מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
ד''ר אורן טנא
ד''ר אורן טנא
פסיכיאטר מומחה, מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב מייסד ומנהל רפואי של מכון מנטליקס, מרצה מבוקש באקדמיה ובחברות מסחריות, מגיש התוכנית ד"ר נפש בערוץ דוק
ד
ד"ר עודד טלמור
פסיכיאטר מומחה למבוגרים עוסק באבחון, ייעוץ וכתיבת חוות-דעת במצבי דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, OCD ומשברי חיים/
ד
ד"ר שרון פורת
רופאה מתמחה בפסיכיאטריה של המבוגר עוסקת באבחון דיכאון, חרדה OCD ומצבים טראומתיים. מתמחה בבריאות הנפש של האישה במעגל הפיריון.
כמונידיכאון וחרדהחדשותשינה משמרת זכרונות מועילים

שינה משמרת זכרונות מועילים

המוח מעריך אינפורמציה לאחסון על סמך ציפיות


צילום: אתר סטוק פוטוז
צילום: אתר סטוק פוטוז

 

אחרי שנת לילה טובה, אנשים יזכרו אינפורמציה טוב יותר אם ידעו שתועיל להם בעתיד, כך עולה במחקר חדש המתפרסם בעיתון Neuroscience. הממצאים מצביעים על כך שהמוח מעריך את הזיכרונות ונותן עדיפות לזיכרונות החשובים.

 

אנשים מקבלים כמות עצומה של מידע בכל יום. רוב האינפורמציה מקודדת בדרך כלשהי ומאוחסנת, אולם מרביתה נשכחת במהרה.

במחקר זה קבוצת חוקרים בראשותו של יאן בורן Jan Born מאוניברסיטת ליבק שבגרמניה בדקו כיצד מחליט המוח מה לזכור ומה לשכוח.


ממצאי המחקר מראים שבלילה, בשינה עושה המוח תהליך של גיבוש הזיכרונות ע"י סלקציה בין מה שישמור למה שימחק. וכן נמצא כי אינפורמציה רלוונטית לעתיד נשמרת הדרך כלל.


המחקר בדק 191 נבדקים בשני ניסויים שבחנו את השליפה מהזיכרון.

בניסוי הראשון התבקשו המתנדבים לזכור 40 צמדי מילים.

המשתתפים בניסוי השני שיחקו בקלפים ובו היה עליהם להתאים תמונות של חיות ותמונות של חפצים וכן למידת רצף הקשות באצבע. כלומר נבדקו כמה שיטות קידוד: מילולי אודיטורי, ויזואלי ומוטורי.

 

בשתי הקבוצות למחצית נאמר שיבחנו על הלמידה אחרי עשר שעות. בפועל את כולם בחנו אחרי עשר שעות.


חלק מהמתנדבים הורשו לישון בין הלמידה לבחינה. כצפוי, אלו שישנו ביצעו טוב יותר במבחן מהאחרים.

מה שמעניין הוא שמקרב אלו שישנו, אלו שידעו כי הם עומדים להיבחן על כך, זכרו טוב יותר מאלה שישנו אך לא ידעו שיבחנו.


לכל אלה שישנו הוצמדו לראש אלקטרודות לבדיקת EEG. ונמצאה פעילות מוחית מוגברת בשלבי השינה העמוקים (גלי טתא ודלתא שאינם מקושרים לשנת החלום) בקרב נבדקים שידעו כי הם עומדים להיבחן על מה שלמדו.

ככל שהייתה יותר פעילות מוחית בשינה העמוקה כך זכרו יותר.

 

מדענים חשבו תמיד כי השינה חשובה לתהליך הזכירה. במחקר הזה מתואר התהליך: האזור המצחי במוח מסמן את הזיכרונות הרלוונטיים לעתיד בעת העירות וההיפוקמפוס מגבש את הזכרונות המסומנים במהלך השינה.
גיילס איינשטיין Gilles Einstein מומחה זיכרון באוניברסיטת פורמן, שלא היה ממשתתפי המחקר, אומר כי המחקר הזה מסביר מדוע סביר יותר שאדם יזכור שיחה על דרך שיצטרך לנסוע בה מאשר על שיחת חולין.

 

"אני זוכר, את בית הערבה,
פיסת מדבר צרובה בארץ חרבה..."

 

J Neurosci. 2011, 31(5), 1563-1569
 

 

תרגום ועריכה: יעקב ברמץ