרוייקט מיתוג" בוחן לעומק את אי-הנחת הקיומית המתמדת שמקננת בכל מי שחייו קשורים קשר בל-ינותק לרשת הגלובלית. קרלו שטרנגר מנתח את האובססיה לסולמות הדירוג, שהפכו מדד לערכו של כל דבר בעולם: חברות, מוצרים, מותגים ובסופו של דבר גם בני-אדם. הוא מדגים כיצד תרבות העזרה-העצמית ורוחניות-הפופ אינה מציעה אלא נחמה מדומה להומו גלובליס, שהוא טיפוס מזן חדש אשר מוגדר ע”י הקשר האינטימי שלו לאותה רשת עולמית.
כבני אנוש אנחנו באופן טבעי נוטים למדוד את עצמינו בהשוואה לאחרים סביבנו, אבל עכשיו אנחנו חיים בכפר גלובלי ואנחנו נוטים להשוות את עצמינו לאנשים החשובים והמשמעותיים יותר בעולם.
היום גם אנשים בעלי הישגים מרשימים חיים בפחד מתמיד שהם חסרי חשיבות או משמעות, כאשר הם משווים את עצמם לסיפורי הצלחה בתקשורת. תהליך זה יוצר דימוי עצמי מאד לא יציב וחברה בלתי יציבה.
לדבריו אנשים צריכים להפסיק למדוד את הישגיהם בהשוואה לפנטזיות תרבותיות של אושר ופרסום, כי זה לעולם לא יוביל לתחושת סיפוק.
ד"ר שטרנגר קורא לנו לשוב לבחינה ביקורתית ומעמיקה של שאלות קיומיות בסיסיות לתפיסה אקזיסטנציאלית של האינדיבידואליות החורגת מעבר לעצמי הממותג. לדבריו הריפוי הוא תהליך שהוא קורא לו "קבלה עצמית אקטיבית" והוא ממליץ לאנשים להשקיע זמן בפיתוח השקפת עולם באותה המידה בה הם משקיעים זמן בקריירה.
תרגמה וערכה: מיכל אפק