מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותהאם ריטלין משפר תוצאות אקדמיות ארוכות טווח?

האם ריטלין משפר תוצאות אקדמיות ארוכות טווח?

מחקר אמריקאי מצא כי העליה בשימוש בריטלין לא הובילה לשיפור בתוצאות אקדמיות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

פרובינציית קוויבק בקנדה הרחיבה בשנת 1997 את המדיניות הביטוחית וההחזר בנוגע לתרופות מרשם, כתוצאה מכך חלה עליה משמעותית בשימוש בריטלין בקרב ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

החוקרים ניצלו את הניסוי "הטבעי" הזה ועקבו אחר הנתונים במשך 14 שנה (1994-2008), הממצאים שלהם מראים כי לא חל שיפור בתוצאות האקדמיות של הילדים לאחר לקיחת ריטלין.


תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז נמצאות תחת דיון ומחלוקת מזה זמן רב, בשנים האחרונות נוספו מחקרים שונים ואזהרות שונות לתרופות אך עדיין ההמלצה הרפואית היא שלתרופות תועלת מרובה, ואחד הטיעונים המרכזיים הוא שיפור ביכולות הריכוז ובתוצאות האקדמיות.


הטיעון על השיפור האקדמי מצריך מעקב ארוך טווח אחר הנוטלים, פעולה שמרבית החוקרים אינם מבצעים. כעת, חוקרים מהמכון הלאומי למחקר כלכלי בארה"ב, ארגון ללא מטרות רווח, הקיים מתחילת המאה הקודמת ונחשב למכובד, החליטו להשתמש במסד הנתונים על בריאות שקיים בקנדה על מנת לבדוק את הנתונים הקשורים לעליה בשימוש בריטלין במחוז קוויבק. מאגר הנתונים הכיל נתונים על כ-15,000 ילדים, נתוני בסיס נלקחו על ילדים בשנת 94 ו-96 ולכך הושוו. הילדים עברו בדיקה ושאלות מדי שנתיים עד שנת 2008. בסיס הנתונים הוא כזה שאפשר לדעת האם הילדים נטלו ריטלין, כמו גם האם אובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז.


להפתעת החוקרים למרות הגידול בשימוש בריטלין התוצאות שנצפו היו שליליות – הם זיהו עליה בתחושת עצב, וירידה באיכות מערכת היחסים עם ההורים. בקרב ילדות ונערות נמצאה גם עליה בתופעות של דיכאון וחרדה. התופעות הן קשר סטטיסטי ואינם קשר סיבתי. בנוסף נמצא קשר גם לירידה בציונים ובביצועים במקצוע המתמטיקה.


בטווח הארוך טוענים החוקרים נמצא כי הילדים שטופלו בריטלין היו בעלי סיכוי גדול יותר לנשור מהלימודים, או להישאר כיתה.


בסיכום המחקר מבקשים החוקרים לנסות להסביר תוצאותיהם, וכאן הם מסייגים בכך שאין להם עדויות הנוגעות לשאלה האם הריטלין נלקח באופן אופטימלי ובצורה הראויה, כמו כן הם מציינים כי אינם יודעים אם זה היה משנה את התוצאות. בנוסף, טוענים החוקרים כי ישנה אפשרות שילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז ומקבל ריטלין, מפסיק לקבל עזרה והתערבות מסוגים אחרים שעשויים להיות חיוניים, ולכך השפעה שלילית על הישגיו.


החוקרים  מסכמים כי יש סיבה לדאגה לאור העלייה הגדולה בנטילת ריטלין בארה"ב, לפחות על בסיס תוצאות העבודה שלהם.

 

"Do Stimulant Medications Improve Educational and Behavioral Outcomes for Children with ADHD?",NBER Working Paper No. 19105
Issued in June 2013, NBER Program(s): CH HC HE

 

כתבות נוספות:

 

ADHD: טיפול מוקדם ישפר ציון במתמטיקה?

 

הפרעות קשב: שוברים מיתוסים