מחלות לב
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
צפיה בפרסומות של כושר, גורמות לאכילת יתר
פרסומות משפיעות על השמנה, גם פרסומות כושר וגם פרסומות מזון מהיר
אחת מהדרכים המקובלות לירידה במשקל היא פעילות גופנית.קיימות פרסומות רבות לפעילות גופנית עם תוצאות מובטחות לירידה במשקל, אך לרוב התוצאות מתסכלות.
במחקר שנעשה במחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת אילינוי, ארה"ב, בדקו החוקרים את השפעת פרסומת על תיאבון ואכילה. החוקרים מצאו, שהקבוצה שצפתה בהודעות פרסומת על פעילות גופנית או מילות מפתח הקשורות בפעילות גופנית, אכלה יותר באופן משמעותי.
תצפית זו יכולה להיות אחד מההסברים לכישלון תוכניות קידום פעילות גופנית במיוחד אלו, אשר מנסות להתמודד עם השמנה ונעשות ללא דיאטה נלווית.
Obesity (Silver Spring), 2009, 17(7), 1451-1452
על נזקי הפרסומות יש עוד הרבה מחקרים...כמו כמובן, פרסומות על מזון מהיר בטלויזיה המגבירות ישירות את שיעור ההשמנה. בניתוח סקר הרגלי ילדים, הגיעו חוקרי כלכלה למסקנה שניתן יהיה להפחית את אחוז הילדים הסובלים מהשמנה (גילים 3-11) ב- 18%, אם יאסרו בטלויזיה את שידורי הפרסומת למזון מהיר בתוכניות הילדים. אצל בני הנוער הקצת יותר גדולים, בגילים 14-18 שנה, צפויה ירידה של 14% במספר השמנים. אכן בסקנדינביה אסור לפרסם מזון מהיר בתוכניות ילדים.
בהערכה ש- 80% מהמתבגרים השמנים יהיו גם מבוגרים שמנים, נראה חשוב ליישם חוק איסור כזה.
The Journal of Law and Economics, 2008, 51. 599-618
ועוד ניסוי, במעקב אחרי נתונים של 3563 ילדים בלוס אנג'לס נמצאה קורלציה בין הסיכוי להשמנה ובין תכניות הטלויזיה שהם ראו במשך 5 שנים. ביומני הצפיה בטלויזיה של הילדים נבדקו גם שעות הצפייה וגם מספר הפרסומות של מזון מהיר, הקורלציה החזקה להשמנה נמצאה עם מספר הפרסומות ולא עם שעות הצפייה בטלויזיה.
בארה"ב בשבת בבוקר רואים הילדים הצופים בסרטים מצוירים פרסומת כל 5 דקות.
Am J Public Health. 2010, 100(2), 334-40
תרגום ועריכה: ד"ר דינה ראלט