מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותבעיות כתיבה נפוצות בילדים עם ADHD

בעיות כתיבה נפוצות בילדים עם ADHD

לילדים עם ADHD סבירות גבוהה יותר לבעיות כתיבה כמו בעיות באיות ודקדוק, בהשוואה לילדים אחרים


ל- 57% מהבנות עם ADHD היו בעיות בכתיבה, בהשוואה לפחות מ- 10% מהבנות האחרות (צילום: Shutterstock)
ל- 57% מהבנות עם ADHD היו בעיות בכתיבה, בהשוואה לפחות מ- 10% מהבנות האחרות (צילום: Shutterstock)

 

לקראת פתיחת שנת הלימודים חשוב לדעת: לילדים עם הפרעות קשב וריכוז עם רכיב היפראקטיבי (ADHD) יש יותר סיכוי לבעיות כתיבה כמו בעיות באיות ודקדוק מאשר לילדים אחרים. ההבדל ניכר במיוחד בבנות. כך מצאו חוקרים מה- Mayo Clinic.

 

המחקר החדש שפורסם בכתב העת Pediatrics כלל כמעט 6,000 ילדים שנולדו בין השנים 1976 ו- 1982. החוקרים עקבו אחר נתוניהם הרפואיים, נתונים מבתי הספר ומורים פרטיים, על מנת לבדוק מי מהילדים הראה סימנים של ADHD, כמו גם לבדוק את תפקודם מבחינת כתיבה, קריאה ומבחני אינטליגנציה כללית במהלך שנותיהם בתיכון.

 

379 ילדים היו עם ADHD – הפרעה שהייתה שכיחה יותר בבנים מאשר בנות. מכל ילדי המחקר, קצת יותר מ- 8,000 קיבלו ציונים נמוכים ביכולות כתיבה. לרוב הילדים עם בעיות בכתיבה היו גם קשיים בקריאה.

 

בעיות כתיבה היו נפוצות הרבה יותר בבנים ובנות עם הפרעות קשב וריכוז. ל-65% מהבנים עם ADHD היו בעיות בכתיבה, בהשוואה ל- 17% מהבנים ללא ADHD. ל- 57% מהבנות עם ADHD היו בעיות בכתיבה, בהשוואה לפחות מ- 10% מהבנות ללא ADHD. בנוסף, לבנות עם ADHD היה סיכוי של כמעט פי 10 לקומבינציה של הפרעות כתיבה וקריאה בהשוואה לבנות ללא ADHD.

 

החוקרים מסבירים כי בעיות בתכנון ובזיכרון בילדים עם ADHD עשויות להשפיע על תהליך הכתיבה. עוד הם אומרים כי ADHD נקשר להפרעות בלמידה בעבר. לדבריהם, בעיות בקריאה או מתמטיקה לרוב מהוות דגל אדום להורים ומורים, בעוד שפעמים רבות לא מתייחסים לבעיות כתיבה. אבל כתיבה היא מיומנות קריטית להצלחה אקדמית ולתחומי חיים אחרים. אם לא מבחינים ומטפלים בבעיות כתיבה בילדים עם ADHD בשלב מוקדם, הם עלולים לסבול בשל כך גם בבגרות.

 

 

ילדים עם ADHD עשויים להתקל בקשיים נוספים בבית הספר. איך עוברים בהצלחה את שנת הלימודים עם ADHD?

 

Pediatrics, online August 22, 2011