מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותADHD - הצעירים בכיתה מאובחנים יותר

ADHD - הצעירים בכיתה מאובחנים יותר

מחקר מצא כי לילדים הצעירים ביותר בכיתה סבירות גבוהה יותר להיות מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז


האם חוסר בגרות מביא לאבחון ADHD שגוי? (צילום: Shutterstock)
האם חוסר בגרות מביא לאבחון ADHD שגוי? (צילום: Shutterstock)

 

ילדים שהם הצעירים ביותר בכיתתם, הם גם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיות מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז ולקבל עבורן טיפול, מבין כל ילדי הכיתה. כך מצא מחקר חדש שמעלה את האפשרות שחוסר בגרות עשוי להביא לאבחון שגוי של הפרעות קשב בילדים.

 

הממצאים שפורסמו בכתב העת Canadian Medical Association Journal עולים ממחקר שכלל כמעט 940,000 ילדים קנדים בני 6 עד 12, והם משתלבים היטב עם שני מחקרים אמריקאיים מ- 2010 שהגיעו לתוצאות דומות.

 

החוקרים מאוניברסיטת British Columbia בחנו ילדים שנולדו בחודש דצמבר, החודש שלפני נקודת החיתוך להתחלת בית ספר או גן בקנדה (31 בדצמבר). ילדים שנולדים בדצמבר הם הקטנים ביותר בכיתתם. הם השוו את הילדים האלו לילדים שנולדו בינואר, שהחמיצו את נקודת החיתוך, ולכן הם המבוגרים ביותר בכיתתם – מבוגרים כמעט בשנה מהילדים שחוגגים יום הולדת בדצמבר.

 

מבין הבנים שנולדו בדצמבר, 7.4% אובחנו עם ADHD ו- 6.2% קיבלו תרופות. לעומת זאת, רק 5.7% מהבנים שנולדו בינואר אובחנו עם ADHD ו- 4.4% קיבלו תרופות.

 

2.7% מהבנות שנולדו בדצמבר אובחנו עם ADHD ו- 1.9% קיבלו תרופות, בעוד ש 1.6% מהבנות שנולדו בינואר אובחנו עם ADHD ו- 1.1% קיבלו תרופות.

 

סך הכל, לבנים הצעירים ביותר היה סיכוי גבוה ב- 30% לקבל אבחנה של ADHD מאשר הילדים המבוגרים ביותר בכיתה ולבנות הצעירות ביותר הסיכוי היה גבוה ב- 70%. לבנים הצעירים ביותר היה סיכוי גבוה ב- 41% לקבל טיפול תרופתי ולבנות הצעירות הסיכוי המוגבר עמד על 77%.

 

באשר לילדים שנולדו בחודשים אחרים – ככל שהם היו צעירים ביחס לבני כיתתם, כך עלתה הסבירות שיאובחנו עם ADHD ויקבלו תרופות.

 

לדברי החוקרים, הילדים הצעירים יותר בכיתה היו בעלי סבירות גבוהה יותר להיות מאובחנים ולקבל טיפול תרופתי, למה שבחלקם עשוי להיות רק חוסר בגרות.

 

 

ADHD - איך מאבחנים? 

 

CMAJ March 5, 2012