קשב וריכוז
מנהלי קהילה
על ילדים שמתחילים לדבר מאוחר
לילדים ה"מאחרים בדיבור" עשויות להיות בעיות התנהגותיות ורגשיות כפעוטות, אך אל דאגה - הן חולפות
בן השנתיים של השכנים כבר מברבר בלי הפסקה ושלכם זורק רק כמה מילים לאוויר? אין סיבה לדאגה. כך לפחות עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics. החוקרים האוסטרליים מצאו כי לילדים שמתחילים לדבר מאוחר או ילדים שיודעים רק מספר מילים מוגבל עד גיל שנתיים, עשויות להיות בעיות התנהגותיות ורגשיות כפעוטות, אבל הבעיות הללו לא ימשיכו איתם בילדות ובגיל ההתבגרות.
מחקרים קודמים העלו את האפשרות שלילדים המוגדרים "מאחרים בדיבור" סיכון מוגבר לבעיות התנהגותיות ונפשיות. יחד עם זאת, אין מחקרים טובים שעקבו אחר השפעות האיחור בדיבור בטווח הרחוק.
חוקרים מאוניברסיטת אוסטרליה המערבית עקבו אחר יותר מ- 1,500 ילדים מלידה ועד גיל 17. הילדים שהוגדרו בגיל שנתיים כ"מאחרים בדיבור" היו אלה שתוצאות הניקוד שצברו בסקר התפתחות שפה היו מתחת לאחוזון ה- 15. לילדים לא היו עיכובים התפתחותיים אחרים, נכויות אינטלקטואליות או בעיות שמיעה.
142 הילדים ה"מאחרים בדיבור" אכן הראו בעיות התנהגותיות ורגשיות ברמה נמוכה בגיל שנתיים, אבל לא היה להם סיכון מוגבר לבעיות כמו הפרעות קשב וריכוז (ADHD), בעיות התנהגות, בישנות, חרדה או דיכאון כשהגיעו לגיל 5 ושוב כשמצבם נבדק כל כמה שנים, עד גיל 17.
החוקרים הסיקו כי עיכוב באוצר המילים בגיל שנתיים לא מהווה גורם סיכון בפני עצמו להפרעות התנהגותיות או רגשיות.
כ- 7 עד 18 אחוז מהילדים נחשבים "מאחרים בדיבור" בגיל שנתיים, אך רובם ידביקו את הפער עד השלב בו הם מתחילים ללמוד בבית ספר. החוקרים מסבירים כי אין הפתעה בכך שנראה שלילדים שמתחילים לדבר מאוחר יש יותר קשיי התנהגות בגיל שנתיים. התסכול בשל כך שהם לא יכולים לתקשר בהצלחה עשוי להיות גורם אפשרי להפרעות בהתנהגות. אבל, כאשר ילד מתבגר ומפתח יכולות שפה נכונות יותר לגיל, התסכול שלו עשוי להתפוגג, וכך גם הפרעות ההתנהגות.
בילד שממשיכים להיות אצלו עיכובים כשהוא מתבגר, המצב עשוי להיות שונה. לכן, הממצאים החדשים עשויים לא לחול על ילדים עם ליקויי שפה עקביים אחרי גיל שנתיים וילדים בעלי עיכובים אחרים בהתפתחות.
לדברי החוקרים, המחקר מחזק את הגישה של "נחכה ונראה", במקרה של עיכובים בשפה של ילדים ללא עיכובי התפתחות אחרים, עד גיל שנתיים. אבל כשהעיכובים בהתפתחות השפה ממשיכים, חשוב לדאוג להתערבות.
ויש גם עצה להורים מודאגים: במידה ואתם חוששים כי אצל ילדכם יש עיכוב בשפה, החזיקו יומן שפה, ורשמו כל מילה חדשה שילדכם אומר, כך שלא תעריכו פחות מידי או יותר מידי את מספר המילים שיש באוצר המילים של ילדם כאשר רופא הילדים שואל אותם על התפתחות השפה. במקביל, יש לבדוק שהשמיעה של הילד תקינה.
Pediatrics 2011; peds.2010-2782; published ahead of print July 4, 2011, doi:10.1542/peds.2010-2782