כליות ודיאליזה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
שכיחות מוגברת של אובדן שתל כליה מגבר לאשה בשנה הראשונה לאחר ההשתלה
נשים המקבלות שתל כליה מתורם נפטר גבר בסיכון מוגבר לכשל השתל בשנה הראשונה לאחר ההשתלה. סיכון מוגבר זה אינו קיים 10 שנים לאחר ההשתלה.
במחקר שפורסם לאחרונה, בו עקבו אחר 117,877 מושתלי כליה בארה"ב לפחות במשך השנה הראשונה לאחר ההשתלה, נמצא כי נשים שקיבלו שתל מנפטר גבר, היו בסיכון גבוה ב-12% לפתח כשל של השתל שנה הראשונה לאחר ההשתלה. כעבור 10 שנות מעקב, לא נמצאה עליה בשכיחות אובדן השתל.
גברים נושאים אנטיגנים בשם H-Y, שמקורם בכרומוזום Y הגברי. אנטיגנים אלו אינם קיימים בנשים, וכאשר אשה מקבלת שתל כליה מגבר, היא עלולה לפתח נוגדנים כנגד אנטיגנים אלו הקיימים ע"ג שתל הכליה שקיבלה. התפתחות נוגדנים אלו עלולה להוביל לדחיה של השתל ואובדן מוגבר שלו בשנה הראשונה לאחר ההשתלה. במעקב ממושך יותר, עד 10 שנים, סיכון יתר זה יורד ואינו מוגבר יותר.
הצלחת השתלת כליה תלויה בגורמים רבים. למרות קיום אנטיגנים אלו וסיכון היתר, עדיין הצלחת ההשתלה גם מתרומת כליה מגבר לאשה, גבוהה מאד, ולכן באם קיים תורם מתאים ממין זכר, אין לפסול אותו מתרומת הכליה. כך הדבר הוא לגבי תרומה מן המת, אליה זמן ההמתנה ארוך עוד יותר.
תרגום ועריכה: ד"ר נעמי לוין-יינה
www.renalbusiness.com/hotnews/jasn-male-to-female-kidney-transplants.html
ד"ר נעמי לוין יינה
מסקנת המחקר היא כי למרות סיכון היתר, אין לפסול השתלת כליה מגבר לאשה, הן מהחי והן מהמת. כאשר מדובר בהשתלה מן המת, שכידוע זמן ההמתנה ברשימת המועמדים להשתלה כזו ארוך (לעיתים שנים), כמובן שבמידה ונמצאת כליה מתאימה, גם אם היא מגבר, יש להשתילה. כך הדבר הוא גם לגבי השתלה מן החי, ואין כמובן צורך למנוע השתלה מגבר חי לאשה. תוצאות המחקר מובילות לדעתי למסקנה, כי במידה ומדובר בהשתלה מן החי, בה ניתן לחפש לעיתים את התורם המתאים ביותר, באם ישנם 2 תורמים מתאימים, גבר ואשה, במידה ומדובר במועמדת אשה, אולי יש מקום לבחור דווקא בתורמת האשה.
אברהם פ.
במשפט האחרון: "הצלחת השתלת כליה תלויה בגורמים רבים. למרות קיום אנטיגנים אלו (H-Y) וסיכון היתר, עדיין הצלחת ההשתלה גם מתרומת כליה מגבר לאשה, גבוהה מאד, ולכן באם קיים תורם מתאים ממין זכר, אין לפסול אותו מתרומת הכליה." למיטב הבנתי מדובר על השתלות מתורמים נפטרים גברים במקבלות נשים. מאחר ונכתב במסקנות המחקר כי אין לפסול תרומת כליית גבר לאישה, מה קשור איפוא המשפט המסכם, שאינו מופיע במאמר המקורי: "כך הדבר הוא לגבי תרומה מן המת, אליה זמן ההמתנה ארוך עוד יותר." באיזו המתנה מדובר? האם הסיכון הנמוך יחסית צריך גם למנוע השתלות כליית גבר חי באשה? על פניו נראה כי לפי התרגום, המסקנה מביאה לדרישת השתלת כליות "מהחי" יותר מהשתלות מנפטרים.