מנהלי קהילה
מובילי קהילה
פרשת מקץ
יוֹסֵף בַּכֶּלֶא – שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה,
וּבְרֶגַע אֶחָד – הַכֹּל הִשְׁתַּנָּה.
.
פַּרְעֹה מְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ – לְפָרֵשׁ אֶת חֲלוֹמוֹ,
וְכָל כָּךְ מִתְפַּעֵל – שֶׁנּוֹתֵן לוֹ לְנַהֵל אֶת הַמְּדִינָה בִּמְקוֹמוֹ.
רֶגַע לִפְנֵי – יוֹסֵף חָשַׁב שֶׁהָעוֹלָם שָׁכַח מִקִּיּוּמוֹ,
וְרֶגַע אַחֲרֵי – הוּא מְנַהֵל אִימְפֶּרְיָה עוֹלָמִית בְּעַצְמוֹ.
.
יוֹסֵף הִסְבִּיר לְפַּרְעֹה – שֶׁהַחַיִּים הֵם גַּלְגַּל,
אַךְ הָאָדָם לְהִתְמוֹדֵד אִיתָּם – מְסֻוגָּל,
אִם הוּא מִתְכּוֹנֵן – לְכָךְ שֶׁיַּגִּיעַ עוֹד גַּל.
.
בִּזְמַן שֶׁאַתָּה לְמַעְלָה – תִּתְכּוֹנֵן לַלֶּמַטָּה,
זֶה מַגְנִיב – שֶׁיֵּשׁ לְךָ עַכְשָׁיו יַאכְטָה,
אַךְ מָחָר יָכוֹל לִהְיוֹת – שֶׁלֹּא יִהְיֶה לְךָ כֶּסֶף לְפַּסְטָה.
בִּמְקוֹם לְבַזְבֵּז אֶת הַכֶּסֶף – בְּאוֹפֶן חֲסַר שְׁלִיטָה,
תַּחֲסוֹךְ – לְיָמִים שֶׁבָּהֶם תִּצְטָרֵךְ כֹּל פְּרוּטָה.
.
לֹא רַק כַּלְכָּלִית – גַּם נַפְשִׁית,
יַגִּיעוּ יָמִים – שֶׁל סְעָרָה רִגְשִׁית,
וְאִם רַק תִּלְמַד – מִ"בְּרֵאשִׁית",
יִהְיוּ לְךָ אֶת הַכֵּלִים – אֶת "סִירָתְךָ" לְהָשִׁיט.
.
יֵשׁ לְךָ זְמַן פָּנוּי? – תַּשְׁקִיעַ אוֹתוֹ בְּעַצְמֶךָ,
יוֹם יָבוֹא – וְזֶה יִשְׁתַּלֵּם לְךָ.
תְּטַהֵר אֶת מַחְשַׁבְתְּךָ,
תְּחַזֵּק אֶת אֱמוּנָתְךָ,
תְּשַׁפֵּר תָּמִיד – אֶת גִּישָׁתְךָ.
תַּעֲשִׁיר אֶת יְדִיעוֹתֶיךָ וְחוֹכְמָתְךָ,
וְיַגִּיעַ הַיּוֹם – שֶׁבּוֹ תֵּהָנֶה מִפֵּירוֹת עֲמָלְךָ.
.
כִּי אַחֲרֵי הַשֶּׁפַע – מַגִּיעַ הָרָעָב,
אַחֲרֵי תְּקוּפַת שָׁלוֹם – מַגִּיעַ הַקְּרָב.
וְזֶה יִכְאַב – יוֹתֵר מֵעֲקִיצַת עַקְרָב,
אַךְ אִם תִּתְכּוֹנֵן לְכָךְ – הָעוֹלָם הַפְּנִימִי שֶׁלְּךָ לֹא יֶחְרַב.
.
.
בְּמַסַּע נֶפֶשׁ קוֹגְנִיטִיבִי – תּוֹהֶה לְעַצְמוֹ אִינְטְרוֹסֶפְּקֶטְפוֹבִי,
מִבֵּין שְׁלַל מַחְשֵׁבוֹתָיו – מָה אוֹבְּיֶיקְטִיבִי, מָה סוּבְּיֶיקְטִיבִי וּמָה בִּכְלָל פִיקְטִיבִי?
.
.
וְאוּלַי זֶה הַמֶּסֶר הָעִיקָּרִי בַּפָּרָשָׁה?
שֶׁתַּגִּיעַ תְּקוּפָה קָשָׁה,
שֶׁנַּגִּיעַ לְמַצָּב שֶׁל חֻולְשָׁה.
שֶׁתִּהְיֶה שְׁלִילִית כֹּל כָּךְ – הַהַרְגָּשָׁה,
וְהַתִּקְוָוה תִּהְיֶה קְלוּשָׁה.
אַךְ אִם נִתְכּוֹנֵן מֵרֹאשׁ – וּנְשַׁנֶּה אֶת הַגִּישָׁה,
גַּם בָּאוֹקְיָינוֹס שֶׁל צָרוֹת – נִמְצָא אֶת הַיַּבָּשָׁה.
אינטרוספקטפובי
פירוש השיר על פרשת מקץ:
יוסף אחרי שתים עשרה שנה בכלא, אמור להיות מיואש, אך עדיין מאמין שהכל יכול להשתנות, שהכל לטובה, שיש תוכנית אלוקית ויש סיבה לכל דבר.
ואז ברגע אחד הכל משתנה, קוראים לו לבוא למלך לפרש את החלומות, המלך מתפעל כל כך מהפירוש שלו עד שהוא הופך אותו לסגן המלך.
בתוך דקות ספורות יוסף הופך להיות מאסיר לנושא התפקיד השני הכי חשוב בממלכה שהייתה מעצמה עולמית באותה תקופה.
כך גם תהיה הגאולה, במהירות, ברגע אחד יתהפך הכל וכולם ייראו את האמת, מי הצדיק ומי הצודק.
.
למה פרעה התפעל כל כך מפירוש החלום?
כי יוסף לא רק פירש אותו בצורה יבשה, אלא הסביר, שאחרי שבע שנות שפע כלכלי, יבואו שבע שנים של בצורת, של מחסור.
אבל זה לא רע אם הממלכה תתכונן לכך, המשבר הצפוי הזה הוא הזדמנות.
אם בזמן השפע אוגרים מספיק מזון, בזמן הבצורת, המחיר של המזון ירקיע שחקים.
ולכן אם מתכוננים למשבר הכלכלי מראש, הוא יכול להיות מקפצה לצמיחה כלכלית עצומה.
פרעה התפעל כל כך מיוסף, כי הוא זיהה במשבר הזדמנות.
הוא הבין איך אפשר להפוך משבר לסיפור הצלחה, ומזה פרעה התפעל מאוד עד שהוא האציל עליו סמכויות של סגן מלך.
.
גם בחיים יש משברים, אך אנו צריכים ללמוד מיוסף, ללמוד לזהות בכל משבר את ההזדמנות שבו, את האפשרות לצמיחה מהירה שהוא טומן בחובו.
וללמוד להתכונן למשבר בתקופות שפע, כשיחסית טוב לך, כשאתה במצב כלכלי טוב, תחסוך את הכסף לזמנים שתצטרך אותו יותר, אל תבזבז אותו על שטויות רק בגלל שבתקופה מסויימת אתה מרוויח יותר.
אם יש לך תקופה שיש לך אקסטרה אנרגיה, תנצל את זה כדי ליצור יותר.
כדי ללמוד, להתפתח, לקבל כלים ויכולות שיעזרו לך להתמודד ברגעים קשים.
יש לך יום קצת יותר טוב?
תיקח לך חלק ממנו להנות, אבל תקדיש חלק ממנו להתפתחות אישית.
לצבירת כלים, ללמידה, לפיתוח יכולות אישיות.
תפתח ספר פסיכולוגיה, תלמד על שיטות פרקטיות שונות שיכולות לעזור לך, תתרגל CBT , תרגילי נשימות וכו'.
יהיו זמנים קשים יותר, התקפי חרדה, דאון וכו' שתצטרך ליישם את מה שלמדת ותירגלת לפני.
ככל שתתרגל יותר, יהיה לך קל יותר בזמן אמת.
"קשה באימונים – קל בקרב".
.
כנ"ל לגבי ההתפתחות הרוחנית, האמונה נבחנת ברגעים קשים, אבל למה לא ללמוד לפני המבחן?
יש לך זמן פנוי, תלמד אמונה.
תלמד על משמעות הסבל, תכליתו, איך אפשר להפחית אותו ומה עוזר בתקופת ההסתרה.
במבחן עצמו, בדרך כלל כבר אי אפשר ללמוד, הגיע הזמן ליישם.
בזמן שאתה בשיא הכאב הרגשי, קשה לפתוח ספר ולהתרכז.
קשה להיות כלי, להכיל, להבין.
אז למה שלא תעשה את זה לפני – בזמנים שאתה עדיין כן יכול?
זה יקל עליך מאוד את ההתמודדות בשעת המבחן.
.
בעזרת השם, כולנו נזכה ליישם את המסר של פרשת מקץ ויהיה "קץ" לצרותינו.
.
שבת שלום עם ישראל.
ורד מתנדבת ער"ן
כתבת מדהים. כל הכבוד לך.
אתה חושב ויצירתי ועם תובנות.
שבת שלום גם לך
חג אורים שמח