השמנה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
בזמנים קשים אנשים רוצים לאכול יותר
תקופות קשות עלולות לגרום להשמנה: מחקר מצא שבזמנים קשים אנשים נוטים לאכול יותר מזונות עתירי קלוריות
המהומות בשטחים מחמירות ויש חשש לאינתיפאדה שלישית, מחירי הדירות ממשיכים לעלות והשכר נשחק. כל החדשות הרעות הללו עלולות לגרום לכם להשמין. מחקר חדש מצא כי כאשר קיימת תפיסה שהזמנים קשים, אנשים נוטים לפנות למזונות עשירים יותר בקלוריות, שיספקו אותם לזמן ממושך יותר.
במסגרת המחקר שפורסם בכתב העת Psychological Science, חוקרים מאוניברסיטת מיאמי הזמינו מתנדבים להשתתף בטעימות של סוכריות שוקולד M&M מסוג חדש. מחצית מהמשתתפים קיבלו קערה עם הממתק ונאמר להם שהמרכיב הסודי הוא שוקולד חדש עתיר קלוריות. היתר קיבלו גם הם קערה עם הממתק, אך להם נאמר שהשוקולד הוא דל קלוריות. למעשה, לא היה כל הבדל בין הממתקים ששתי הקבוצות קיבלו. לכל המשתתפים הוסבר שהם יכולים לטעום מהמוצר כדי למלא שאלון לגבי טעמו.
מה שהחוקרים מדדו באמת, זה את כמות הממתקים שהמשתתפים צרכו לאחר שהם נחשפו לפוסטרים שהכילו משפטים ניטראליים או משפטים הקשורים למאבק ומצוקות.
אלה שעודדו אותם לחשוב באופן תת מודע על מאבק ומצוקה אכלו קרוב ל-70% יותר מהממתקים "עתירי הקלוריות" בהשוואה למשתתפים שקיבלו את האופציה "דלת הקלוריות". לעומת זאת, בקרב משתתפים שנחשפו למסרים ניטראליים, לא היה הבדל משמעותי בכמות הממתקים שנצרכו בקבוצה שקיבלה את הממתקים המשמינים לזו שקיבלה את הממתקים הדלים בקלוריות.
מכיוון שהסוכריות בעצם היו זהות, ברור שזה לא הטעם שגרם לתגובה, אלא התשוקה לקלוריות שנבעה מתחושת המצוקה. החוקרים מסבירים כי זה עשוי לנבוע מתחושה שהמשאבים מוגבלים, שמובילה לרצון לצרוך מזון שיספק לזמן ממושך יותר.
Psychological Science. published online before print, Jan. 9, 2013
תרגום ועריכה: ד"ר דינה ראלט