מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .

תופעות לוואי

22/06/23 4:54
1 תגובות

היי,

1. ב-עלון לצרכן של תרופות ה-SSRI יש רשימה ארוכה מאוד של תופעות לוואי, אבל מהניסיון המקצועי שלך מול המטופלים, מהן תופעות הלוואי הנפוצות בפרוזאק? ומהן תופעות הלוואי הנפוצות בלוסטרל ? אני יודע שזה אינדיבידואלי ,אבל השאלה היא איזה תופעות לוואי נפוצות בדרך כלל בכל אחת מהתרופות האלה... כמו שיש תרופות כמו סרוקסט שידועות כמשמינות יותר אז אשמח לדעת מה נפוץ אצלן...הכוונה לעיקריות...

2. האם עייפות היא תופעת לוואי נפוצה בלוסטרל? ובפרוזאק?

תודה!


תגובות

סימה-לבני
23/06/23 19:43

שלום רב,

בגלל מנגנון הפעולה הדומה, רשימת תופעות הלוואי של כל התכשירים מאותה משפחה היא דומה. שאלת על נסיוני, והתשובה היא שאני שואבת מידע מהספרות, ולא ממטופלים. במאגרי המידע מסווגים את תופעות הלוואי ומוסיפים להם אחוזי הסתברות להופעתן. גם בעלונים לצרכן של כל התרופות, אתה יכול בעצמך לראות, מהן התופעות הנפוצות , זה אלה שמופיעות אצל 1 מכל 10 נבדקים, ויש גם שכיחות שמופיעות אצל יותר מ 1 על כל 10 נבדקים.

  • ראה עלון לצרכן של פרוזק כאן - בעמוד 7 תחת הכותרת "תופעות הלוואי השכיחות ביותר (תופעות הלוואי השכיחות ביותר העלולות להופיע ביותר מ1- מתוך 10 משתמשים) הן : נדודי שינה, כאב ראש, שלשול, בחילות ותשישות.
  • ראה עלון לצרכן של לוסטרל כאן. - בעמוד 5 - יש כותרת "תופעות לוואי שכיחות מאוד שעשויות להופיע ביותר מ - 1 מתוך 10 אנשים): נדודי שינה, סחרחורת, נמנום, כאב ראש, שלשול, בחילה, יובש בפה, כשל בשפיכה, עייפות.

באשר לעייפות, במידע על לוסטרל Sertralin יש דיווח של 12% מהמטופלים על עייפות, בעוד שעל הפרוזק Fluoxetine העייפות לא מוזכרת כתופעת לוואי אלא כתופעה של גמילה בהפסקת טיפול. אלא שיש לו תופעות לוואי אחרות שקשורות או יכולות להתפרש כעייפות כמו למשל Somnolence  שהיא ישנוניות או התנמנמות, ומדווחת בפרוזק בשיעור של 5-17% לפי המקורות שלי.

המלצה שלי

לבחור בתרופה שנמצאת בסל התרופות (ציפרלקס לא בסל) כדי להוזיל עלויות בהבנה שהתועלות שלהם מאד דומות. אם השמנה היא בעייה, אז לא לבחור ב Paroxetine ואם הכוונה היא לתקופה קצרה, אזי את הפרוזק Fluoxetine  יותר קל להפסיק ויש לו פחות תופעות גמילה בהפסקת טיפול, שכן זמן מחצית חיים שלו הוא ארוך מכולם.

בהמשך, אתה בוחן ועוקב אחר התועלת לעומת תופעות הלוואי של מה שבחרת, ואם יש צורך עושה בעזרת הרופא החלפה.

אלטרנטיבות

מזכירה לך שטיפולים לא פרמקולוגים נותנים תוצאות טובות באותם אחוזי הצלחה כמו התרופות, וכדאי לשקול גם מסלול של שיחות, CBT או אפילו מאמן אישי. כמו כן, חשוב לבצע הערכה חוזרת אחרי חצי שנה ואחרי שנה, כדי לראות אם המצב הדכאוני או החרדתי השתפר תחת הטיפול, ואולי אפשר להפסיק אותו.

עוד מידע על טיפולים קיימים בדכאון מהאתר של הכללית בקישור שכאן.

בהצלחה,

בברכה,

סימה לבני

רוקחת יועצת

המרכז לייעוץ תרופתי אישי
https://mypharmacist.co.il/
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות ובתוספים – בעידן שבו המידע אינסופי"