מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותשנת צהריים מסייעת לילדים ללמוד

שנת צהריים מסייעת לילדים ללמוד

מחקר מצא ששינה של כשעה לאחר ארוחת הצהריים עשויה לסייע לילדים בגיל הגן בלמידה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

תנומה באמצע היום סייעה לילדים בני שלוש עד חמש שנים לזכור טוב יותר את מה שלמדו בגן. כך עולה ממחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת מסצ'וסטס. החוקרים מצאו גם כי השינה מסייעת למוח לעבד ולאחסן זיכרונות.

 

המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, נערך בקרב 40 ילדים משישה גנים בארה"ב.

 

החוקרים לימדו את הילדים גרסה ממוחשבת של משחק הזיכרון, בו פורסים תמונות (לדוגמא של חתול או מטריה) ואז הופכים אותן. בהמשך מראים לילדים תמונה והם צריכים לזכור את מיקום התמונה הזהה ההפוכה. בסיום התרגול הילדים הצליחו לזכור נכונה את מיקומן של כ-75% מהתמונות.

 

החוקרים עבדו עם הילדים פעמיים. בפעם הראשונה הילדים שיחקו במשחק הזיכרון, ואז ישנו שנת צהריים של כשעה. אחר הצהריים הם התבקשו לשחק שוב במשחק, וכך גם בבוקר שאחרי - לאחר שנת לילה טובה. בפעם השנייה הילדים עשו את אותו הדבר, בהבדל אחד - לילדים לא ניתנה הזדמנות לישון שנת צהריים.

 

כאשר הילדים ישנו שנת צהריים הם תפקדו טוב יותר באופן משמעותי במשימות הזיכרון החזותי אחר הצהריים. ילדים שישנו צהריים זכרו 75% מהמיקומים, בדומה למה שזכרו בבוקר כשסיימו את התרגול. זאת לעומת רק 65% שהם זכרו בשעות אחר הצהריים ביום בו לא ישנו שנת צהריים.

 

שנת לילה טובה לא ביטלה את הפערים בתפקוד הילדים. כשהחוקרים בחנו את הילדים למחרת בבוקר, אחרי שנת לילה רגילה, עדיין היה הבדל משמעותי במה שזכרו הילדים כשהם ישנו צהריים יום לפני לבין מה שהם זכרו בבוקר שלמחרת התרגול כשהם לא ישנו צהריים.

 

החוקרים ביצעו מעקב הדוק יותר אחרי 14 ילדים נוספים במעבדת השינה שלהם. הבדיקות חשפו כי כאשר הילדים ישנו, היו יותר פרצי פעילות באזורים במוח הקשורים ללמידה ולאינטגרציה של מידע חדש.

 

 

לכמה שעות שינה אנו זקוקים?

 

PNAS September 23, 2013