מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותהאם בובספוג פוגע בקשב ובריכוז של ילדים?

האם בובספוג פוגע בקשב ובריכוז של ילדים?

חוקרים: סרטים מצוירים בקצב מהיר כמו בובספוג מכנס מרובע פוגעים ביכולות הקשב והריכוז של בני 4


ילדים שצפו בבובספוג הצליחו פחות במבחני קשב, בפתירת בעיות ובשליטה עצמית (צילום: Shutterstock)
ילדים שצפו בבובספוג הצליחו פחות במבחני קשב, בפתירת בעיות ובשליטה עצמית (צילום: Shutterstock)

 

צפייה בסרטים מצוירים עם קצב מהיר פוגעת ביכולתם של ילדים להתרכז ולפתור פזלים מבוססי-היגיון ואף פוגעת בזיכרון לטווח הקצר וביכולות השליטה העצמית שלהם. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics.

 

פסיכולוגים מאוניברסיטת וירג'יניה בארצות הברית חילקו 60 ילדים בני 4 לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה צפתה בקליפ שאורכו 9 דקות של התוכנית הפופולארית בובספוג מכנס מרובע, ,תוכנית על יצורים משונים שחיים בים, בה הסצנות משתנות כל 11 שניות בממוצע. הקבוצה השנייה צפתה בסרט מצויר חינוכי וריאליסטי יותר באותו אורך, בו הסצנות משתנות כל 34 שניות בממוצע. ילדי הקבוצה השלישית קיבלו טושים ונייר וציירו.

 

לאחר מכן הילדים עברו מבחנים שונים. הראשון היה פאזל מוכר בו צריך להזיז ערימת דיסקים בגדלים שונים מפין אחד לפין שני, דרך פין שלישי, בלי להניח דיסקים גדולים מעל דיסקים קטנים יותר. במבחן השני הילדים היו צריכים לעקוב נכונה אחר הוראות שניתנו להם לגעת באצבעות כפות הרגליים כשנאמר להם לגעת בראש ולהפך. בשלב הבא הראו להם שתי צלחות, על אחת מהן היו שני ממתקים, ועל השנייה עשרה. לילדים נאמר כי אם הם יחכו שהמבוגר שמנהל את הניסוי יחזור הם יוכלו לאכול 10 חטיפים, אבל הם יכולים לצלצל בפעמון בכל זמן שירצו ואז הם יקבלו רק שניים. במבחן האחרון הילדים קיבלו רשימת מספרים והתבקשו לחזור עליהם בספירה לאחור.

 

נמצא כי תפקוד הילדים שצפו בסרטים האיטיים היה שונה רק במעט מתפקוד הילדים שציירו. תפקוד הילדים שצפו בבובספוג היה גרוע יותר בצורה משמעותית. כך למשל במבחן הפאזל תפקוד הילדים היה נמוך בכמחצית מאלו שצפו בסרטון האיטי יותר.

 

החוקרים מאמינים כי צפייה בסרטים מצוירים הלקוחים מעולם הפנטזיה, עם שינויים תמידיים של תפאורה, עלולה לגבות מס כבד ממוחם של ילדים, במיוחד ב"תפקוד ביצועי" – היכולת להיות קשובים, לפתור בעיות ולשלוט על ההתנהגות. לדבריהם, למרות שהמחקר הראה רק כי תפקוד הילדים נפגע מיד לאחר הצפייה בסרטים המצוירים, הממצאים מחזקים מחקרים אחרים שמצאו השפעות ארוכות טווח יותר.

 

הם מסכמים ואומרים כי ההורים צריכים להיות מודעים לכך שתוכניות אנימציה בקצב מהיר, כמו בובספוג בה הסצנות משתנות 5 פעמים בדקה, יכולות לפגוע לפחות באופן זמני בתפקוד הביצועי של הילדים.

 

 

Pediatrics 2011; DOI: 10.1542/peds.2010-1919