מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותמה גורם למתבגרים להפסיק טיפול?

מה גורם למתבגרים להפסיק טיפול?

עמדתם של מתבגרים והוריהם לגבי הפרעות קשב וריכוז משפיעה על הנכונות שלהם לקבל טיפול


הגורם המשמעותי ביותר שניבא פנייה לטיפול היה מידת הסטיגמה שהילדים מייחסים להפרעות קשב (צילום: Shutterstock)
הגורם המשמעותי ביותר שניבא פנייה לטיפול היה מידת הסטיגמה שהילדים מייחסים להפרעות קשב (צילום: Shutterstock)

 

יותר ממחצית מהילדים שמאובחנים עם ADHD (הפרעות קשב וריכוז) ממשיכים לסבול מפגיעה תפקודית ומתסמינים של ADHD במהלך גיל ההתבגרות והבגרות המוקדמת. ידוע גם כי מתבגרים, יותר מילדים, עשויים להפסיק טיפול – בין אם תרופתי או אחר. בנוסף, מתבגרים או מבוגרים צעירים שנושרים מטיפול הינם בעלי סיכון מוגבר לכישלונות בבית ספר, הסתבכויות עם החוק ותאונות דרכים. על רקע זה, התעניינו חוקרים מאוניברסיטת פלורידה, במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Adolescent Health, כיצד עמדתם של הורים וילדים משפיעה על המידה בה הילדים או מתבגרים צורכים שרותי בריאות.

 

החוקרים עקבו אחר כ- 372 ילדים שאובחנו עם ADHD. אותם ילדים הוערכו שוב כ- 6.8 שנים בממוצע אחרי האבחון הראשון, כשהפכו למתבגרים או למבוגרים צעירים.

 

ל 79% מהילדים הייתה היסטוריה כלשהי של שימוש בשרותי בריאות הנפש במהלך חייהם, אולם רק 42% קיבלו שרות כלשהו משרותי בריאות הנפש בשנה שקדמה להערכה.

 

המנבאים המשמעותיים שצפו האם הורה יחפש טיפול עבור ילדו הצעיר או המתבגר בשנה האחרונה היו מידת חוסר הקשב, דיכאון ו/או חרדה ופגיעה תפקודית של הילדים, כפי שאלו נתפסו על ידי הוריהם. גישה חיובית של הורים לטיפול תרופתי השפיעה על שיעור ילדיהם שפנו לטיפול (למרות שחשוב להדגיש שקיימות גם אופציות טיפוליות לא תרופתיות שמי שכלל לא פונה לטיפול מן הסתם לא ייחשף אליהן). לא מפתיע שככל שמידת הסטיגמה של ההורים כלפי הפרעות קשב הייתה נמוכה יותר, הסיכוי שיפנו את ילדיהם לטיפול עלה.

 

הגורם המשמעותי ביותר שניבא פנייה לטיפול מצידם של הילדים עצמם, היה מידת הסטיגמה שהם מייחסים להפרעות קשב.

 

באופן מעניין, מידת ההיפראקטיביות/ אימפולסיביות או הפרעות התנהגות של הילדים לא השפיעו על פנייה לטיפול. גם משתנים חשובים כגון מעמד סוציו אקונומי או דמוגרפי ומעמד ביטוחי לא השפיעו על פניה טיפול.

 

באופן כללי תוצאות המחקר מצביעות על כך ששיעור משמעותי מאלו שנמצאים בסיכון גבוה ל- ADHD נושרים ממעקב או טיפול רפואי וכי האופן בו תופסים מתבגרים הפרעת קשב (מה שניתן לקרוא לו גם סטיגמה) הוא גורם משפיע מאוד, הרבה מעבר לעמדתם של הוריהם, על נכונותם או רצונם לפנות לטיפול.

 

לאור האמור, חשוב לברר, בזמן ההערכה הראשונית, את תפיסתם של המטופלים והוריהם את נושא הפרעת הקשב וכן לברר את עמדתם העקרונית לטיפול תרופתי ואחר. מידע זה הינו רב ערך בתכנון מיטבי של התערבויות טיפוליות.

 

 

Journal of Adolescent Health Volume 49, Issue 1 , Pages 7-14, July 2011