מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותמורים נוטים יותר להפנות ילדים קטנים בכיתה לאבחון הפרעות קשב וריכוז

מורים נוטים יותר להפנות ילדים קטנים בכיתה לאבחון הפרעות קשב וריכוז

מטה אנליזה מבריטניה מצאה כי מורים נוטים לשייך התנהגויות שמאפיינות ילדים קטנים בכיתה להפרעות קשב וריכוז ואוטיזם. מה ההשלכות?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בשנים האחרונות מתועדת עלייה בהיקף הילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז ומטופלים תרופתית, ולצד זאת גם עלייה בהיקף המאובחנים עם הפרעות על ספקטרום האוטיזם.

 

מגמה זו מוסברת בין השאר בעלייה במודעות הציבורית לתופעות אלה, שלא זכו להכרה מספקת בעבר, כמו כן ,ישנן תיאוריות נוספות שמנסות להסביר את העלייה בחשיפות סביבתיות שונות שעשויות להשפיע על נטייה מוגברת להפרעות קשב וריכוז ואוטיזם אצל ילדים במדינות המערב. מספר עבודות אפידמיולוגיות הדגימו קשר בין התזונה המערבית, ובעיקר מזון מתועש ומזונות אולטרה מעובדים המכילים תוספים שונים כמו חומרי טעם וצבע – לבין עלייה בהיקף התחלואה בהפרעות קשב ריכוז ואוטיזם, ובנוסף יש מחקרים שמזהים קשר בין התופעות לבין עלייה בחשיפה למזהמי אוויר שונים.

 

עתה מצאו חוקרים מבריטניה כי בכיתות לימוד מורים נוטים יותר לייחס הפרעות מסוג זה לילדים הקטנים בכיתה, ונוטים יותר להפנותם לבדיקות לאבחון הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם.

 

יותר מטופלים בתרופות

 

החוקרים מאוניברסיטת נוטינגהאם בבריטניה ביקשו לבדוק האם לילדים הקטנים בכל כיתה סיכוי שונה להיות מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז או הפרעה הקשורה לספקטרום האוטיסטי.

 

החוקרים סקרו באוגוסט 2022 עשרות מחקרים שבחנו את הנושא בעולם, ובחנו לעומק 32 מחקרים בנושא שכללו מידע רלוונטי, בהם 31 מחקרים שבדקו הפרעת קשב וריכוז ושניים שבדקו אוטיזם, אשר הייתה בהם התייחסות לגיל הילדים ולכיתות הלימוד שלהם.

 

ניתוח הנתונים מהמחקרים העלה כי לילדים קטנים בכיתה סיכוי גבוה ב-38% יותר מאשר ילדים גדולים להיות מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז, וכן סיכוי גבוה ב-28% להיות מטופלים בתרופות להפרעות קשב וריכוז. בהמשך נמצא כי למורים הייתה נטיית יתר לזהות ילדים קטנים בכיתה עם הפרעות קשב וריכוז, אולם אצל הורי ילדים לא זוהתה נטייה דומה. באופן מעניין, נצפה הבדל בולט באופן שבו מורים העריכו את אותם ילדים צעירים ביחס לאופן בו הוריהם העריכו אותם.

 

כמו כן, הניתוח מצא כי לילדים קטנים בכיתה זוהתה נטיית יתר להיות מאובחנים עם הפרעות על ספקטרום האוטיזם.

 

החוקרים מציינים כי ממצאי המחקר למעשה מאשרים חששות שהועלו בעבר כי לגיל הילדים בכיתה יש השפעה על האבחון בהפרעת קשב וריכוז ואוטיזם ועל קבלת טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז. החוקרים מציינים כי בשל מספר העבודות הקטן שנעשו בנושא עד כה, דרושים מחקרים נוספים על מנת לאמת את הממצא.

 

המחקר נתמך על ידי המכון הלאומי בבריטניה לחקר הבריאות והטיפול (NIHR), וממצאיו מדווחים בגיליון מאי 2024 של כתב העת European Child and Adolescent Psychiatry.

 

דילמת הילד הקטן בכיתה

 

בהודעה לעיתונות עם פרסום הממצאים ציינה החוקרת הראשית ד"ר אלני פריסירה (Frisira), כי "למורים יש תפקיד מרכזי בזיהוי תסמינים הקשורים להפרעת קשב וריכוז בילדים. ממצאי העבודה מצביעים על כך שלמורה יש סיכוי גבוה יותר לאפיין תלמיד צעיר כסובל מתסמינים הקשורים להפרעת קשב וריכוז ביחס לתלמיד מבוגר. על כן, חשוב שמורים ייקחו בחשבון את גיל התלמיד כאשר הם מעריכים התנהגויות הקשורות להפרעת קשב או להימצאות על הספקטרום האוטיסטי".

 

החוקרים הדגישו את החשיבות הרבה של התייחסות לגילו של הילד ביחס לחבריו לכיתה בעת הערכה או מתן אבחנות אלה קרב מורים, הורים וצוותים רפואיים.

 

לצד ממצאי המחקר, יש לציין כי הורים רבים לילדים ילידי סוף שנה אזרחית, בעיקר ילידי החודשים נובמבר ודצמבר – ניצבים בפני הדילמה האם להכניס את ילדיהם לכיתה א' בבית הספר כילדים קטנים עוד לפני גיל 6, או להמתין שנה נוספת בגן חובה ולהכניסם לכיתה א' לאחר שעברו את גיל 6 – אז יהיו הילדים הגדולים בכיתה.

 

ממצאי המחקר מעלים למודעות גורמים סביבתיים שזוהו בשנים האחרונות ככאלו שעשויים להשפיע על העלייה המתועדת בעשורים האחרונים בהיקף המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז ואוטיזם. כך, בין השאר, מחקר אמריקאי שפורסם בספטמבר 2006 בכתב העת Environmental Health Perspectives  קבע כי ריכוז גבוה של עופרת בדם אצל ילדים מעלה עד פי 4.1 את הסיכון להפרעות קשב וריכוז, וחשיפה לעשן סיגריות בשלב העוברי מעלה פי 2.5 את הסיכון להפרעות קשב וריכוז. מחקר משבדיה שפורסם במארס 2023 בכתב העת Scientific Reports הדגים קשר דומה בין חשיפה לאוויר מזוהם בשלב העוברי לבין סיכון יתר לאבחון היילוד בהמשך חייו עם הפרעה על ספקטרום האוטיזם. כמו כן, מחקר מסין שפורסם במארס 2023 בכתב העת Nutrients מצא כי צריכה עודפת של מזונות אולטרה מעובדים מעלה פי 2.61 את הסיכון לאבחון עם הפרעות קשב וריכוז. בשנת 2022 דיווחו חוקרים ישראלים כי זיהו קשר בין נטייה מוגברת לאסתמה ולאלרגיות בילדות, שמאפיינת אף היא ילדים במדינות מערביות, לבין סיכון מוגבר להפרעות קשב וריכוז ואוטיזם, וזאת על רקע קשר גנטי וביולוגי מורכב בין התופעות.

 

European Child and Adolescent Psychiatry, doi: 10.1007/s00787-024-02459-x