מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתי גור אריה
מנהל היחידה לשיכוך כאב בשיבא, תל השומר. ד"ר גור-אריה כותב הספר "כאב, מאבחנה ועד הקלה"
עידית רונן
עידית רונן
אחות מומחית לטיפול בכאב, יו"ר יוצאת של פורום הסיעוד לטיפול בכאב. עבדתי שנים רבות במרכז שניידר לרפואת ילדים בריכוז ותיאום הטיפול הכאב כמו כן, ריכזתי את תחום בטיחות המטופל וניהול סיכונים וכיהנתי כאחות הועדה לילד בסיכון.
ד
ד"ר גור רות
אני מומחית בנוירוכירורגיה וברפואת כאב ומשמשת כרופאת כאב בכירה במרפאת הכאב בשיבא. אני מתמחה בעיקר בכאבים שמקורם במערכת העצבים המרכזית: כאבי ראש, כאבי פנים כאבים הנובעים מבעיות נוריולוגיות, כאבים שמקורם בעמוד השדרה לכל אורכו, הרפס, ועוד. אני מתמחה בעיקר בפעולות פולשניות לטיפול בכאב, אולם אמונה גם על הטיפול התרופתי.
אלה סטולר
אלה סטולר
פיזיותרפיסטית, BPT,MPT. מתמחה בשיקום אורטופדי, כאב כרוני ותסמונות כאב לרבות CRPS. בעלת 10 שנות ניסיון בניהול מחלקת אשפוז יום שיקומי בבית החולים "רעות". מאמינה בשיקום פונקציונאלי, תוך הסתכלות הוליסטית על האדם כמכלול. דוגלת בעבודה שיקומית רב מקצועית, לצורך קידום מטרות תפקודיות של המטופלים. בוגרת קורסים כגון: דיקור מערבי (DRY NEEDLING), נוירודינאמיקה קלינית, טכניקות מיופציאליות, הנחיית קבוצות ועוד.
ד
ד"ר גלעד וסרמן
מומחה לרפואת הפה, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה משנת 2012 ותוכנית ההתמחות ברפואת הפה באותו מוסד משנת 2018. במהלך לימודיו השלים גם תואר מוסמך מחקרי (MSc) במדעי הרפואה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה. אחראי המרפאה לכאבי פנים, לסתות, ומפרקי הלסת במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), ובמרפאה פרטית. מאמין ומקיים גישה מולטידיסיפלינרית בטיפול.
ד
ד"ר גיא אלאור
אני מומחה בנוירוכירורגיה, עוסק וברפואת כאב במרפאת הכאב בשיבא. אני מטפל בכל סוגי הכאב, מעבר לטיפול תרופתי יש לי עניין מיוחד בטיפול פולשני לכאב במערכת העצבים המרכזית והפריפרית: עצבי הפנים, עמוד שידרה, קיצוב עצבי מרכזי ופריפרי ושחרור כירורגי של עצבים.
ד
ד"ר נטלי שליט
אני רופאה מומחית ברפואה פנימית וברפואה לשיכוך כאב. רופאה בכירה במכון לרפואת שיכוך כאב בתל השומר ועומדת בראש המרפאה לשיכוך כאב בגיל השלישי. עוסקת בעיקר בשיכוך כאב בגיל המבוגר הנובע ממחלות כרוניות מורכבות, כמו נוירופתיה משנית לסוכרת או כאב נלווה לאוסתאופורוזיס ושברים. אני מאמינה במבט רב מערכתי על המטופל המבוגר, תוך התחשבות במכלול מחלות הרקע והטיפול התרופתי המורכב אותו הוא נוטל.

מובילי קהילה

לימור חורש
לימור חורש
היי חברים :) שמי לימור, לוקה בכאב כרוני מתחילת שנת 2011 עקב תאונה. כיום, לצד הכאבים והמחלה, כל מטרתי היא לאפשר למטופלים, למשפחותיהם ולאנשי מקצוע לבנות סביבת חיים בריאה המבוססת על הבנה, אמפתיה והתחשבות הדדית. בכוונתי לתת הכוונה לרכישת כלים, לתת מקום לדבר על מה שאסור, על מה שמותר ולא נעים, ולתת לכם הזדמנות להכיר ולפגוש זה את זה.
כמוניכאבמדריכיםעוזר כמו כוסות רוח?

עוזר כמו כוסות רוח?

מה זה טיפול בכוסות רוח? האם זה עוזר? מה אומרים המחקרים?


(צילום: panthermedia)
(צילום: panthermedia)

בשחר ילדותי, נחשפתי לטיפול בכוסות רוח, בעיקר כטיפול יעיל בכאבי גב. אנשים נהגו לטפל בבני משפחתם בשיטה, וכך היה גם במשפחה שלי. הטיפול דרש מיומנות של המטפל בחימום הכוסות ובהצמדתן לגוף המטופל. בעיני ילדה, הטיפול נראה לי כואב ומאיים. 

 

הטיפול בכוסות רוח

 

מזה אלפי שנים, טיפול באמצעות כוסות רוח נחשב לטיפול המקל על מצבי בריאות שונים כמו כאבי שרירים, בעיות נשימה, התקררות וכאב.

 

הטיפול מתבצע בעזרת כוסות המוצמדות לאזורים שונים בגוף. הכוסות מוצמדות לגוף באמצעות יצירת ואקום במשך 3-15 דקות, ובכך גורמות לזרימת דם גבוהה, לשחרור ולהקלה על כאבי שרירים.

 

יש המתארים את התהליך הדלקתי כמקום שבו הצטברות הנוזלים אינה מאפשרת זרימת דם תקינה למקום, כולל הצטברות חומרי פסולת, הגורמים לסבל ומגבלות כמו קישיון שרירים, כאב ומגבלות תנועה.

 

שיטות ריפוי כמו אקופנטורה (דיקור), מבוססות על זירוז יזום של ריפוי המקום הפגוע, באמצעות הגברת זרימת הדם למקום. גם הטיפול באמצעות כוסות רוח מבוסס על עקרון זה. הצמדת הכוס גורמת למשיכת רקמה (כולל שריר) ולקריעה של נימי דם, בכך, זרימת הדם במקום משתפרת ויש המפרשים זאת כפינוי "נוזלים תקועים" כמו "דם קרוש" שהצטברו באזורי גוף שונים כמו מפרקי הברך, כתפיים ועוד.

 

הצמדת הכוסות מותירה סימנים עגולים בצבע אדום עד סגלגל על העור, שחולפים כעבור מספר ימים. היעלמות הכתמים משקפת את קצב תהליך הריפוי ששונה מאדם לאדם, ותלוי בגורמים נוספים כמו תנועה ותזונה. יש המפרשים את גוון הצבע בהתאם לכמות הנוזלים שפונו מהמקום באמצעות הצמדת "כוסות הרוח"- ככל שהצבע כהה, כך פונו יותר נוזלים.

 

הטיפול אינו מומלץ במהלך היריון ומצבי חולי שונים כמו סוכרת, זאבת והמופיליה שלסובלים מהם הטיפול עלול לגרום לדמם וחבלות.

 

מזה אלפי שנים, הטיפול באמצעות כוסות רוח היה חלק מהרפואה הסינית העתיקה. ידוע על שימוש במספר סוגי כוסות כמו ספלים, כוסות במבוק, כוסות בוץ (עפר) והצמדתן לנקודות דיקור נבחרות על עור המטופל. בהתאם לעיקרון המתואר לעיל (הגברת זרימת הדם למקום) משיגים את המטרה של ריפוי מחלות.

 

ברפואה הסינית מתוארים שבעה סוגים של טיפולים באמצעות כוסות רוח, כאשר המטפל בוחר את השיטה בהתאם לסוג החולי. רוב המטפלים מחממים את הכוסות לפני הצמדתן כדי להשיג יניקה (לחץ שלילי) בתוך הכוס. שיטה נוספת ידועה כ"שיטה רטובה" או "השיטה המדממת", בה המטפל נוהג לבצע חתכים קטנים בעזרת מחט לפני הצמדת הכוסות. יש גם שיטות המערבות שימוש בצמחי מרפא, מחטי דיקור או מים חמים. בין מצבי הבריאות השכיחים בהם מטפלים באמצעות השיטה הם כאב, הרפס זוסטר, סימנים נשימתיים (שיעול, אסתמה), אקנה והצטננות.

 

מה אומרים המחקרים?

 

האם קיימות עדויות ליעילות השיטה? סקירת ספרות מקיפה אודות השימוש בכוסות רוח ברפואה הסינית, התפרסמה באוקטובר 2010, בכתב העת לרפואה משלימה ואלטרנטיבית Complementary and Alternative Medicine. הסקירה כללה כ- 550 מאמרים שהתפרסמו בשנים 1959- 2008. 73 מתוכם בוצעו במדגם אקראי עם קבוצת ביקורת. 22 מהם היו מחקרים קליניים עם קבוצות ביקורת. 373 היו בדיקות של רשומות רפואיות ו-82 תיאורי מקרה. רוב המחקרים בוצעו שלא בהתאם לדרישות מחקריות עדכניות, אולם הם התקדמו לאורך השנים. הטיפול נמצא יעיל במצבי בריאות שונים כמו הרפס זוסטר ומחלות נוספות. אולם החוקרים הסיקו שעדיין נדרש מחקר קפדני ושיטתי תוך כדי השוואה לטיפולים לא תרופתיים ותרופתיים, במטרה להצדיק יעילות השימוש בשיטה זו בשדה הקליני, כטיפול מבוסס ראיות.

 

הרמב"ם (1204-1135), הפילוסוף היהודי המפורסם מימי הביניים, ששימש כרופא וכמנהיג קהילה, כתב אודות הטיפול באמצעות כוסות רוח: "הכאב הראומטי המתחדש מרוח, יירפא באופן מיוחד, שכמעט אין רפואה טובה לו מזה בקרן המציצה (כוסות רוח) שייתלה על מקום הכאב" (פרקי משה, פרק שמיני).

 

טיפול בכוסות רוח, משויך לרפואה העממית. יש הטוענים שהוא מועיל. לשאלה האם זה אכן המצב, קרוב לוודאי שאין תשובה חד משמעית, במיוחד לאור העובדה שעדיין חסר תוקף מחקרי מספק ומבוסס ראיות. אולם, לא ניתן להתכחש לשיטת טיפול זו, המיושמת בתרבויות שונות מזה אלפי שנים, עוברת מדור לדור ומתוארת כמסייעת לאנשים במצבי בריאות שונים מאז ועד היום.

 

 

* עידית רונן היא יו"ר "פורום הסיעוד לטיפול בכאב", מרכזת תחום הכאב במרכז שניידר לרפואת ילדים וממנהלי קהילת כאב כרוני ברשת החברתית- בריאותית כמוני

IL200
30/04/17 19:32

עוד ממאמר ח' להרמב"ם (שלא היה רק "פילוסוף ורופא גדול, אלא בעיקר חכם יהודי) : וְאָמְנָם זֶה הָעִנְיָן אֲשֶׁר בֵּאֲרוּ חֲכָמִים, שֶׁהַמִּצְווֹת וְהָעֲבֵרוֹת אֵינָן בִּידֵי שָׁמַיִם וְלֹא בִרְצוֹנוֹ, אֲבָל בִּרְצוֹן הָאָדָם - נִמְשְׁכוּ בָזֶה אַחַר דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהוּא אָמְרוֹ: מִפִּי עֶלְיוֹן לֹא תֵצֵא הָרָעוֹת וְהַטּוֹב (איכה ג לח). שֶׁ"הָרָעוֹת" - הֵם: הַמַּעֲשִׂים הָרָעִים, וְ"הַטּוֹב" - הֵם: הַמַּעֲשִׂים הַטּוֹבִים. וְאָמַר: שֶׁהַשֵּׁםיִתְבָּרֵךְ אֵינוֹ גוֹזֵר עַלהָאָדָם לַעֲשׂוֹת רַע אוֹ טוֹב. וְאַחַר שֶׁהָעִנְיָן כֵּן - רָאוּי לָאָדָם לְהִתְאוֹנֵן וְלִבְכּוֹת עַל מַהשֶּׁעָשָׂה מִן הַחֲטָאִים וְהָעֲבֵרוֹת, אַחַר שֶׁפָּשַׁע בִּרְצוֹנוֹ, וְאָמַר: מַה יִּתְאוֹנֵן אָדָם חַי, גֶּבֶר עַל חֲטָאָיו (שם לט). וְאַחַר-כָּךְ שָׁב וְאָמַר: שֶׁרְפוּאוֹת זֶה הֶחֳלִי בְּיָדֵינוּ. כִּי כְּמוֹ שֶׁפָּשַׁעְנוּ בִּבְחִירָתֵנוּ - כֵּן לָנוּ לָשׁוּב מִמַּעֲשֵׂינוּ הָרָעִים; וְאָמַר אַחַרכָּךְ: נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקוֹרָה וְנָשׁוּבָה עַד ד', נִשָּׂא לְבָבֵנוּ אֶלכַּפָּיִם, אֶלאֵל בַּשָּׁמָיִם (שם מ-מא).

צסלי
07/03/14 10:06

מישהו מכיר מטפל לבעיה ספציפית של הרפס זוסטר?

 

מנסיוני, ובעיקר מהמלצותיהם של מטופלי, שהגיעו אלי מכופפים עם כאבים חזקים, ויוצאים מחייכים על הרגליים

טיפול בכוסות רוח שנעשה בידיים מיומנות ובעלי נסיון עובד!

מירה סער - הכאב נעלם