כאב
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
טיפול מורכב קשור לרמת ההיענות נמוכה לטיפול
ככל שהטיפול יותר מורכב כך, רמת ההיענות לטיפול יותר נמוכה. כך עלה מ עבודה שהתפרסמה בהקשר בכתב העת Archives of Internal Medicine בינואר 2011 , על ידי חוקרים מבית החולים לנשים בבריגהאם ומבית ספר לרפואה בהרוורד, בוסטון, מסצ'וסטש.
מטופלים רבים סובלים ממכלול מצבים כרוניים מורכבים, לפיכך, משטר הטיפול מערב תרופות רבות הדורשות נטילה רב פעמית של תרופות לאורך היממה. טיפול מורכב זה עלול לחבל בטיפול במצבי חולי שונים כולל כאב, בגלל אי עמידה במשטר הטיפול.
קבוצת המחקר: מטופלים שטופלו בתרופות להורדת כולסטרול –מקבוצת הסטטיניים, תרופות להורדת לחץ דם, ,תרופות לטיפול באי ספיקת לב ותרופות להורדת כולסטרול,
הליך המחקר: נתונים נאספו במהלך יוני 2006 ועד מאי 2007,
מורכבות הטיפול הוגדרה בהתאם למספר התרופות, מספר המרשמים, מספר הביקורים בבית המרקחת ומספר הביקורים לחידוש מלאי התרופות.
ממצאים: במהלך שלושה חודשים, מטופלים בסטטיניים נזקקו בממוצע ל- 11.4 ביקורים לרישום וחידוש תרופות הכוללים כ- 5 ביקורים בבתי מרקחת. ממצאים דומים לגבי קבוצת האנשים שטופלו בתרופות להורדת לחץ דם ובאי ספיקת לב.
רמת ההיענות לטיפול נעה ברמה 68.6% -66.4% בשתי הקבוצות ונמצאה יותר נמוכה, בקרב המטופלים בסטטיניים, שנדרשו לחדש מרשמים שאינם ממוזגים, מספר רב של מרשמים, יותר תרופות חדשות וביקורים רבים בבתי מרקחת.
לתדירות גבוהה ( כמה פעמים ביום) של נטילת התרופות הייתה השפעה שלילית על רמת ההיענות לטיפול במיוחד בקרב מטופלים בתרופות להורדת לחץ דם ובאי ספיקת לב.
כלל הנבדקים נבחנו באופן שבו הם צרכו את התרופות החדשות ותרופות לשימוש ארוך טווח. ניפוק המרשמים נערך בדואר או באמצעות קבלת המרשם ורכישת התרופה בבית המרקחת או בשילוב שתי הדרכים. למרות שהתוצאות בתת קבוצות אלה היו דומות, לחידוש מלאי התרופות הייתה משמעות רבה בקרב קבוצת המטופלים בתרופות להורדת לחץ דם ובאי ספיקת לב ששילבו את קבלת התרופות בשתי הדרכים.
רמת ההיענות לטיפול נבדקה בעבודות רבות קודמות, אולם החידוש בעבודה זו, בבדיקת היבט מורכבות הטיפול במדדים של דפוס רשום וניפוק המרשם וכלל התרופות שהמטופל צורך.
מגבלות המחקר בכך שהנתונים נשענו על נתוני בתי מרקחת ללא נגישות לסוג הביטוח הרפואי, מידע קליני והתנהגותי אודות הנבדקים. מגבלה נוספת שלא הייתה אפשרות לבחון גורמים מעורבים כמו התנהגות הקשורה לאיתור הטיפול הרפואי או מיומנויות המטפלים.
ההמלצות מתמקדות בתכנון המרשמים הרפואיים במודל "בית מרקחת מקומי" שבאמצעותו ניתן יהיה לפשט את תהליך קבלת המרשמים לבית המרקחת באמצעות דואר.
הממצאים משקפים את מסורבלות המערכת ברישום מרשמים שלהם יש השפעה על ההיענות לטיפול ודורשים דרכים יותר ידידותיות ונגישות למטופלים: כמו רישום מספר תרופות במרשם ועל ידי כך להקל במספר הפעמים שהמטופל נזקק להגיע לבית המרקחת או קבלת מרשם בבית המרקחת באמצעות דואר אלקטרוני.