מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותADHD: פעילות גופנית משפרת תפקוד בבית ספר

ADHD: פעילות גופנית משפרת תפקוד בבית ספר

מחקר קטן מצא כי פעילות גופנית עשויה להוביל לתפקוד טוב יותר בבית הספר בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז


לאחר פעילות גופנית ילדים עם ADHD יכולים להשתיק הסחות דעת ולהתמקד במשימה (צילום: Shutterstock)
לאחר פעילות גופנית ילדים עם ADHD יכולים להשתיק הסחות דעת ולהתמקד במשימה (צילום: Shutterstock)

דקות ספורות של פעילות גופנית יכולות לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז עם רכיב היפראקטיבי (ADHD), לתפקד טוב יותר בלימודים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics.

 

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן גייסו למחקר 40 ילדים בגילאי 8 עד 10, מחציתם עם ADHD. הילדים התבקשו לבלות 20 דקות בהליכה מהירה על הליכון או בקריאה בזמן שהם יושבים.

 

לאחר מכן הילדים עברו מבחני הבנת הנקרא ומתמטיקה, הדומים למבחנים סטנדרטיים, רק קצרים יותר. הם גם שיחקו במשחק מחשב פשוט בו הם היו צריכים להתעלם מגירויים ויזואליים כדי לקבוע במהירות את הכיוון בו דמות מצוירת של דג שוחה. מטרת משחק המחשב הייתה להעריך את יכולתם של הילדים להתעלם מהסחות דעת ולהתרכז במטרה.

 

התוצאות הראו שכל הילדים תפקדו טוב יותר בשני המבחנים לאחר שהתעמלו. במשחק המחשב, אלה עם ADHD הצליחו יותר להימנע מטעויות המאפיינות הפרעות קשב כאלה.

 

לדברי החוקרים המחקר מראה כי לאחר פעילות גופנית קצרה, ילדים עם ADHD יכולים להשתיק הסחות דעת בצורה טובה יותר ולהתמקד במשימה.

 

במחקר נוסף שפורסם מוקדם יותר השנה חוקרים מאוניברסיטת מונטריאול הראו כי תוכנית פעילות גופנית שנמשכה 10 שבועות שיפרה באופן משמעותי את ההתנהגות והתפקוד הקוגניטיבי בילדים בני 7-12 עם ADHD.

 

 

לפרטים נוספים באתר האוניברסיטה