מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותהאם זה באמת ADHD או פשוט חוסר בגרות?

האם זה באמת ADHD או פשוט חוסר בגרות?

מחקר מצא כי ילדים רבים שמאובחנות אצלם הפרעות קשב וריכוז עשויים פשוט להיות הצעירים ביותר בכיתה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר חדש מראה כי לתלמידים הקטנים ביותר בכיתה סבירות גבוהה יותר להיות מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז עם רכיב היפראקטיבי (ADHD) ולקבל תרופות לטיפול בהפרעה, בהשוואה לגדולים ביותר.

 

חוקרים מטאיוואן בחנו נתונים של 378,881 תלמידים בגילי 4 עד 17 ומצאו כי תלמידים שנולדו באוגוסט - החודש שלפני נקודת החיתוך להתחלת בית ספר או גן בטאיוואן (31 באוגוסט) - מה שהופך אותם לצעירים ביותר בכיתתם - היו בעלי סבירות גבוהה יותר לקבל אבחנה של ADHD מאשר אלה שנולדו בספטמבר, שהחמיצו את נקודת החיתוך של השנה הוקדמת, ולכן הם המבוגרים ביותר בכיתתם - מבוגרים כמעט בשנה מהילדים שחוגגים יום הולדת באוגוסט.

 

הממצאים שפורסמו בכתב העת The Journal of Pediatrics הצביעו על כך שלבנים ילידי אוגוסט סיכון גבוה ב-63% להיות מאובחנים עם ADHD לעומת בנים ילידי ספטמבר, ולבנות שנולדו באוגוסט סיכון גבוה ב-71% לאבחנה שכזו בהשוואה לאלו שנולדו בספטמבר. גם הסבירות לקבלת טיפול תרופתי ל-ADHD הייתה גבוה יותר בילידי אוגוסט – גבוהה ב-76% בבנים וב-65% בבנות – בהשוואה לילדי הכיתה שנולדו בספטמבר.

 

החוקרים מסכמים כי הגיל היחסי של הילד בהשוואה לבני כיתתו, שמהווה אינדיקטור לבגרות נוירו-קוגניטיבית, הוא קריטי בסיכון שילד יאובחן עם ADHD ויקבל תרופות לטיפול בהפרעה. הם מבהירים כי בעוד שרק מעטים חולקים על כך ש-ADHD היא הפרעה לגיטימית שעלולה לפגוע בהצלחה של הילד בלימודים ובחיים ושהטיפול יכול להיות יעיל, הממצאים מדגישים את החשיבות של לקיחת גיל הילד ביחס לכיתתו בחשבון כאשר מאבחנים ADHD ורושמים תרופות לטיפול בהפרעה.

 

גם בישראל

 

הממצאים מחזקים ממצאים דומים שהתקבלו ממחקרים קודמים שנערכו באזורים שונים בעולם. גם מחקר שנערך בישראל על ידי שירותי בריאות כללית בקרב 4,000 ילדים ישראלים בגילי 6 עד 11 שנים, שממצאיו פורסמו בשנה שעברה, מצא כי לתלמידים הצעירים בכל מחזור - שנולדו בחודשים ספטמבר עד דצמבר - ישנו סיכון מוגבר להיות מאובחנים עם ההפרעה – לפי המחקר בשיעור של 24% לעומת חבריהם הבוגרים שנולדו בחודשים ינואר עד אפריל.

 

מחקר קנדי שפורסם בשנת 2012 בכתב העת Canadian Medical Association Journal מצא גם הוא כי ילדים שהם הצעירים ביותר בכיתתם, הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיות מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז ולקבל עבורן טיפול, מבין כל ילדי הכיתה. המחקר כלל כמעט 940,000 ילדים קנדים בני 6 עד 12 והחוקרים השוו ילדים שנולדו בחודש דצמבר, החודש שלפני נקודת החיתוך להתחלת בית ספר או גן בקנדה (31 בדצמבר) לילדים שנולדו בינואר. סך הכל, לבנים הצעירים ביותר היה סיכוי גבוה ב-30% לקבל אבחנה של ADHD מאשר הילדים המבוגרים ביותר בכיתה ולבנות הצעירות ביותר הסיכוי היה גבוה ב-70%. לבנים הצעירים ביותר היה סיכוי גבוה ב-41% לקבל טיפול תרופתי ולבנות הצעירות הסיכוי המוגבר עמד על 77%. באשר לילדים שנולדו בחודשים אחרים – ככל שהם היו צעירים ביחס לבני כיתתם, כך עלתה הסבירות שיאובחנו עם ADHD ויקבלו תרופות. שני מחקרים שנערכו בארה"ב ופורסמו בשנת 2010 הגיעו לתוצאות דומות.

 

ממצאי המחקרים מעלים שאלות מטרידות על האופן בו אנחנו מתייחסים לילדים תזזיתיים שפשוט לא יכולים לשבת בשקט – שפעמים רבות הם הילדים הצעירים ביותר בכיתה.

 

 

The Journal of Pediatrics DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpeds.2016.02.012