מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותמחקר: בעיות שפה נפוצות בילדים עם ADHD

מחקר: בעיות שפה נפוצות בילדים עם ADHD

מחקר קטן מצא כי לילדים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות סבירות גבוהה כמעט פי 3 לבעיות שפה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בקרב ילדים עם ADHD קיימת שכיחות גבוהה של בעיות שפה, להן עלולות להיות השלכות משמעותיות על התפקוד של הילדים בלימודים, ללא קשר לחומרת תסמיני ה-ADHD. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוסטרליה.

 

בעיות שפה מתייחסות לשפה מדוברת – גם ליכולת להקשיב ולהבין מה שאחרים אומרים וגם ליכולת לדבר ולהיות מובנים.

 

המחקר שפורסם בכתב העת Pediatrics כלל 179 ילדים בני 6-8 שאובחנו עם ADHD ו-212 ילדים ללא הפרעת קשב. לאחר שהחוקרים נטרלו בניתוח הנתונים גורמים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, בהם גורמים סוציו-דמוגרפיים ומצבים אחרים כמו הפרעות על ספקטרום האוטיזם, נמצא כי הסיכון לבעיות שפה היה גדול פי 2.8 בילדים עם ADHD.

 

כאשר החוקרים בחנו כיצד אותן בעיות שפה השפיעו על ביצועי הילדים, הם מצאו כי בהשוואה לילדים עם ADHD ללא בעיות שפה, לילדים עם ADHD ובעיות שפה היו קשיים גדולים יותר בחישובים מתמטיים ובקריאה והציונים שלהם בלימודים היו נמוכים באופן משמעותי.

 

לעומת זאת, להפתעת החוקרים לא נמצא קשר בין בעיות השפה לתפקוד החברתי של ילדים עם ADHD. החוקרים אומרים כי ייתכן שהתפקוד החברתי של ילדים עם ADHD בגיל צעיר לא נפגע עקב בעיות שפה מכיוון שילדים עם ADHD כבר חווים תפקוד חברתי לקוי בשל גורמים אחרים הקשורים לתסמיני ADHD ולקשיים אחרים הנלווים לתסמונת, כך שההבדל בתפקוד החברתי בין ילדים עם ADHD להם בעיות שפה לילדים עם ADHD להם אין בעיות שפה אינו משמעותי.

 

מהמחקר לא ברור אם בעיות השפה הן אלה שמובילות לתסמינים המאפיינים ADHD, אם ה-ADHD גורם לקשיים בהבנת השפה או שמשהו מתרחש באזור במוח שיוצר את שתי הבעיות. כעת נדרשים מחקרים נוספים שיבחנו את הנושא.

 

 

Pediatrics. Published online April 21, 2014