מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מחלות לב

מנהלי קהילה

פרופ' סער מנחה
פרופ' סער מנחה
מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית (צנתורים) במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). רופא עצמאי ומצנתר- קופ"ח מכבי. פרופ' בחוג לקרדיולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב. תחומי עניין: קרדילוגיה התערבותית, קרדיולוגיית ספורט, מניעת מחלות לב, מחלות לב מבניות, מניעת שבץ מוחי.
ד
ד"ר אבישי גרופר
אני בוגר בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. השלמתי התמחות ברפואה פנימית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי, ובקרדיולוגיה במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, והתמחות בתחום של אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD) במרכז הרפואי MAYO CLINIC במינסוטה, ארה"ב. לאחר החזרה לארץ עבדתי כרופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב ובמכון לאי ספיקת לב, ומנהל מרפאות המערך הקרדיולוגי בשיבא, תל השומר. כיום אני מנהל היחידה לאי ספיקת לב במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). אני יו"ר החוג לאי ספיקת לב באיגוד הקרדיולוגי בישראל וחבר באיגוד האירופאי לאי ספיקת לב ובאיגוד הבינלאומי להשתלות לב. אני מרצה בכיר בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב ומעורב במספר רב של מחקרים בארץ ובחו"ל בתחום אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD). מרצה בכנסים בארץ ובחו"ל. במסגרת עבודתי אני עוסק בטיפול במחלות שריר הלב, אי ספיקת לב, השתלת לב מלאכותי (LVAD), השתלות לב, מחלות מסתמיות ויתר לחץ ריאתי. אני רואה חשיבות רבה בהדרכה לאורח חיים בריא ומניעת מחלות לב.
דייאנה קליין
דייאנה קליין
פסיכולוגית שיקומית מומחית, קליניקה בפתח תקווה. עד לשנת 2022, הייתי פסיכולוגית אחראית במכון לשיקום חולי לב, בי״ח שיבא תל השומר.

מובילי קהילה

איתן אביר
איתן אביר
הי לכולם, שמי איתן, בן 44, אב לשלושה ילדים מקסימים, מאוד אוהב לרכוב על אופניים אופניים בשטח, טיולים, בילויים ובעיקר אוהב אנשים. בחודש נובמבר 2015 עברתי השתלת לב בארצות הברית , לאחר המתנה בישראל של מעל שנה, כחצי שנה מתוך תקופה זו באשפוז בבית חולים. בגיל 17 אובחנה בליבי קרדיומיופטיה. עד גיל 41 לא תסמיני כלל ואז תוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים) חלה הרעה משמעותית במחלת הלב שהוגדרה אז כאי ספיקה חמורה שהכניסה אותי לרשימת המתנה להשתלת לב. כבר במהלך האשפוז הארוך אפשר לומר שגיליתי את עצמי מחדש ונוכחתי שיש לי כוחות נסתרים שאף פעם לא ידעתי על קיומם. תקופה ארוכה באשפוז בבית חולים היא לא פשוטה ושואבת כוחות פיזיים ובעיקר מנטליים רבים. במהלך תקופת האשפוז נוכחתי שההתמודדות היא שונה לגמרי בין חולה לחולה ולא כולם מצליחים לאזור את הכוחות הדרושים להתמודדות הקשה והארוכה. לחוות על בשרי את החוויות הלא פשוטות לעיכול ומצד שני לצפות מהצד בדרכם הייחודית של חולים אחרים להתמודד הביאה אותי להחלטה להקדיש מזמני ומנסיוני לתמיכה ועזרה לחולי לב.
גיל מלצר
גיל מלצר
בן 56. נשוי. אבא של עומר (8) ומיקה (6). חולה לב. מייסד ומנכ"ל אגודת הלב הישראלי - העמותה למען מטופלי לב וכלי דם
ורד שיראזי
ורד שיראזי
חולת לב מילדות, חולת פיברומיאלגיה ומושתלת לב כ4 שנים. מורה בנשמתי ועסוקה בלעשות טוב בעולם.
כמונימחלות לבחדשותמצילים חיים: רחפנים לפני אמבולנסים

מצילים חיים: רחפנים לפני אמבולנסים

מחקר חדש מצא כי רחפנים יכולים להעביר דפיברילטורים לטיפול בדום לב מהר יותר מאמבולנסים


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

״רחפנים הניחו דפיברילטור אוטומטי ליד דלתות של בתים – שם מתרחשים רוב המקרים של דום לב, ועשו זאת בדקות הראשונות של דום הלב. כאשר רחפן הגיע לפני אמבולנס, הוא היה זריז יותר בכמעט שתי דקות. עם שיפור בטכנולוגיה של רחפנים ניתן יהיה להעלות את מספר המטופלים ואת היתרונות בזמן ההגעה״, כך מסכמת ד״ר סופיה שיירבק ממכון קרולינסקה בשוודיה את המחקר החדש בו רחפנים נשלחו להציל אנשים עם דום לב.

 

דום לב מהווה הפרעת קצב לב מסוכנת, שבמהלכה חל שיבוש פתאומי בפעילות הלב, עם הפסקה בנשימה ובזרימת הדם למוח. דום לב מתרחש תמיד בפתאומיות, כאירוע דרמטי ובלתי צפוי. לרוב בדום לב, בעקבות הפסקת זרימת הדם למוח, תוך כ-20 שניות המטופל מאבד את ההכרה, וללא טיפול תוך דקות בודדות – המוח עלול להינזק באופן בלתי הפיך. עם זאת, טיפול רפואי מיידי באמצעות דפיברילטור עשוי להציל חיים.

 

דפיברילטור הוא מכשיר החייאה המיועד למתן שוק חשמלי להשבת הפעילות החשמלית הלבבית במקרים של דום לב. דפיברילטורים הוכנסו בשנים האחרונות לשימוש נרחב בקהילה, ובישראל תקנות שנכנסו לתוקף משנת 2014 מחייבות כיום החזקת דפיברילטור בכל מקום ציבורי שעשוי להכיל 500 אנשים ומעלה, לרבות שדות תעופה, תחנות רכבת, בריכות שחייה, קניונים, אצטדיונים, גני אירועים וכן בתי ספר שמונים מעל ל-500 תלמידים. באמצעות קמפיין מימון המונים – פרויקט שהחל על רקע מותו בינואר 2019 מדום לב של ד"ר אורן זוסמן, רופא מהמערך בקרדיולוגי בבית החולים בילינסון, כשהוא בן 37 בלבד – מוצבים דפיברילטורים במרחב הציבורי, למשל בגינות.  

 

הפרוצדורה הרגילה במצבים של חשד לדום לב מחוץ לבית החולים, היא שעד למקרה מתקשר למוקד החירום ושם מזעיקים אמבולנס שנוסע במהירות האפשרית לזירה.

 

במחקר החדש שנערך בעיר גטבורג בשוודיה והוצג בכנס החברה האירופית לקרדיולוגיה, כרכיב נוסף למקרים של דום לב, מעבר לאמבולנס, שלושה רחפנים הוצבו בשלושה מיקומים שונים, לכל אחד טווח טיסה שמגיע עד לרדיוס של 5 ק״מ.

 

כאשר התרחש מקרה שעלול להיות דום לב באחד משלושת האזורים האלה, המוקד שלח גם הודעה למרכז בקרה שם הטיסו את הרחפנים – אם התקבל אישור לכך ממגדל הפיקוח של שדה התעופה הסמוך. בהגיעו לכתובת הרחפן הנמיך גובה ושחרר את הדפיברילטור האוטומטי. המכשיר ששוחרר צפצף במטרה למשוך את תשומת הלב של האנשים בסביבה, כדי שאלה יוכלו למצוא אותו בקלות ולטפל בקורבן.

 

בין יוני לספטמבר 2020, אירעו 14 מקרים של דום לב שניתן היה להכליל במחקר. רחפן המריא ב-12 מהמקרים וב-11 מהמקרים (92%) דפיברילטור אוטומטי התקבל בהצלחה בזירה. הרחפן הגיע לפני האמבולנס ב-64% מהמקרים עם יתרון בזמנים של 01:52 דקות.

 

תרופות למבודדים ואיברים להשתלה

 

סך הכל 39 מקרים לא ניתן היה לכלול במחקר בשל גורמים כגון גשם או רוח, בניינים גבוהים או אזורים בהם אסור לטוס. לדברי ד״ר שיירבק ״עד 2022 אמורים להיות לנו רחפנים שיש להם את היכולת לטוס בחושך ובגשם מתון. חיי בטרייה ארוכים יותר יכולים להעלות את טווח הטיסה ואת מספר התושבים שרחפן אחד יכול לכסות״.

 

בשנים האחרונות נחקרים שימושים שונים של רחפנים בשירות הרפואה וגם של מזל״טים – מטוסים זעירים ללא טייס. באפריל 2019 פורסמו תוצאות של ניסוי מוצלח שערכו חוקרים מאוניברסיטת מרילנד שמדגים את הפוטנציאל הגלום במזל״טים למשלוחי איברים להשתלה - שבמקרים רבים יכולים להיות מהירים יותר, בטוחים יותר וזמינים יותר משיטות מסורתיות להעברת איברים להשתלה. 

 

בנוסף, בשנה שעברה בכנס החברה הבינלאומית לאנדוקרינולוגיה, הוצג תיעוד רפואי של אספקת תרופות באמצעות מזל"ט למטופל סוכרתי מאירלנד שמתגורר בסביבה נידחת. בשנים האחרונות אירעו באירלנד סופות עזות ששיבשו את הנגישות לשירותים רפואיים באזורי כפר. על רקע סופות אלה, צוות החוקרים ביקש לבחון דרכים כיצד לסייע לתושבים שמתגוררים באזורים מרוחקים לקבל נגישות לטיפולים תרופתיים בעתות משבר. בפרויקט שכונה 'משימת המזל"ט לסוכרת' גויס מזל"ט לצורך העברה של מנות אינסולין וערכת גלוקגון המשמשת לטיפול חירום במצבי היפוגליקמיה קיצוניים. הטיסה נערכה מגאלווי – העיר השלישית בגודלה באירלנד לתושב איי אראן שממוקמים כ-20 ק"מ מחופה המערבי של המדינה. בטיסה חזרה הועמסה על המזל"ט בדיקת דם שסיפק מהמטופל כדי לאמוד את רמות הסוכר הממוצעות בדמו באמצעות בדיקת המוגלובין מסוכרר (HbA1c) – כדי לבחון האם הסוכרת אצלו מאוזנת דיה.

 

 

מקור: החברה האירופית לקרדיולוגיה