מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
כמוניתרופות ורוקחותעמידות תרופות

עמידות תרופות

19/02/23 0:45
5 תגובות

האם יש תרופות או כדורים כלשהם שאם נמצאים אולי כשעתיים באמצע יום קיץ רגיל באוטו שלא עומד בצל, אך הם בתא המטען שלא חשוף לשמש, ולא צמודים לדלת, ומתחממים קצת, הם עלולים להפסיק או להפחית את ההשפעה? והאם חלקם עלולים אף להזיק, ואם כן, אז במה כולל גרימת סרטן? והאם גם הפלסטיק שאולי סוגר עליהם וגם קצת מתחמם עלול להוסיף נזק?


תגובות

זאביק3
19/02/23 8:22

אציין שההתחממות הקלה היא של האריזה. אני מניח שהתרופות מתחממות עוד פחות

סימה-לבני
19/02/23 8:52

שלום רב,

שאלתך כללית ולכן גם התשובה שלי תהיה כללית.

ככלל, תרופות הן כמו כל אוכל. יש מוצרי מזון שאם תשאיר אותם באוטו כמה שעות יהיו אכילים אפילו שבוע וחודש אחר כך, ויש כאלה שיסריחו או יתקלקלו ויהיה צורך להשליך אותם לפח כשימצאו.

אם היה לך מקרה ששכחתי תרופות באוטו, עליך לבדוק ראשית מה היתה הטמפרטורה באוטו בזמן שהן היו בו, ואח"כ לבדוק כל תרופה מה ההנחיות לאכסון שלה. 

אם היתה צריכה להיות במקרר, יש סיכוי טוב שצריך לבקש מרשם חדש מהרופא ולזרוק אותה, אבל אם אפשר להחזיק אותה עד חודש מחוץ למקרר, אז אולי אפשר להשתמש בה.

אם היא צריכה להיות מתחת ל 25 מעלות, אזי תלוי כמה זמן האוטו שלך היה מעל 25 מעלות ובהתאם לקבל החלטות.

השורה התחתונה היא שרצוי לשמור את כל התרופות בתנאי האכסון שנקבעו להן, ואם קרתה חריגה צריך לבדוק מה עושים, כל תרופה לגופו של עניין.

מקווה שעניתי לשאלתך,

בברכה,

סימה לבני

רוקחת יועצת

המרכז לייעוץ תרופתי אישי
https://mypharmacist.co.il/
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות ובתוספים – בעידן שבו המידע אינסופי"

זאביק3
19/02/23 10:05

קודם כל .ודה רבה על תשובתך.

בתוך כך, אם זה היה בקיץ אך לא בשרב, וכאמור בבגאז' ולא צמוד לדלת, ובר השתמשו בתרופות, אך כאמור הן היו הרכב רק כשעתיים או אפילו פחות, ולמיטב ידיעתי כולן לא דורשות קירור, ולא נגעתי בתרופות אלא רק באריזה החיצונית שהרגשתי שהיא רק קצת התחממה, האם יש תרופות שעלולות להזיק במקרה זה והתיייחסות לסוף השאלה המקורית? אם כן, במה כולל כליות, כיס מרה וסרטן?

סימה-לבני
19/02/23 11:44

הי,

לא תמצא מחקרים שבדקו שתרופה X שהיתה שעתיים בטמפרטורה של Y מעלות מעל הטמפרטורה המומלצת לה, גרמה לסרטן או לפגיעה כלייתית.

נתוני האכסון שמופיעים בעלון לצרכן מבטיחים שבתקופת התפוגה של התרופה (כשנתיים עד חמש שנים) התרופה תהיה יעילה ופעילה.

לכן, אם תלחץ על הרוקחים והרופאים לקבל תשובה, יגידו לך לזרוק הכל ולקנות חדש או לעצום עיניים ולקחת את התרופות כאילו לא היה דבר, אבל אתה זה שתחליט בסופו של דבר.


מה שאני מציעה לך זה לעשות שיעורי בית ולקרוא את העלון שמצורף לכל תרופה, בסעיף 5 תמצא את המידע "איך לאכסן את התרופה" ובהתאם לרשום שם ולמה שקרה בבגאז' של האוטו שלך, תצטרך לקבל החלטה.

לבד!

בברכה,

סימה


Attached Picture
זאביק3
19/02/23 11:56

אוקיי.

שוב תודה רבה.