מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזמדריכיםכך תתמודדו עם התעודה

כך תתמודדו עם התעודה

יום חלוקת התעודות הוא אמוציונאלי לכולם, אבל כשמדובר בילדים עם הפרעות קשב וריכוז הוא עלול להיות קשה במיוחד


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 

זוכרים את התקופה בה גיליתם שהולך להיוולד לכם תינוק? אולי אתם זוכרים איך דמיינתם מה אתם הולכים לעשות איתו, כיצד תחנכו אותו בדרך שונה מזו שההורים שלכם חינכו אתכם, מה אתם מאחלים בשבילו, איך תעזרו לו לממש את עצמו, איך הוא יצליח להשיג את כל מה שאתם לא הצלחתם... ואז זה מגיע – יום התעודות.

 

כולנו רוצים את הטוב ביותר עבור ילדינו, שהם יצליחו ויגיעו רחוק. רבים מאתנו מסתכלים על ההצלחה במערכת החינוך והשגת ציונים טובים כמדד להצלחה. ומה מסמן לנו את הכיוון להצלחה - או חס וחלילה הכישלון - יותר מהתעודה?

 

מדריך זה נועד לנסות ולשנות קצת את תפיסתכם, ההורים, במיוחד אלו אשר ילדיהם סובלים מהפרעת קשב וריכוז.

 

פרופורציה - נסו להירגע. חשוב שתזכרו כי התעודה זה לא הדבר המשמעותי ביותר בעולם. מטרת התעודה היא "לתעד" את מצבו הנוכחי של הילד וחשוב להתייחס אליה ככזו. הציון במבחן או התעודה מאפשרים לכם ההורים, לדעת איפה ילדכם זקוק לעזרה וחיזוק.

 

נקודת ציון - חשוב לזכור שעצם קבלת התעודה מהווה הוכחה לכך שילדכם צמח, גדל ועבר שלב מסוים בחייו. באמצעות הבנה זו ניתן להתמודד עם הקשיים שהתעודה "הגרועה" מסמלת ולעזור לילדכם להשתנות בעתיד באמצעות תמיכה ועידוד.

 

הזדמנות להכרות - למרות שכולנו רוצים שהילד שלנו יהיה הכי מוצלח, לכולנו יש תכונות טובות ורעות, חוזקות וחולשות. גם בתעודה הגרועה ביותר שילדכם מקבל, אפשר למצוא דברים טובים. אנחנו ממליצים שתשבו עם ילדכם ותנסו למצוא ביחד את החוזקות שלו. על-ידי כך, תוכלו לתת לו כלים שיסייעו לו לפתח את ההערכה העצמית. באמצעות השיחה עם הילד תוכלו גם להיחשף לעולם הפנימי שלו ולהכיר אותו יותר טוב.

 

אמפתיה - נסו להיזכר בחוויות הילדות שלכם כאשר הבאתם את התעודה להורים. האם חששתם לאכזב? האם חששתם מהתגובה? נסו להתחבר כך למה שהילד שלכם חווה היום. הבנה זו יכולה אולי לרכך במידה מסוימת את התגובות שלכם כלפי ילדכם וליצור תחושה של אמפתיה כלפיו.

 

כאן זה לא יפן - במדינות מסוימות בעולם, כמו ביפן, התעודה שהתלמיד מקבל מבית הספר ובמיוחד בחינת הבגרות שלו, עלולה לקבוע את כל מהלך חייו בעתיד. לשמחתנו זה לא המצב כאן בארץ. בישראל, המערכת האקדמית בנויה כך שניתן לשפר את הציונים של בחינות הבגרות בשלב בוגר יותר בחיים.

 

חיזוקים פנימיים – חשוב לשאוף למצב שבו הילד ירצה להשקיע בלימודים על מנת להצליח בעצמו, ולא בגלל שהוא רוצה לרצות את ההורים או בגלל שוחד שניתן לו בתמורה להצלחה בלימודים. אז ההשקעה שלו בלימודים תהיה גדולה יותר, והוא ייגש לביצוע המטלות הלימודיות הרבה יותר בקלות. ניתן לבצע זאת באמצעות חיזוק היכולות העצמיות שלו, על-ידי תמיכה ועידוד מצדכם. דבר שיכול להוביל להעלאת הדימוי העצמי שלו בהקשר הלימודי.

 

גם את הילד צריך להרגיע - ילדים נוטים להיות תחרותיים מאוד. הם מרבים להשוות את עצמם לבני גילם וגם לציפיות שיש להם מעצמם. לכן, לא פעם כאשר הם מקבלים ציון גרוע במבחן או תעודה, מלווה אותם אכזבה וכעס על עצמם. גם אם אתם מסוג ההורים שמשרים אווירה נעימה ומשדרים שציונים זה לא הכול בחיים, זה לא אומר שילדכם חושב ככה. חשוב לברר איך ילדכם מרגיש ובמידת הצורך לחזק אותו ולעבד יחד איתו את תחושת האכזבה שהוא חש מעצמו. זכרו: כשילד מרגיש אכזבה מעצמו ומיכולותיו, זה עלול להוביל למחשבות של ויתור ואי השקעה.

 

מעגל האכזבה - אם הילד שלכם כל הזמן מנסה להשקיע בלימודים ולהצליח, אבל למרות ההשקעה הוא לא מצליח, המצב יכול להוביל לתחושת כשלון וייאוש נצברת בכל הקשור לתחום הלימודי, דבר שמוביל לוויתור וחוסר השקעה "כי גם ככה לא אצליח". נסו לברר האם ילדכם סובל מקושי רגשי בתחום זה, דבר שיכול אולי להסביר את חוסר ההשקעה שלו. אנחנו ממליצים שיחד עם מתן הביקורת והבעת הרצון לשיפור בעתיד, חזקו את הילד על ההשקעה שהשקיע עד כה.

 

ארוחה משפחתית - אנחנו מציעים לציין את האירוע של קבלת התעודות בארוחה משפחתית, ללא קשר לציונים, כאות לעשייה ולהשקעה שילדכם השקיע במהלך השנה.

 

 

*אינה הוניגסברג היא תרפיסטית באומנות, מתמחה באוכלוסיות עם קשיי תקשורת, קשיי קשב, מחוננות ועובדת במרכז לקשב וריכוז של בית החולים גהה.

*חנן טסקר עובד במרכז לקשב וריכוז של בית החולים גהה וממנהלי קהילת קשב וריכוז בכמוני.