קשב וריכוז
מנהלי קהילה
ADHD: טיפול מוקדם ישפר ציון במתמטיקה?
מחקר: התזמון בו מתחילים טיפול תרופתי ל-ADHD משפיע על הציונים של בנות במבחני מתמטיקה בטווח הארוך
קיים קשר בין הגיל בו ילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז עם רכיב היפראקטיבי (ADHD) מתחילים ליטול תרופות ומידת ההצלחה שלהם במבחנים סטנדרטיים בטווח הארוך, לפחות במתמטיקה ובעיקר בקרב בנות. כך לפחות מצאו חוקרים מאוניברסיטת הר-סיני ואוניברסיטת איסלנד.
המחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Pediatrics התבסס על נתונים של כמעט 12,000 ילדים מאיסלנד שנולדו בין השנים 1994 ל- 1996. בין הילדים היו גם כ- 1,000 ילדים עם ADHD שהתחילו ליטול תרופות לטיפול בהפרעת הקשב בזמנים שונים בין כיתה ד' לכיתה ז'. החוקרים נעזרו בבסיס נתונים לאומי של תוצאות בחינות לבית ספר כדי לבדוק את תפקוד הילדים במבחנים סטנדרטיים שהילדים באיסלנד עוברים בכיתה ד' ובכיתה ז'.
מהממצאים עולה כי הביצועים האקדמיים של הילדים ללא ADHD לא השתנו באופן משמעותי במהלך השנים. בקרב ילדים עם ADHD נראה כי חלה ירידה בביצועים, שהושפעה מהתזמון בו החלו ליטול תרופות.
בקרב ילדי ADHD שהתחילו טיפול תרופתי תוך 12 חודשים ממבחני כיתה ד' הציונים ירדו ב-0.3% במתמטיקה עד הזמן בו הם עברו את מבחני כיתה ז', בהשוואה לירידה של כמעט 10% בילדים שהתחילו ליטול תרופות 25 עד 36 חודשים לאחר מבחן כיתה ד'.
ההשפעה ניכרה בעיקר בבנות – בנות שהחלו טיפול תרופתי תוך שנה מכיתה ד' היו בעלות סיכון נמוך כמעט פי 3 לירידה עתידית בתפקוד במבחני המתמטיקה, בהשוואה לאלה שהתחילו טיפול בין 25 ל- 36 חודשים אחרי כיתה ד'. בבנים, הסיכוי להימנע מירידה ביכולות המתמטיות היה גדול ב- 40% אם הם התחילו טיפול תרופתי מוקדם.
לפי הנתונים, בקרב בנות הטיפול התרופתי המוקדם היטיב באופן משמעותי רק עם מבחני המתמטיקה, בעוד שבבנים הטיפול היה קשור להטבות שוליות במבחני מתמטיקה ואומנות השפה.
iCanPiano
במחקר שנערך על בני נוער בארה"ב נמצא שאילו שלמדו נגינה במקלדת – פסנתר אוא אורגן – שיפרו את תוצאות ציוני המתמטיקה שלהם ב 30% בממוצע לעומת אילו שלא למדו לנגן באותה שנה.
למה זה קורה?
כמישהו מנגן הוא חוזר על אותה יצירה שוב ושוב. בכל פעם הוא מנגן אותה בדרך שונה במעט. גם אם ניגן את אותה יצירה 100 פעמים הרי שנשמע 100 ביצועים שונים.
כמתחילים לאלתר, לנגן שירים עם אקורדים או לנגן משמיעה, אז בכל פעם שומעים ורסיה אחרת לאותו שיר.
מה שזה מלמד את הפסנתרן או יותר נכון את המוח שלו, זה שיש הרבה פתרונות לאותה בעיה. אותו השיר יכול להישמע בכל פעם בדרך אחרת.
מכיוון שהפסנתרן חושב ומקבל החלטות בזמן הנגינה תוך כדי לחץ, הוא יוצר רשתות נוירוניות חדשות במוח שעוזרות לו אחר כך בפתרון בעיות מזוויות שונות.
אז במקום רטלין כדאי ומומלץ לכל אחד עם הפרעת קשב וריכוז ללמוד לנגן בכלי מקלדת, ויפה שעה אחת קודם.
אגב... זה גם מאד מרגיע את הנפש הסוערת. – מניסיון!