מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
כמוניתרופות ורוקחותהאם שילוב של ריספרדל 1 מ''ג עם אריפלי 5 מ''ג תקין??

האם שילוב של ריספרדל 1 מ''ג עם אריפלי 5 מ''ג תקין??

18/03/22 19:17
3 תגובות

שלום רב, הרופא שלי רשם לי ריספרדל 1 מ''ג ביחד עם אריפלי 5 מ'''ג להפרעת טורדנית כפייתית האם שילוב זה תקין? כי אני יודע שאריפלי מעלה קולטנים לדופמין וריספרדל מוריד.



תגובות

סימה-לבני
18/03/22 20:02

שלום רב,


אמנם השילוב נראה תמוה במבט ראשון, שכן שתי התרופות הן ממשפחת האנטיפסיכוטים האטיפיים, ואולי גם המנגנונים הפרמקולוגים שלהם האחד הוא אגוניסט חלקי לדופמין (אריפיפרזול) והשני אנטגוניסט לדופמין D2 (ריספרידון), אך בדיקה בספרות מצביעה על מחקרים שנעשו עם כל אחת מהן בנפרד, כתוספת ל SSRI להפרעה טורדנית כפייתית, ובהם השתמשו  במינונים גבוהים הרבה יותר והם הראו יעילות. 

מכאן שנראה שהרופא שלך, מסיבות שאולי קשורות דווקא למנגנונים השונים של כל תרופה, ואולי מסיבות שקשורות לכך שעד היום התגובה שלך לטיפול לא היתה משביעה רצון, מנסה קומבינציה של תוספת שתי תרופות שכל אחת בנפרד עבדה עבור כשליש מהנבדקים, במינונים גבוהים יותר. 

מחקר שהתפרסם בשנת 2000 בדק תוספת של Risperidone לטיפול ב OCD ביחד עם SSRI ראה כאן.הריספרידון ניתן כתוספת ל SSRI במינונים של 2.2 מג +/- 0.7 מג, ליום. כלומר 1.5-2.9 מג ליום. הרופא שלך מציע 1 מג בלבד. אני מניחה שבתוספת של SSRI .

מחקר אחר שהתפרסם ב 2012 בדק את יעילות Aripiprazole כתוספת ל SSRI לטיפול ב OCD, ראה קישור כאן.במחקר זה נתנו 10 מג ליום. הרופא שלך רשם לך 5 מג ליום.

סיכום

כאשר רופא נתקל בחוסר תגובה, או במחלה עקשנית, הוא מנסה כל דבר שהידע שלו מאפשר. אתה כמובן צריך לדרוש ולקבל את כל המידע על הטיפול. חשוב לציין שהטיפול איננו מאושר בישראל, ולכן הרופא אמור למלא טופס 29ג שמאפשר את הטיפול כאילו הוא ניסוי קליני. למידע נוסף על טופס 29ג הקלק כאן

אנא בדוק וודא שמדובר בטיפול נוסף ל (SSRI (Fluvoxamine  או ל Clomipramin  שהם הטיפולים שמוזכרים במחקרים שפגשתי.

בברכה

סימה לבני

רוקחת יועצת

המרכז לייעוץ תרופתי אישי

https://mypharmacist.co.il/

מחברת הספר"לעשות סדר בתרופות ובתוספים – בעידן שבו המידע אינסופי"

Netanel11
18/03/22 20:31

תודה רבה רבה סימה אין מילים פי להודות לך.

יוחנן4
לפני 6 ימים

רציתי לשאולל אם זה עזר או הועיל?