מנהלי קהילה
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה.
זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות.
עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
ד''ר אורן טנא
פסיכיאטר מומחה, מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב
מייסד ומנהל רפואי של מכון מנטליקס, מרצה מבוקש באקדמיה ובחברות מסחריות, מגיש התוכנית ד"ר נפש בערוץ דוק
ד"ר עודד טלמור
פסיכיאטר מומחה למבוגרים
עוסק באבחון, ייעוץ וכתיבת חוות-דעת במצבי דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, OCD ומשברי חיים/
ד"ר שרון פורת
רופאה מתמחה בפסיכיאטריה של המבוגר
עוסקת באבחון דיכאון, חרדה OCD ומצבים טראומתיים. מתמחה בבריאות הנפש של האישה במעגל הפיריון.
כמונידיכאון וחרדההלוואי שהיתה אופציה כזאת
הלוואי שהיתה אופציה כזאת
29/12/20 23:29
111 תגובות
זהו לא פוסט כדי לקבל תמיכה או עידוד. כי כלום לא מעודד. אותי לפחות.. אז תחסכו.
אבל תארו לכם שהיה כפתור כזה בגוף שלנו שפשוט היה אפשר לכבות אותו, לכבות אותנו לתמיד. סופי סופי. בלי גוף ובלי נשמה. (למאמינים)
בלי זכר לקיומנו,והיינו נשכחים, ואז גם לא היה צער לקרובים שלכם.
והקרובים שלכם היו מבינים שזה הדבר היחיד שיעשה לכם טוב, ונותנים לכם אישור וברכת הצלחה, ומסירים ממכם את המצפון ונותנים לכם הרגשה טובה לעשות את זה ומחזקים.
טוב. אתם לא חייבים לתאר. אבל זו המשאלה שלי, שהיה כזה דבר.
תגובות
כדאי לך לקרוא גם את זה
atz
אני מבין לגמרי את התחושה. לא פשוט להתמודד עם חרדות ודיכאון הלוואי שנרגיש טוב כולנו כל חברי האתר וכל עם ישראל.
דבורה ל
הלוואי
Nati
קודם שיאשרו המתות חסד ואז יהיה אפשר לדון במחיקת זיכרונות מהחברים והמשפחה :) לבינתיים נועדנו לסבול מהסיבה הפשוטה שרוב העולם רוצה לחיות. וכשרוב רואה מיעוט הוא בד"כ מחפש איך לכפות את עצמו עליו.
יוסי92
אתה מרגיש שמישהו כופה עליך לחיות? אולי זה טוב לא?
Nati
בטח שיש כפייה. מה לדעתך יעשו לאדם שמודיע שהוא מתכנן להתאבד ולא מוכן לשנות את דעתו? ישימו אותו בחדר מרופד. אדם ילך לבית חולים ויבקש זריקת הרדמה ואז זריקה שתעצור את הלב. יאפשרו את זה? שוב.. ישימו אותו בחדר מרופד. וד"א.. גם יש הגבלות על יבוא עצמי. חברות כימיקלים לא יספקו כימיקלים לאדם הפרטי ואלו שכן מספקות זה בד"כ יהיה משהו לא טהור שלא יוכל להזיק. טוב למי...? די אנוכי אתה לא חושב? אדם חולה במחלה שגורמת לו לכאב 100% מהזמן שהוא ער והוא רוצה למות אבל בגלל שאתה מרגיש טוב אז אתה תכפה עליו לחיות.
יוסי92
אז זאת הבעיה שרוב האנשים שסובלים מדיכאון או חרדה לא חווים כאב 100 אחוז מהזמן ועם תמנע מהם להתאבד ותטפל בהם החיים שלהם יהיו סבירים או אפילו טובים. אני ניסיתי להתאבד בטביעה ומה שעצר אותי זה שחבר טוב שלי קפץ למים להציל אותי, הבעיה שהוא לא יודע לשחות ובמקום להתאבד הייתי צריך להציל אותו כי אני שחיין טוב. היום על אף החרדות הקשות שלפעמים פוקדות אותי אני מודה לו.
Nati
אני לא מדבר על רוב האנשים. המיעוט הוא הוא החשוב. מיעוט לא של כמה בודדים אלא אלפים. אחי.. אני בפורום עם מאות אנשים מכל העולם וכל יום מישהו מנסה ומצליח להתאבד. למה זה הצריך להגיע לזה? צריך לתת לאנשים האלה אפשרות למות בכבוד וללא כאבים. ובוודאי שזה לא צריך להיות קל וללכת לרופא לבקש זריקה ובוודאי שצריך לנסות קודם טיפולים ולעזור לאנשים שחווים תקופה קשה שכנראה תעבור אבל אם כל זה לא עובד אז צריך שתהיה אפשרות למוות בכבוד. התאבדות בטביעה זה תהליך כואב מאוד אז טוב שקפץ אליך אבל הסיבה שאתה מודה לו זה כי זו כנראה הייתה תקופה קשה ואתה כנראה באמת סובל מחרדות אבל.. זה לפעמים ואתה מודע שלבסוף אתה בכל זאת רוצה לחיות. לאחרים זה לא לפעמים. לאחרים זה לא רק חרדות. למיעוט הקיצוני צריך לתת אפשרות להיפתר מהכאב.
דבורה ל
עם תחושה עמוקה של רצון למות אי אפשר להתווכח. זר לא יבין. אני מדברת על זה שאולי גם אחרי המוות זה לא הסוף, ויש המשך לנשמה. וסבל. וזה מעציב ומפחיד אותי. כי אני רוצה אי קיום בשום מקום. להעלם, להתאדות. אבל אי אפשר לדעת, ואף אחד לא יכול להתחייב לי מה יהיה.. כי אף אחד לא חזר כדי לספר
Nati
כיהודי מאמין אני מאמין שיש המשך. אני גם מאמין שזה חטא/עבירה/משתרצילקרואלזה להתאבד. אבל עם כל הכבוד.. לא מתכנן לחיות כמו צמח עד שאמות מזקנה. מה שיהיה אח"כ.. אני לא יודע. מה שאני לא יודע אני לא יכול לשנות ומה שאני לא יכול לשנות אני לא הולך לבזבז עליו מחשבה. כשנגיע למשזהלאיהיה נראה איך נתמודד עם זה. אל תפחדי מהלא נודע.
דבורה ל
אל תפחדי מהלא נודע. משפט יפה, לא קל לביצוע. אם לא הייתי מפחדת +הייתי חסרת מצפון, לא הייתי כאן כבר. זו הסיבה היחידה שאני כאן וזה כואב
Nati
אם את מאמינה בנשמה במובן היהודי אז.. אסור להתאבד. וזה גם איסור די חמור. העיקרון הוא שהגוף הזה ניתן לך כפיקדון לכפר על כל מיני עוונות ואסור לפגוע בו. להתאבד זה חמור כי זה כאילו ממי את בורחת.. מאלוקים? וגם יש את הכיוון שייסורים שבאים עלינו בעולם הזה הם בשביל שנסבול פחות בעולם הבא. פעם לא היו ייסורים ואז כשהגיעו לעולם הבא אז קיבלו כפליים אז יוסף (נראלי) ביקש מאלוקים שיתן את הייסורים בעולם הזה ואז בעולם הבא הניצחי נחיה בשלווה. ד"א.. כל מה שרושם פה לא לקחת כדבר ברור. לא מומחה וזה מה שהצלחתי ללקט מכל מיני תשובות שונות בנושא. קיצור.. אז הנה. אנחנו יודעים. מה עכשיו? החלטנו על פי זה לא להתאבד? מושלם! תהיי רגועה שכשתמותי מזקנה תגיעי לעולם שכולו טוב ותנסי להעביר את זמנך בעולם הזה בנוחות מקסימלית. אם בכל זאת מחליטים להתאבד אז מה זה רלוונטי..? יודעים שזה חטא. יודעים או לפחות משערים שכנראה יהיה סבל גדול יותר בעולם הבא או משזהלאיהיה אבל כרגע מתמקדים בסבל שמרגישים ברגע זה ומה שיבוא אח"כ זה כבר לא בשליטתנו. ובעניין המצפון.. אין לי תשובה. יש לי אמא שאוהבת אותי ואחות שמתמודדת עם דיכאון ואני בטוח שאם אתאבד זה ישפיע בצורה עצומה על הבריאות שלהן. אבל האם אני אמור לחיות בסבל תמידי בשביל הבריאות שלהן? זו שאלה שכל אחד צריך לשאול את עצמו.
דבורה ל
עכשיו רואה.. אחרי כל הנ"ל שכתבת, נכון. זה לא פשוט, לא מובן גם מה יהיה, ומורכב וכואב. לכן משאלה שלי שהיתה אופציה כזאת, כמו שכתבתי. זה הכל.
שובל של אור
איך מצטרפים לפורום הזה..?
דבורה ל
Y
מבינה אותך, מזדהה איתך!
דבורה ל
♥️ סיוט
סימי3
לגמרי סיוט
running UP that Hill
המוות לא באמת סופי מספיק, לפעמיים המחשבה שאמשיך להתקיים בזיכרונות ובגינוני האבלות של המשפחה יותר בלתי נסבלת עבורי מהחיים עצמם ואולי זה פשוט מנגנון הגנה אחרון שעוד מתפקד
דבורה ל
זו בדיוק משאלת הלב שלי, שיהיה סופי.
עגנון
לפני שמחליטים להתאבד, צריך לחשוב היטב היטב ולא לעשות פעולה פזיזה. המוות סופי לתמיד, אי אפשר לחזור ממנו. אם תנתקי את עצמך בשנייה אחת, אולי תעשי בה את טעות חייך.
רעואל
די עם התגובה הזאת. גם חיים מלאי בסבל הם סופיים. כל שניה ודקה של סבל גם היא לא חוזרת והידיעה שגם הדקה הבאה תהיה מלאת סבל, וזו שאחריה, וזו שאחריה, לעוד הרבה שנים. המוות הוא פתרון אפשרי לבעיה הזו.
נתי23
יש בזה משהו
יוסי92
לא אחי אין בזה כלום, החיים יפים סך הכל. פשוט לפעמים יש תקופות רעות, ולא תמיד אנחנו מקבלים את הטיפול המיטבי.
Nathan55
אולי תוכלי לתאר לי מה הסיבה שאת מחפשת את הכפתור הקסם הזה שישחרר אותך מהאחריות של החיים ולמציאת משמעות כדי שתוכלי למצות את הפוטנציאל הייחודי שבוא נולדת איתו?
דבורה ל
האמת שאין לי כרגע כח לכתוב.. אבל זה פשוט רצון עז לא להיות. זר לא יבין.
שובל של אור
מבינה לגמרי !💔
עגנון
חשוב ליהנות מקיום הנשמה לכל אורך הזמן שהיא קיימת בעולם. אחרי המוות אין כלום, זה המצב הכי עצוב שיש. לעולם לא תוכל להרגיש שלום ויישאר בעולמך ריק מוחלט לנצח.
אורית זאבי יוגב
דבורה יקרה, אני חושבת שהמשאלה להיעלם קשורה לצורך העז להפסיק לסבול ו/או להפסיק להתמודד - במידה זו או אחרת כולנו משחקים איתה בתקופות קשות כאלו ואחרות. יחד עם זאת המחשבה הראשונית שעולה לרבים היא הסבל שיגרמו לאחרים במידה וייעלמו מחייהם וכך הפנטזיה מקבל "שידרוג" נוסף - להיעלם בלי לגרום שום סבל לאחרים. בפנטזיה בצורה זהו "פטרנו" את הבעיות - לאנו ולאחרים על הדרך....הבאסה, שהחיים במציאות אינם פנטזיה....ואולי בעצם טוב שהמציאות מהווה בלם למימוש הפנטזיות?
דבורה ל
תודה אורית על התגובה. טוב שהמציאות מהווה בלם? טוב למי? למכריי? , כי לי זה נוראי. כי אני מרגישה מוחזקת בעולם בכח. בלי בחירה. בלי רצון. זו הרגשה בלתי נסבלת. אז הלוואי זה היה כ"כ פשוט לא להיות.
משה 155
אני מטופל לסכיזופרניה ומחשבות טורדניות ותמיד יש רצון ובחירה לעצור את המחשבות הטורדניות ולהתעסק במשהו אחר ולכן גם אם יש מחשבות יש לאן להתקדם
שובל של אור
מזדהה קשות 💔😢 ממש בית כלא,להיות אסירת עולם בעולם הנוראאא הזה !😨
עגנון
את לא מוחזקת בעולם בכוח, את מוחזקת בו בטבעיות. את מהווה את העולם, את מרגישה את העולם. אין טוב אחר להשוות אליו . את צריכה לשאוף שיהיה לך טוב, להילחם בשביל טוב ולא לוותר על הכל.
דבורה ל
צודק. אני לא עם אזיקים מאחורי סורג ובריח. אבל זו תחושה. ואני לא אנסה להסביר כי אין טעם. חוויה כזו אי אפשר להעביר. תודה על הנכונות
שובל של אור
ממש מבינה את התחושה הזאת,
שאת מתארת של בית כלא 😢
אורית זאבי יוגב
דבורה יקרה, אני בהחלט מזדהה עם התחושה אבל האם היא מייצגת את כול חייך? האם באמת באמת אין לך שום רצון משלך להישאר כאן?. פעם כשאמרתי למישהוא קרוב לי שבא לי למות (כן, גם אני מכירה את החוויה) - הוא ענה לי "ממילא תמותי, אף אחד לא יחיה לנצח אז אולי כדאי לנצל את מה שיש ולקוות לטוב" - משום מה זה הרגיע אותי אולי זה יכול לעשות משהו גם לך....
דבורה ל
באמת באמת. בעומק ובתוך תוכי. רק חבל שאי אפשר לעשות קסם לרצון, שיתהפך. כי בנתיים רק סבל נגרם לי מזה. והרי כשאין רצון אחר, הרי כל נסיון חסר משמעות.כנראה.
עגנון
רצון צריך לכוון למה שרצוי. בדרך כלל טוב לחיות כי אפשר לנצל את החיים לטובה, לעתים נדירות טוב למות כשאין סיכוי לתקן את החיים והמצב רע מאד. אני מציע לך לשאוף לטוב עצמי ולשיפור החיים. יש תקווה, חבל שתאבדי הכל. אי אפשר לחזור משם.
טובי17
אוי דבורה, כמה שאת צודקת בכל מילה שלך... בעיקר בידיעה הזאת ש"זר לא יבין".... לא הבין עד היום לא מבין עד היום ולעולם גם לא יבין... שיגעון! הלוואי. הלוואי והיינו יכולים פשוט להתאדות. לא להיות. בשום מקום! לא נפש, לא גוף, לא נשמה..... כלום! הו, הלוואי....
דבורה ל
הי טובי קודם כל חיבוק חזק. קראתי עכשיו את הפוסט שפרסמת כאן.. באמת זר לא יבין. אבל ראיתי שכתבת שאחרי 3 פגישות עם מטפלת רגשית יצאת בנאדם חדש. אז נשמע שיש תקווה להמשיך לא? אמנם היתה נפילה רצינית כמו שאת מתארת, אבל אולי תנסי לבדוק עם עצמך מה גרם לזה? אולי לחץ בלימודים? ביקורת ממישהו? פסח וכל ההכנות? וגם לפעמים בטיפול יש עליות וירידות ועליות, אבל אם חווית עליה וראית שזה עזר יש למה לצפות ושווה ממש להמשיך.. לא חושבת? לא כולם זוכים לראות קרן אור אחרי 3 פגישות:) בטוחה מניסיון, שזה לא פשוט ,אבל אם ראית שיש סיכוי וזה גם עוזר שווה המאמץ...
טובי17
את צודקת ולא צודקת גם יחד. אמנם כתבתי שהרגשתי בן אדם חדש, וזה היה כי זאת הייתה הפעם הראשונה בחיים שלי בה יכולתי לדבר על הכאב והקושי, אבל זה רק גרם לנפילה הבאה להיות קשה וכואבת עוד יותר! כי פתאום הבנתי שהעלייה הזאת לא הייתה באמת עלייה. מן עלייה לצורך ירידה בעיניי. ושיגע אותי מאוד גם עצם העניין שירידות באות בלי טריגרים מיוחדים, לעומת עליות שבאות במאמץ רב ובהשקעה אינסופית (מחשבתית, התנהגותית, וכו'...) וזהו. נמאס. נמאס לרדת, גם אם באות עליות לפעמים. מוכנה לוותר על העליות אם הן באות בעסקת חבילה עם הירידות. למה לסבול כשאני לא רואה פתח של עליהה אמיתית ויציבה???? ואגב, הלחצת אותי קצת עם זה שגם בטיפול יש ירידות ועליות.... בינתיים החלטתי לקחת את החיים בדספסיטו... :wink: לא רצה לשום מקום.... עושה הכול בקצב שלי.... מתחשק לי להשאר במיטה? אשאר במיטה.... מתחשק לי לצום יומיים ואח"כ ביום השלישי לבלוע שני בקבוקי קולה? שיערב לי..... אם אני פתאום במוזה ויתחשק לי להתכונן לבגרות, אלמד ככה בשיא המרץ ל5 יחידות, ואם יום לפני הבגרות אחליט שאין לי את הכוח להרים את עצמי מהמיטה פשוט לא אופיע להיבחן...... והאמת? אני פתאום חושבת (באופטימיות!) שתמיד אוכל להתאבד אם אחליט שאני מוכנה ובשלה לזה.... כרגע, לא רואה עליות בכלל. נמצאת בירידה (מיטה ומחשב) ופעמיים בשבוע טיפול רגשי - בשביל להרגיש בנוח וברוגע עם הירידה הזאת... ועדיין, על אף הכול - תאמיני לי שהייתי מוותרת על הכוווווווול בשביל לא להיות כאן!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
דבורה ל
הי אהובה! לגבי ה'בנאדם חדש' אז באמת לא הבנתי, עכשיו אני חושבת שאני מבינה יותר. סליחה שהלחצתי אותך עם הירידות והעליות, לא זו הייתה הכוונה. לא בטוח שאצל כולם זה ככה, אבל בד"כ טיפול מעלה כל מיני דברים שיכולים להכאיב אבל אם זה טיפול טוב , הוא גם יעזור לרפא את הכאב ואז שווה הירידה אחרת זו סתם הדחקה וחבל(ונכון זה לא קל). גם אם אין שום טריגר שידוע לך עליו (שזה מתסכל בפני עצמו). ובעניין הטריגר, אני כ"כ מזדהה איתך והאמת שמזדהה איתך בכלל ומבינה מאוד וזה לא זר לי בכלל. אבל ברור שכל אחת ואחד חווה את זה אחרת וההזדהות לא ממש מקלה, אבל אם חווית עליה כלשהי, אז את יודעת שהיא אפשרית וקיימת אצלך. מכירה מקרוב את הירידה המדוברת (מיטה ומחשב) וזה שאת הולכת פעמיים בשבוע לטיפול רגשי זה מהמם!!! את מלכה!!! (והלוואי ואת מצליחה להיות איתה חשופה, ולדבר על הכל.. מחשבות, רגשות, אמונות.. זה כ"כ חשוב) ו..וואלה אני הכי מאמינה לך בעולם!!! הכי מבינה !!! שולחת לך חיבוק חזק חזק מכל הלב...
טובי17
אם הבנה וחיבוקים היו אבנים - מזמן כבר היה קיים כאן ביהמ"ק השלישי!!! אומרת את זה בקטע טוב!...
דבורה ל
חופשי .... :heart::heart::heart:
סימי3
שאלה קטנה לטובי ודבורה ל אם אני הולכת לפסיכולוגית למעלה משנה, והיא אף פעם לא מגיבה! לא מגיבה חוץ מהנהונים והמהומים..מה זה אומר? היו פגישות עם המון בכי והמון קטילה עצמית וביקורת עצמית..והיא לא מגיבה. לפעמים הייתי אומרת לה. " תני לי כלים להתמודד עם התחושות הנוראיות ". והיא פשוט לא מגיבה חוץ מ..כמו מה?? אני באמת שואלת..מה דעתכן? דרך אגב דבורה ל..אני בימים האלו במצבך בדיוק..רוצה להעלם לגמרי..
עגנון
אני מקווה שתוכלי לשתף לפחות בקצת ממה שרע לך, כדי שנוכל לנסות לעזור לך או לפחות לתמוך בך. החיים חשובים, חבל שהרגשת צורך לוותר עליהם ואני מקווה שתמצאי אומץ להילחם. אולי תכיני לך רשימה של הדברים שרעים לך? אני מקווה שתתגברי על הכול ותרגישי טוב. יש תקווה. אם את לא בטוחה שנוכל לעזור לך, ספרי למי שאת סומכת עליו על קשייך.
עגנון
אם אין לך טריגר מסוים וזו רק הרגשה רעה, אולי תעשי מעשים שאת אוהבת ותחשבי מחשבות שנעימות לך כמו על מה שאת אוהבת לעשות, ואז יהיה לך מצב רוח יותר מאוזן. חשוב גם לנוח מהפעילות חלק מהזמן, להרגיע את עצמנו ולאסוף כוחות לפעולה מחודשת.
רפאל21
לפני שנים כשתפסתי את חומרת מצבי הרוחני, הלכתי למקובל הרב דוד בצרי שליט"א ואמרתי לו, אני כל כך מבין שחטאתי, אני מוכן למות. הוא אמר לי מה אתה חושב שהשם יתברך רוצה שהאדם ימות חלילה, הוא רוצה שנקבל שכר טוב לנצח, ואם חטאנו נתקן ונקבל שכר טוב, ולכן השם יתברך עוזר ולפעמים כמעט מכריח את האדם לתקן. או על ידי יסורים לא עלינו ולא על אף אחד. או על ידי שנעשה מעשים טובים ואם חלילה היסורים באים, צריך להתאמץ ולקבל אותם בסבר פנים יפות, כי זה לטובתינו, ולחשוב מחשבות טובות על מעשי השם יתברך, ואז הם מכפרים בכמויות... [כמובן שנתנה רשות לרופא לרפאות] ומעשה טוב שעושים כשקשה לנו, כתוב שהשם יתברך מחשיב "אחד בצער ממאה שלא בצער" "לפום צערא אגרא" [לפי הצער השכר] ואיך אמר לי פעמים רבות, חבר נרקומן כבד, שהתמודד עם הרבה מאוד בעיות בחיים אני לא יודע מי המציא את המילה "יאוש", בטעות המציאו את זה...
דרור עמי
היי. מסכים ומזדהה. נראה לי הגיוני שבעולם מתקדם שמאמין בזכויות האדם, היתה אמורה להיות גם הזכות לא להתקיים, והיתה קיימת דרך מעשית חוקית לעשות זאת בכבוד עם עזרה. מותר לצאת המשחק, אין זכות מוסרית להכריח אדם להשתתף בעל כרחו במשחק שהוא לא נתן את הסכמתו להצטרף אליו מלכתחילה, משחק אליו הוא הגיע כדי להגשים חלומות של אחרים או בלי כוונה מסויימת, משחק שהוא לא מכיר בחוקים ובכללים שלו, ושהוא משלם עליו מחיר כבד מאד בלי שום תמורה אמיתית, מחיר של חיים שלמים. באופן פרדוקסלי הרבה פעמים כשאני מגיע למצב בו אני מרגיש שדרך המוצא היחידה היא המוות, ואני מתחיל לחשוב ולתכנן עליו יום ולילה, כשגומלת ההחלטה לצאת מהמשחק פתאום ישנה איזו הקלה, כשיש איזו החלטה והשלמה ושאתה מרגיש שאתה עומד לפתור את הבעיה אחת ולתמיד, רמת המצוקה קצת יורדת, כי הרצון הגדול שלי למות הוא בגלל שאני מרגיש שאין לי לאן לברוח וכל הדרכים חסומות ולאן שאני לא פונה אני נתקל בכאב ויסורים אינסופיים, אבל כשהפתרון הופך למשהו שנראה קרוב ובהשג יד ויש איזה אופק אז הגורם לרצון למות קצת יורד, שוב יש קצת רגיעה, ואז אני חוזר למצב הקודם, חוזר לחיים של סבל שהם לא חיים ולא מוות, ושוב המצוקה מתחילה להבנות ולהיטען בהדרגה, עד הרגע שמרגיש שאי אפשר יותר ואין מנוס ואז התכנית על המוות חוזרת להיות על הפרק, ושוב באה רגיעה ושוב.. וחוזר חלילה. באופן פרדוקסלי עצם זה שקיימת אפשרות (תיאורטית) לסיים את החיים, מאפשרת ונותנת עוד טיפה כוח, מינימלי ביותר, כדי לשרוד עוד קצת. וכך אני תקוע ולכוד בלולאה הזו שלא נותנת לחיות ולא נותנת למות, האינסטינקט ההשרדותי לא מניח למות והחיים שכן נחיים לא ראויים להקרא חיים, כלא מתוחכם ואכזרי. יתכן שמאחורי שנים רבות וארוכות מידי, קבורה תחת ערימות של ייאוש, עדיין מתנוצצת שם תקווה קטנטנה שמאמינה בשינוי ובריפוי, מאמינה על אף כל האכזבות הנצחיות החוזרות והנשנות, וזו היא שלא מתירה ומאפשרת לי לחצות את הגשר אל התוהו והמנוחה, אם זה נכון אז זה לא אני, זה כוח חיים שאין לי מושג מאיפה הוא בא ומה מקורו ואני לא מחזיק לו טובה
דבורה ל
הי דרור, לגבי החלק הראשון, מבינה, האמת שאני יותר מתכוונת שהלוואי שהיה כפתור טבעי כזה של התאדות בלי שום זכר. כי גם אם היה בעולמינו המתקדם דרך מעשית וחוקית, עדין לא חושבת שהייתי מעיזה. כי בפועל אני לא יודעת מה קורה אחרי המוות, אף אחד לא חזר בשביל לספר (חוץ ממוות קליני וכאלה שזה לא מוות סופי בעיני) ואני לא יודעת אם שם יהיה לי טוב יותר וזה אל חזור.... לגבי החלק השני שכתבת, מדהים שדווקא שכשאתה חושב על דרך לגמור, אז ישנה איזו הקלה. למרות שאתה מדגיש שוב ושוב שזו הקלה פיצית ושמייד אח"כ אתה חוזר למצב הקודם (אגב, אני מכירה כ"כ מעצמי את הצורך להדגיש. שלא יטעו. הצורך שיבינו את המקום האמיתי שלנו) אצלי אגב, אין את ההקלה הרגעית הזאת, כיון שאני לא רואה שאני יכולה לעשות לזה סוף וודאי... אז זה רק מתסכל יותר. וכן גם אני מתקשה לקרוא לזה חיים במצב שלנו. אלא יותר קיום. בל כורחינו.. מדהים שאתה מעיז להוציא מילים כאלו מעצמך ולהסכים לחשוב שאולי "יתכן שמאחורי שנים רבות וארוכות מידי, קבורה תחת ערימות של ייאוש, עדיין מתנוצצת שם תקווה קטנטנה שמאמינה בשינוי ובריפוי, מאמינה על אף כל האכזבות הנצחיות החוזרות והנשנות, וזו היא שלא מתירה ומאפשרת לי לחצות את הגשר אל התוהו והמנוחה, אם זה נכון אז זה לא אני, זה כוח חיים שאין לי מושג מאיפה הוא בא ומה מקורו ואני לא מחזיק לו טובה" הלוואי שכמו שאנחנו בפורום הזה כ"כ מזדהים, נצליח גם לתת אחד לשני פתרונות מעשיים, איך להציל אותנו מעצמינו:)
דרור עמי
היי, הלוואי שהיה כזה כפתור, אני מזדהה ונדמה לי שאני מבין, לפחות מתוך סיפור חיי שלי, מאיפה המשאלה הזו באה ועל מה היא יושבת. בינתים הוא לא קיים, מי יודע אולי בעתיד.. (אחת מ"החרטות" הגדולות שלי - חוץ מזו שנולדתי - היא זו שנולדתי במאה ה20, אני רוצה לקוות ואני מניח שיש לתקווה הזו בסיס כלשהו על פי תקדימי העבר, שעם ההתפתחויות העצומות והמהירות בכל תחומי המדע, הקשרים החדשים והשילובים ביניהם, שגידולם עולה אקספוננציאלית, יגיע היום שבו יימצא מענה אמיתי ושלם לאלו מבינינו שמסוכסכים עם נפשם (אם להתבטא בעדינות), יגיע הזמן שבו יוכלו באמת לדבר במושגים של "ריפוי" בתחום הנפש, לא הקלה, לא סיוע, לא עזרה, לא תמיכה, לא רגיעה, אלא ריפוי במובן המלא של המושג) בשורש הענין של התשוקה למוות, אני רואה את פני הדברים כך, כיון שאין לנו צל צלו של מושג על מהות המוות, איננו מסוגלים לדמיין אפילו קמצוץ מפשרו ומשמעותו, בגלל שאנו לכודים בחיים והכרתנו מכירה רק מה שבתוך מסגרת זו של החיים, אין אנו מסוגלים לפרוץ אפילו בדמיון אפילו מילימטר אחד את גבולות החיים, על כן הרצון והגעגוע לשם אינם בגדר היתכנות. התשוקה למוות אינה אלא דווקא תשוקה לחיים, לחיים שונים ואחרים שאנו מייחלים להם ולא מצליחים ולו לנגוע בהם, שלא לומר לחוות אותם, רצון עז להפסיק את הסבל הנורא ולחזור לחווית חיים סבירה. לעתים אחרי סבל כל כך רב וארוך שנים נוצרת בחוויה הפנימית זהות גמורה בין הסבל לבין החיים, כאילו הם מילים נרדפות המתארות את אותו הדבר, הגבולות שבין שני המושגים מיטשטשים ונמחים, באופן חוויתי, לאו דווקא תפיסתי-הכרתי. ולכן בטעות כשאנחנו רוצים לומר שאנו רוצים להפסיק לסבול אנחנו אומרים שאנחנו רוצים למות, המצב הנפשי מביא אותנו לייחס בטעות למוות סגולות השייכות לעולם החיים, כמו מנוחה, שלווה, רוגע, כל המושגים האלו אין להם שום קשר עם המוות שאין אנו יודעים דבר אודותיו. מצטער לשמוע שאת מרגישה שאין אפילו הקלה זמנית, אצלי ההפוגות האלו נותנים לי זמן קצר להתאושש ולאסוף כוח לקראת הסבב הבא על גלגל העינויים שממתין לי בסבלנות בהתמדה עיקשת ובנאמנות מופלאה. מאחל לך שתמצאי דרך משלך למצוא לכל הפחות קצת הקלה ולו זמנית. בפתרונות מעשיים אני חלש מאד, במיוחד שבכל הדרכים שהלכתי טעיתי ודאי לא פעם אחת ולא פעמיים, עשיתי שוב ושוב אותם דברים בציפיה לתוצאות שונות, ואני לא מוצא אפילו רמז ליציאה מהמבוך. ובכל זאת עצם הכתיבה וההתבטאות, גם על גבי פלטפורמה זו (שאני חדש בה), זה סוג של פתרון מעשי, לפרוק קצת מעול הכאב ולעמעם קצת את עוצמתו.
דבורה ל
בדיוק בגלל זה אני נזהרת מלהגיד רוצה 'למות' כי אין לנו שמץ על זה. אלא יותר להתאדות. או משהו בסגנון.. אל תתפוס אותי על הדיוק בהגדרה;) ברוך הבא לפורום, תודה על האיחול, אמן! מאחלת גם לך בחזרה ולכולנו שנצליח לצאת מהלופ שנכנסנו אליו. בקלות ובקרוב ממש.. ונחיה עם עצמינו ועם העוחם בשלום ומתוך בחירה.
דבורה ל
*ועם העולם
עגנון
לא יודעים מה קורה אחרי המוות, אני חושב שאין אחריו שום דבר לנצח, וחבל לאבד את החיים שיכולים פעם להיות מהנים יותר. לכן צריך לחשוב היטב אם רוצים להתאבד ובוודאי לא להפסיק את עצמך מיד. אם יש דברים שרעים לך, אולי תנסי למצוא אותם ולתכנן איך לפתור אותם ואם לא תצליחי לעזור לעצמך תפני למישהו שאת סומכת על דעתו ותתייעצי אתו. אם זו הרגשה רעה, אולי את צריכה לעשות מעשים שאת אוהבת ולחשוב מחשבות שנעימות לך כמו על דברים שאת אוהבת לעשות, וגם לנוח ולהרגיע את עצמך חלק מהזמן. את צריכה לאהוב את עצמך, כי את הרי הכי קרובה לעצמך.
עגנון
אמנם העולם מתקדם, אבל הוא דואג לאדם כמו שהוא דואג למוסר למען האדם. לכן סמים אסורים. לא ייתנו לאדם לשבור לעצמו את היד, למשל, גם אם זו זכותו. החברה דואגת לבני האדם ושומרת עליהם מפני מעשים רעים ומפני טעויות. איבוד הקיום טעות שאין ממנה חזרה, ומנסים להגן על אנשים מפניה.
דרור עמי
אוקיי, הכל נכון, אבל מצד שני זה גם לא אנושי להשאיר אותנו בלי שום פתרון (למי ששום טיפול ותרופות לא עוזרות), בני אדם שנידונו לחיי סבל אינסופי חייבים איזו דרך יציאה וצריכים בגלל מצבם גם עזרה בכך. תעצרו את העולם אני רוצה לרדת
עגנון
לכן משתדלים לפתח טיפולים ותרופות יותר ויותר טובים, כדי שיעזרו. במצב קיצוני יש גם המתת חסד, אבל מאוד נדיר שזה רצוי.
טובי17
תעצרו אותו!!!!!! גם אני רוצה לרדת!!!
עגנון
במצבי סבל פיזי בלתי ניתן להתמודדות ולפתירה יש המתת חסד, אבל זו שאלה קשה כי הכאבים יכולים להיחלש פעם והמוות נצחי.
טובי17
אם היו מבטיחים לך שקט נצחי, לא היית בוחר בו? נכון שהמוות הוא נצחי, אבל זה בדיוק רצוני!!!! שסוף סוף יהיה כאן רוגע נצחי...
סימי3
העניין שחשבתי על זה המון וזה מנחם מאוד ומפחיד מאוד..אני חושבת שאני פשוט לא ארגיש את מה שאני מייחלת לו..לא ארגיש כלום..כי פשוט לא אהיה.
טובי17
זאת בדיוק המטרה, שנפסיק להרגייייייישששששששששששששששששש!!!!!!!!!
עגנון
הבעיה שמוות אינו רוגע, הוא כלום. לא לטוב ולא לרע. אין בו כלום. תמיד אפשר וכדאי לשאוף לטוב.
דבורה ל
זה הקטע המבאס.. שאנחנו לא באמת יודעים אם אחרי המוות יש רוגע נצחי:/
טובי17
אוך... חיים.
דבורה ל
או שהתכוונת כיף חיים:cry:
טובי17
:angry: :cry::cry::cry: :tmbsdwn::tmbsdwn::tmbsdwn::tmbsdwn::tmbsdwn::tmbsdwn::tmbsdwn::tmbsdwn::tmbsdwn::tmbsdwn:
רפאל21
למדתי שבאמת החיים הם סוד של האלקים, למה בדיוק באנו לעולם ומה התועלת. בממוצע כל בן אנוש שפוי גם גוי ובטח שיהודי סומך על האלהים שהוא לא טועה, ואוהב אותו ורוצה בטובתו ולכן הביא אותו בכוונה לעולם הזה עם כל הסבל שכרוך בכך, על מנת לתת לו שכר טוב על עמלו, בעולם שכולו טוב, זה העולם הבא. זו הסיבה של האנושות השפויה במלחמתה בקורונה בכל האמצעים, עם כל הקשיים בלי יאוש... התפקיד שלנו זה לא לבדוק מדוע באנו לעולם, אלא מה אנו צריכים לעשות בעולם הזה. אדם לעמל יולד, או עבודה או לימוד תורה, אבל אי אפשר להיות סתם כך בטל או משוטט באינטרנט שעות רבות ללא כל מטרה תועלתית, לא לשם כך נבראנו. היום בקרתי בכפר שאול קרוב משפחה שרצה להתאבד ואשפזו אותו, דברתי עם הרופאה שלו, ואיתו, וראינו ביחד, שהוא למשל טיפס על עץ גבוה בענייני יהדות, ועשה חומרות והנהגות שמתאימים לגדולי ישראל, ואחרי שנים כשראה שזה לא נתפס עליו כי זה לא הדרגה שלו, וגם לא מצד החברה, רצה להתאבד. והסברתי לו שלחיות כיהודי פשוט ביותר זו זכות גדולה מאוד. ושיבריא ויתחיל קצת לעבוד ולא רק ללמוד, כי לא יכול להיות שלימוד התורה הקדושה, והנהגות כה קדושות, מביאים תוצאות של התאבדות, משהו שם לא תקין, בעצם הוא נתקע בקיר... בדרך כלל אדם לא מוצא טעם בחיים, כי הוא לא עובד בכיוון הנכון, ואז הוא נתקע בקיר. וזה קורה לטובתו האישית כדי שיתעורר ויעשה חישוב מסלול מחדש. אבל לא כדי להשבר ולזרוק הכל. כשנתרגל [כולל אני] לקבל את הסבל שבא עלינו באהבה בתמימות ובאמונה בלב שלם, [כמובן מדובר על סבל שאין באפשרותינו להקל מעלינו, כי אם יש לנו אפשרות חובה עלינו לעזור לעצמינו] אנחנו בעצם מתקרבים ומתחברים להשם יתברך שהוא מקור הרחמים השמחה והאור, והרבה עניינים מסתדרים גם בעולם הזה, מלבד מה שמתוקן לנו לעולם הבא.
רפאל21
מה זה כייף חיים אני הייתי מהמר בבורסה, כמה ריגוש היה לי כשהדולר היה עולה, והכסף היה מטפס כלפי מעלה. והופ יורד, וכלפי מטה. כייף חיים עולמי, לא ראיתי כלום, לא היה לי שום בעיות. הכל היה טפל רק לראות איך הדולר עולה ויורד. לא היו לי שום דאגות, כל כולי הייתי נתון בריגוש, האם המדד יעלה או ירד, הרבה כסף שמתי כדי לספק את הריגושים שלי, כייף חיים עולמי. אם באותו רגע היתה באה המשטרה ואומרת לי להפסיק, הייתי צועק במר נפשי, עזבוני אני עושה ביזנס... דמוקרטיה וכו'. ובסוף אחרי שנים שנגמר הכסף, וכבר לא היה מאיפה ללוות, אמרו לי שאני מכור להימורים עם חוב של קרוב למליון שקל... הייתי בגמילה עם יהודים וגויים מכל הארץ שדומים למצבי... ועד לרגע זה אני סובל סבל גדול מאוד כמעט יום יומי, בענייני הכספים... ההימורים היה כייף חיים? עולמי. זה היה שווה? בכלל לא. אותם השנים הייתי מעדיף שהייתי בדכאון ולא עושה כלום, אפילו רק מתמרמר על רוע מזלי שאין לי מצב רוח, ולא הייתי מזיק לעצמי עם ההפסדים הענקיים האלו. ואם אז הייתי בדכאון, היום הייתי אומר שזה כייף חיים אמיתי להיות בדכאון, כי זה הציל אותי מהפסדים... גם אם נהיה גאונים גדולים מאוד, וחכמים מחוכמים, אל לנו להתחכם על מעשי השם יתברך, ואדם שמתאבד הוא אומלל גדול מאוד, שמורד וכופר בטובה הכי גדולה שקיבל. ואם אחרי המוות, מלך מלכי המלכים השם יתברך יראה לו את התוכנית הנפלאה שתכנן עבורו, דוקא עם כל הסבל, והתועלת שלו האישית לעולמי עולמים, אם היה מתנהג בתמימות ובדרך ארץ ולא מורד ובועט, רק מהידיעה הזו לבד היה לו בושה וצער גדול מאוד לנצח נצחים, חוץ מהעונש הנורא על עבירה הכי חמורה "רצח". בני אדם גאונים, חכמים, מלומדים, לא משנה מה קורה לנו, בואו נכיר טובה על מתנה שקבלנו, חיים. לא נבדוק למה זה נקרא מתנה, רק נאמין נודה ונהנה כמה שיכולים, נשמח ונשמח אחרים כמה שביכולתינו, נראה את הפרחים הקטנים בדרך, את העלים של העצים שהרבה זמן לא התייחסנו אליהם... כן הפרחים הקטנטנים שבצידי הדרכים, ושעל העצים, איך הם מחייכים ואוהבים אותנו באמת...
טובי17
מנין לך שהוא תכנן לנו תכנית כה נפלאה אותה נוכל להפסיד אם נתאבד? יש לזה מקור??? ומאיפה אתה מביא את זה שהבריאה אוהבת ומחייכת אלינו?
רפאל21
יש מקורות ביהדות בשפע, לדברים הרבה יותר יפים ממה שכתבתי לשמחתי, בזמן האחרון כשאני בטיפול של הכדורים, אני מצליח ללמוד קצת כל יום מה שכתבתי זה דברים שאני זוכר ברור שלמדתי לפני הרבה שנים בישיבה בזכות המסירות של אבא שלי זצ"ל לחינוכי. וראיתי בעצמי אצל יהודים זקנים שעברו יסורים גדולים מאוד, והתאמצו להשאר שמחים ומרוצים כל הזמן, עם אושר וחיוך על הפנים, גם אצל אמא שלי ע"ה היה לה ניוון שרירים ולא יכלה לדבר בסוף ימיה, אבל האושר היה קרון על פניה כל הזמן עד יומה האחרון ממש. בעזרת השם, בזכותך, אני יחפש עוד את המקורות בנחת, ואכתוב בלוג עם מקורות על ערך החיים של בן אנוש על פני האדמה, גם אם הוא סובל חלילה, וכמה שכל הבריאה מחייכת אלינו, ורוצה שנתקדם ונהיה כל הזמן שמחים ומרוצים, רק שהיא לא יכולה לדבר... ובנתיים נחייך ונשמח בלי להבין, כמו שקבלנו את התורה בהר סיני, ואמרנו כולנו ביחד נעשה ונשמע, קודם נעשה, אחר כך נשמע...
כינוי ירון
אני מבין מאוד את הכאב, אך הלוואי והיה כפתור אחר , כשלוחצים עליו החיים נהיים יותר טובים , לחיות טוב כשלוחצים עליו , כאדם מאמין הכפתור קיים, והוא תפילה לבורא עולם שיעשה איתנו לפנים משורת הדין ויצו לנו חיים טובים ומאושרים וארוכים
טובי17
נשמע שאתה מאמין מאוד בטוב שיכול להיות... ותאמין לי, בשביל להתפלל צריך הרבה כוח.
זאת אני.
גם דכאון אוכל הרבה כח ;). אבל לפחות אחרי תפילה יש הקלה....
רפאל21
וגם אם התפללתי וזה לא עזר, זה רק בכאילו, לנסות אותי ולראות אם אני ממשיך להאמין, כי אין תפילה שחוזרת ריקם לפעמים מרוב הכאב והצער שאני עובר לא רק במחשבות אלא גם בפועל, אין לי כח וסבלנות להתפלל ועל זה אמר דוד בתהלים, "יהיו לרצון אמרי פי, והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי" כשיש לי כח אני מתפלל בפה, וכשאין לי כח גם הגיון הלב הטוב של כל אחד מאתנו הוא חשוב אצל השם יתברך, לא צריך ללכת גבוה גבוה, לעשות רק מה שיכולים, ואם אפשר קצת יותר, והעיקר שיהיה בנחת ברוגע בשמחה ובאהבה
טובי17
הוציאה ממסגר נפשי!!!
עגנון
עצוב לי לדעת שהחיים כל כך רעים לך שלא יכולת להתמודד עוד והחלטת למות, אבל זכרי שהחיים הכול ובלעדיהם אין כלום לנצח. אין עולם אחר, לא יהיה שום דבר בעולמך ולעולם לא תוכלי לחזור לחיות וליהנות מדברים שאולי יכלו להיות לך בחיים. ודאי יש פתרון וחבל להתייאש, לכולנו יש דברים קשים ומותר לך לבקש עזרה. תהיי חזקה והשתדלי שוב ושוב לשפר את המצב, ככל שתוכלי. חבל שתאבד הזדמנויות שהיו לך. אשמח אם תספרי מה רע לך כדי שננסה לעזור לך.
רפאל21
כתוב בגמרא: (ערובין יג ע"ב) "תנו רבנן: שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל. הללו אומרים: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, והללו אומרים: נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. נמנו וגמרו: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא - יפשפש במעשיו". אתם צודקים החיים לא פיקניק... אבל אנחנו צריכים להיות בשמחה, כי בעולם הזה, אנחנו עבדים של השם יתברך מתוך בחירה שלנו, וזו זכות גדולה מאוד שלא תחזור לעולמים, עם כל החסרונות שלנו, יש לנו מעלות ודברים טובים אפילו אם עושים רק קצת, זה עדיין שווה יותר ממליונים...
טובי17
ואו. ממש תשובה ברורה לכל השאלות.
רפאל21
אדונינו דוד המלך אומר בתהלים פרק פח: יְהוָה, אֱלֹהֵי יְשׁוּעָתִי-- יוֹם-צָעַקְתִּי בַלַּיְלָה נֶגְדֶּךָ. ג תָּבוֹא לְפָנֶיךָ, תְּפִלָּתִי; הַטֵּה אָזְנְךָ, לְרִנָּתִי. ד כִּי-שָׂבְעָה בְרָעוֹת נַפְשִׁי; וְחַיַּי, לִשְׁאוֹל הִגִּיעוּ. ה נֶחְשַׁבְתִּי, עִם-יוֹרְדֵי בוֹר; הָיִיתִי, כְּגֶבֶר אֵין-אֱיָל. ו בַּמֵּתִים, חָפְשִׁי: כְּמוֹ חֲלָלִים, שֹׁכְבֵי קֶבֶר-- אֲשֶׁר לֹא זְכַרְתָּם עוֹד; וְהֵמָּה, מִיָּדְךָ נִגְזָרוּ. ז שַׁתַּנִי, בְּבוֹר תַּחְתִּיּוֹת; בְּמַחֲשַׁכִּים, בִּמְצֹלוֹת. ח עָלַי, סָמְכָה חֲמָתֶךָ; וְכָל-מִשְׁבָּרֶיךָ, עִנִּיתָ סֶּלָה. ט הִרְחַקְתָּ מְיֻדָּעַי, מִמֶּנִּי: שַׁתַּנִי תוֹעֵבוֹת לָמוֹ; כָּלֻא, וְלֹא אֵצֵא. י עֵינִי דָאֲבָה, מִנִּי-עֹנִי: קְרָאתִיךָ יְהוָה בְּכָל-יוֹם; שִׁטַּחְתִּי אֵלֶיךָ כַפָּי. יא הֲלַמֵּתִים תַּעֲשֶׂה-פֶּלֶא: אִם-רְפָאִים, יָקוּמוּ יוֹדוּךָ סֶּלָה. יב הַיְסֻפַּר בַּקֶּבֶר חַסְדֶּךָ; אֱמוּנָתְךָ, בָּאֲבַדּוֹן. יג הֲיִוָּדַע בַּחֹשֶׁךְ פִּלְאֶךָ; וְצִדְקָתְךָ, בְּאֶרֶץ נְשִׁיָּה. יד וַאֲנִי, אֵלֶיךָ יְהוָה שִׁוַּעְתִּי; וּבַבֹּקֶר, תְּפִלָּתִי תְקַדְּמֶךָּ. טו לָמָה יְהוָה, תִּזְנַח נַפְשִׁי; תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי. טז עָנִי אֲנִי וְגֹוֵעַ מִנֹּעַר; נָשָׂאתִי אֵמֶיךָ אָפוּנָה. יז עָלַי, עָבְרוּ חֲרוֹנֶיךָ; בִּעוּתֶיךָ, צִמְּתוּתֻנִי. יח סַבּוּנִי כַמַּיִם, כָּל-הַיּוֹם; הִקִּיפוּ עָלַי יָחַד. יט הִרְחַקְתָּ מִמֶּנִּי, אֹהֵב וָרֵעַ; מְיֻדָּעַי מַחְשָׁךְ.
רפאל21
ומצד שני הוא אומר בפרק ק: א מִזְמוֹר לְתוֹדָה: הָרִיעוּ לַיהוָה, כָּל-הָאָרֶץ. ב עִבְדוּ אֶת-יְהוָה בְּשִׂמְחָה; בֹּאוּ לְפָנָיו, בִּרְנָנָה. ג דְּעוּ-- כִּי יְהוָה, הוּא אֱלֹהִים: הוּא-עָשָׂנוּ, ולא (וְלוֹ) אֲנַחְנוּ-- עַמּוֹ, וְצֹאן מַרְעִיתוֹ. ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו, בְּתוֹדָה--חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה; הוֹדוּ-לוֹ, בָּרְכוּ שְׁמוֹ. ה כִּי-טוֹב יְהוָה, לְעוֹלָם חַסְדּוֹ; וְעַד-דֹּר וָדֹר, אֱמוּנָתוֹ. יש פה סודות עמוקים, שאני בטח לא יכול להסביר, מה שבטוח שכדאי לנו להיות שמחים כמה שיכולים, וקצת יותר...
עגנון
לולא נברא, נוח לו שלא ייברא. מרגע שנברא, מוטב שיישאר ברוא.
Lost and Found
דבורה... זה כאילו אני כתבתי את זה בעצמי. מבינה אותך כלכך. שונאת את זה.
דבורה ל
חיבוק חזק חזק:heart::heart::heart::heart:
רפאל21
את מה את שונאת? אם את סדאם חוסן שרצה שאנחנו נמות, הוא מת מזמן, והיה מגיע לו למות. ברוך השם אנחנו חיים וקיימים, נכון לפעמים קשה יותר ולפעמים פחות אינשאללה שכל שונאי ואויבי עם ישראל יהיו בדכאון משהו מהסרטים, וימותו וילכו כפרה עלינו ואנחנו נהיה חיים שמחים ומאושרים לנצח
אנונימית 300
חחחחחחחחחחח
עגנון
נכון, באבוד רשעים רינה ורק מי שהרג אנשים מגיע לו למות. החיים חשובים.
רפאל21
למדתי בספר מסילת ישרים, אם יהודי מעד, ואפילו אם הוא רצח, והאדם לפניו מונח מת, יחזור בתשובה העוון נעקר כלא היה, ויכופר לו. כי התשובה אחת ממצוות התורה שקבלנו בהר סיני, וזה בעצם מתנה גדולה שהשם יתברך נתן לעם ישראל. כי לפי מידת הדין זה לא מובן, הרי אדם שעושה רע צריך לקבל רע... גוי גם אם יחזור בתשובה, עשה רע יקבל עונש, ואם הגוי הציק סתם כך ליהודי שהוא הבן של השם יתברך, אני לא מקנה בו, גם אם יש לו עכשיו הרבה מאוד כסף והוא צעיר עם עיניים כחולות ונראה במיטבו, ואין לו מחלות גוף וגם לא מחלות נפש, וגם אין לו דכאון, ולא מניה דפרסיה... הרי בסוף את עונשו הגדול הוא יקבל - כי כשנוגעים בילדים האהובים של אבא - גם אם זה לוקח זמן ולפעמים גם הרבה זמן - אבא לא מוותר...
עגנון
שטויות! יהודי וגוי בני אדם באותה מידה, שניהם יכולים להצטער אבל שניהם צריכים להיענש באותה מידה אם עשו מעשה אסור שמזיק לאחרים.
דרור עמי
אפילו אם רצח??? אפשר ציטוט? תראה לשון רבי משה בן מימון הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ד: אף על פי שיש עונות חמורין משפיכות דמים אין בהן השחתת ישובו של עולם כשפיכות דמים, אפילו ע"ז ואין צריך לומר עריות או חילול שבת אינן כשפיכות דמים, שאלו העונות הן מעבירות שבין אדם להקב"ה אבל שפיכות דמים מעבירות שבינו לבין חבירו, וכל מי שיש בידו עון זה הרי הוא רשע גמור ואין כל המצות שעשה כל ימיו שקולין כנגד עון זה ולא יצילו אותו מן הדין שנ' אדם עשוק בדם נפש וגו'. צא ולמד מאחאב עובד ע"ז שהרי נאמר בו רק לא היה כאחאב וכשנסדרו עונותיו וזכיותיו לפני אלהי הרוחות לא נמצא עון שחייבו כלייה ולא היה שם דבר אחר ששקול כנגדו אלא דמי נבות שנ' ותצא הרוח ותעמוד לפני ה' זו רוח נבות ונאמר לה תפתה וגם תוכל והרי הוא הרשע לא הרג בידו אלא סיבב קל וחומר להורג בידו.
דרור עמי
רמב"ם כותב: "אבל שפיכות דמים מעבירות שבינו לבין חבירו". ידוע בתלמוד בבלי שעבירות אלו אפילו תשובה ויום הכפורים אינם מכפרים עד שיפייס את חברו, אם רצח את חברו שוב אין יכול לפייסו
רפאל21
מסילת ישרים פרק ד (המחבר הרב משה חיים לוצאטו זצוק"ל משנת 1707) אך ההערה לכל ההמון, הנה הוא בענין השכר ועונש עצמם בראות עומק הדין עד היכן מגיע, אשר באמת ראוי להזדעזע ולהתחרד תמיד, כי מי יעמוד ביום הדין ומי יצדק לפני בוראו באשר השקפתו מדקדקת על כל דבר קטן או גדול. וכן אמרו רבותינו ז"ל (חגיגה ה, ב): ומגיד לאדם מה שיחו (עמוס ד, יג), אפילו שיחה קלה שבין איש לאשתו, מגידים לו לאדם בשעת הדין. עוד אמרו (יבמות קכא, ב): וסביביו נשערה מאד, מלמד שהקדוש ברוך הוא מדקדק עם חסידיו כחוט השערה. אברהם, הוא אברהם האהוב לקונו עד שהכתוב אמר עליו (ישעיה מא, ח): אברהם אוהבי, לא פלט מן הדין מפני דברים קלים שלא דקדק בהם. על שאמר (בראשית טו, ח) "במה אדע", אמר לו הקדוש ברוך הוא, חייך, ידוע תדע כי גר יהיה זרעך (בר"ר מד, יח). על שכרת ברית עם אבימלך בלא ציוויו של מקום, (בר"ר נד, ד) אמר לו הקב"ה חייך שאני משהא בשמחת בניך שבעה דורות. יעקב, על שחרה אפו ברחל שאמרה לו הבה לי בנים (בראשית ל, א), אמרו במדרש (בר"ר עא, ז), זה לשונו: אמר לו הקדוש ברוך הוא, כך עונים את המעוקות? חייך, שבניך עומדים לפני בנה. ולפי שנתן את דינה בתיבה כדי שלא יקחה עשו, אף על פי שכונתו היתה ודאי לטובה, אך לפי שמנע חסד מאחיו, אמרו במדרש (בר"ר עו, ט): אמר לו הקדוש ברוך הוא, למס מרעהו חסד (איוב ו, יד), לא בקשת להשיאה למהול הרי היא נשאת לערל, לא בקשת להשיאה דרך היתר הרי היא נשאת דרך איסור. יוסף, לפי שאמר לשר המשקים (בראשית מ, יד) כי אם זכרתני אתך, נתוספו לו שתי שנים, כמאמרם זכרונם לברכה (בר"ר פט, ב). יוסף עצמו על שחנט את אביו בלי רשותו של מקום, או לפי ששמע עבדך אבינו ושתק, למר כדאית לה ולמר כדאית לה, מת לפני אחיו (בר"ר ק, ג). דוד, לפי שקרא לדברי תורה זמירות, נענש, שנכשל בדבר עוזא ונתערבבה שמחתו (סוטה לה, א). מיכל, לפי שהוכיחה את דוד במה שרקד בחוץ לפני הארון, נענשה שלא היה לה ולד אלא במותה (שמואל ב ו, כג). חזקיהו, לפי שהראה אל שרי מלך בבל את בית נכתה, נגזר על בניו להיות סריסים בהיכל מלך בבל (מלכים ב כ, יח). ורבים כאלה מאד. ובפרק הכל חיבים אמרו (חגיגה ה, א): רבי יוחנן כד הוה מטי להאי קרא הוה בכי, וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר וגו'(מלאכי ג, ה), עבד ששוקלים עליו קלות כחמורות, תקנה יש לו? ובודאי שאין כונת המאמר שיהיה העונש על שתיהן אחד, כי הקדוש ברוך הוא אינו משלם אלא מדה כנגד מדה. אמנם הענין הוא, שלענין משקל המעשים כך עולות בכף הקלות כמו החמורות, כי לא ישכיחו החמורות את הקלות ולא יעלים הדיין עינו מהם כלל כאשר לא יעלים מהחמורות, אלא על כולם ישגיח ויפקח בהשואה אחת, לדון כל אחד מהם ולהעניש אחר כך על כל אחד כפי מה שהוא, והוא מה ששלמה המלך עליו השלום אומר (קהלת יב, יד): כי את כל מעשה האלקים יביא במשפט וגו', כי כאשר אין הקדוש ברוך הוא מניח מלשכוח כל מעשה טוב קטן כמות שהוא, כן לא יניח מלשפוט ולהוכיח כל מעשה רע קטן כמות שהוא, ולהוציא מלב הרוצים להתפתות ולחשוב שלא יעלה האדון ברוך הוא בדיניו הדברים הקלים ולא יקח חשבון עליהם, אלא כללא הוא (בבא קמא נ, א): כל האומר, הקדוש ברוך הוא ותרן הוא, יתותרו מעוהי. וכן אמרו: אם אומר לך יצר הרע, חטא, והקדוש ברוך הוא מוחל לך אל תשמע לו. וזה דבר פשוט ומבורר, כי הנה אל אמת ה'. והוא מה שאמר משה רבנו עליו השלום (דברים לב, ד): הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול וגו', כי כיון שהקדוש ברוך הוא רוצה במשפט, הנה כך הוא עבור על המשפט, העלים את העין מן הזכות כמו מן החובה. על כן אם משפט הוא רוצה, צריך שיתן לכל איש כדרכיו וכפרי מעלליו בתכלית הדקדוק, בין לטוב בין למוטב, והיינו, אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא (דברים לב, ד), שפירשו ז"ל (ספרי): לצדיקים ולרשעים, כי כך היא המדה ועל הכל הוא דן ועל כל חטא הוא מעניש ואין להמלט. ואם תאמר, אם כן, מדת הרחמים למה היא עומדת, כיון שעל כל פנים צריך לדקדק בדין על כל דבר? התשובה, ודאי, מדת הרחמים היא קיומו של עולם, שלא היה עומד זולתו כלל וכלל. ואף על פי כן אין מדת הדין לוקה, וזה, כי לפי שורת הדין ממש, היה ראוי שהחוטא יענש מיד תיכף לחטאו בלי המתנה כלל, וגם שהעונש עצמו יהיה בחרון אף, כראוי למי שממרה פי הבורא יתברך שמו, ושלא יהיה תיקון לחטא כלל, כי הנה באמת, איך יתקן האדם את אשר עיות והחטא כבר נעשה? --------הרי שרצח האדם את חברו, הרי שנאף, איך יוכל לתקן הדבר הזה? היוכל להסיר המעשה העשוי מן המציאות. אמנם, מדת הרחמים היא הנותנת הפך השלשה דברים שזכרנו: דהינו, שיתן זמן לחוטא ולא יכחד מן הארץ מיד כשחטא, ושהעונש עצמו לא יהיה עד לכלה, ושהתשובה תנתן לחוטאים בחסד גמור, שתחשב עקירת הרצון כעקירת המעשה, דהיינו, שבהיות השב מכיר את חטאו ומודה בו ומתבונן על רעתו ושב ומתחרט עליו חרטה גמורה דמעיקרא כחרטת הנדר ממש שהוא מתנחם לגמרי והיה חפץ ומשתוקק שמעולם לא היה נעשה הדבר ההוא ומצטער בלבו צער חזק על שכבר נעשה הדבר ועוזב אותו להבא ובורח ממנו, הנה עקירת הדבר מרצונו, יחשב לו כעקירת הנדר ומתכפר לו. והוא מה שאמר הכתוב (ישעיה ו, ז): וסר עונך וחטאתך תכפר, שהעון סר ממש מהמציאות ונעקר במה שעכשיו מצטער ומתנחם על מה שהיה למפרע. וזה חסד ודאי שאינה משורת הדין, אך על כל פנים הנה הוא חסד שאינו מכחיש הדין לגמרי, שהרי יש צד לתלות בו, שתחת הרצון שנתרצה בחטא וההנאה שנהנה ממנו בא עתה הנחמה והצער. וכן אריכות הזמן איננו ויתרון על החטא, אלא סבלנות קצת לפתוח לו פתח תקון. וכן כל שאר דרכי חסד: כענין ברא מזכה אבא (סנהדרין קד, א), או מקצת נפש ככל הנפש (קהלת רבה ז, כז), המוזכרים בדברי החכמים, דרכי חסד הם לקבל את המעט כמרובה, אך לא מתנגדים ומכחישים ממש מדת הדין, כי כבר יש בהם טעם הגון להחשיב אותם. אך שיותרו עבירות בלא כלום או שלא ישגיח עליהם, זה היה נגד הדין לגמרי, כי כבר לא היה משפט ודין אמיתי בדברים, על כן זה אי אפשר להמצא כלל. ואם אחד מן הדרכים שזכרנו לא ימצא לחוטא להמלט, ודאי שמדת הדין לא תשוב ריקם. וכן אמרו ז"ל (תענית פ"ב ה"א): מאריך אפיה וגבי דילה. נמצא, שאין לאדם הרוצה לפקוח עיניו פיתוי שיוכל להתפתות בו לבלתי הזהר במעשיו בתכלית הזהירות ולדקדק בהם תכלית הדקדוק. הן כל אלה ההשקפות שישקיף עליהן האדם ויקנה בם מדת הזהירות ודאי, אם בעל נפש הוא.
רפאל21
חזרה בתשובה, זה מתנת אלהים מיוחדת משהו ענק שלא נתפס בשכל אנוש, אף אחד בעולם לא יכול לתת כזו מתנה.
עגנון
אם יתחרט אולי ייסלח לו, אבל ייענש על מעשיו בכל מקרה, גם אם יקלו בעונשו. על הרעות צריך להעניש. דבורה, אל תעשי את הטעות. את חשובה. ספרי לאנשים מה רע לך ובקשי עזרה, והשתדלי להרגיש טוב.
עגנון
המת אף פעם לא יוכל לחזור לעשות דברים שמשמחים אותו, וליהנות מחיים טובים. עצוב למות, החיים חשובים.
רפאל21
אחרי המוות אין כבר עבודה, אי אפשר לחזור בתשובה אי אפשר לתקן כלום אמרו חכמינו זכרונם לברכה: יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא זה רק דוגמא של ערך שעה אחת מהחיים שלנו, מה אדם חי יכול להרויח על כל נשימה ונשימה נהלל יה הללויה
דרור עמי
זה אומר שלתלמוד ולרמב"ם גישה אחת ולרב לוצאטו גישה אחרת ביחס לרצח? ההגיון אומר שפשע כמו רצח זה אות קלון שאי אפשר למחוק, תראה שבזמן התנ"ך העונש על רצח היה מוות, שופך דם אדם דמו ישפך, ועד היום יש מדינות בארצות הברית שאימצו את חוקי התנ"ך ומוציאים להורג רוצחים. אני מתאר לעצמי שבתקופת המקרא רוצח לא יכל לחמוק ממשפט מוות בכך שחזר בתשובה. בתנ"ך יש הבדל בין רוצח בכוונה תחילה שגזר דינו מוות, ובין מי שהרג בטעות, שהוא נכלא בעיר מקלט, שזה סוג של כלא. כאשר קין רצח את אחיו הבל, אלוהים שם לקין במצחו אות ומכאן בא המושג 'אות קין', אות קין לא ניתן למחיקה. כך שלהבנתי כנראה הגישה של הרב לוצאטו היא גישה פרוגרסיבית ומכילה יותר, כמו שיש היום מתנגדים ערכית ומוסרית לעונש מוות, וההתמקדות היא בענישה ושיקום, שזה כנראה הקבלה מודרנית למושג היהודי חזרה בתשובה
רפאל21
אני לא מתיימר לקרוא לעצמי רב, כך שאני לא יודע בדיוק מה לענות לך מה שכתבתי בשם המקובל הרב לוצאטו זצוק"ל, זה דברים שמובאים גם בנביא, איך השם יתברך אמר לירבעם שעשה חטאים נוראים, וגם החטיא את עם ישראל היקרים חזור בך, ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן כל זמן שהנר דולק, אפשר לתקן יש חזרה בתשובה לכל עבירה, רק לפעמים זה מאוד קשה לביצוע... וכתב רבינו יונה בספרו שערי תשובה "כי יעזור השם יתברך לשבים, כאשר אין יד טבעם משגת" ואני רואה את זה, איך דברים מסתדרים [בפרט עם הילדים הבוגרים שלי] מה שברור לי שאף אחד בעולם לא יכל לעזור לי, כי יש מלך לעולם כמו שכשהוא מחליט להעניש, אין מידו מציל. גם כשהוא מחליט לעזור , אף אחד לא יעצור בידו. שנזכה כולנו להתקדם בנחת לאט לאט, ולא להשבר מנפילות, אמנם אנחנו בני אדם חכמים ונבונים והכי חשובים בכל הבריאה ובכל זאת אנחנו רק בני אדם וכתוב שהשם יתברך לא בא בטרוניה עם בריותיו, הכל לפי היכולת בנחת בכייף ובשמחה
זאת אני.
כ"כ מזדהה עם הכל!! היה לי ניסיון התאבדות לפני 5 שנים.עשו לי שטיפת קיבה והייתי מאושפזת לא מעט... היום אפילו שסובלת כמו שמי לא מכיר את זה לא יודע שייסורים כאלה קיימים בכלל.. גם היום התקפי בכי של שעות כמעט בכל יום.. והרבה כדורים אבל... מודה כ"כ על זה שהצילו אותי. כי כ"כ הרבה דברים השתנו מאז..ולמדתי על הבשר שלי שתמיד יש תקווה. הסבל לא יגמר לעולם.אני יודעת. אבל הרבה דברים משתנים והשתנו כ"כ... העולם הוא גלגל. ויש גם לפעמים נקודות אור. נכון.הם לא משתוות לסבל והייסורים הבלתי פוסקים האלה אבל אני עדיין מכירה טובה על זה שאני עדיין פה. ומה שאני חושבת עליו כל הזמן זה שאין לנו ולאף אחד מושג מה קורה אחרי המוות. האם יש בכלל שלווה שם..האם יש עוד עולם ומי הבטיח לי שהוא יותר טוב. מי מבטיח שאם יש עוד עולם הוא לא סרט אימה גרוע פי מיליון מפה..מה יש שם שאין לנו פה. הרי כולם בסוף אם רוצים או לא, מגיעים לשם במוקדם או במאוחר מרצונם או לא, ונמצאות שם כל המפלצות שחיים וחיו בינינו כל השנים אז ככה שלא נפסיד הרבה. ובסוף עוד קצת נגיע לשם ממילא...זה מובטח לכולנו. שולחת עידוד כמה שאפשר חיבוק והמון המון כח לכולנו.
דרור עמי
Tears go wild they pray the darkness here is darker than there
רפאל21
החשיכה והאור תמיד אותו דבר, לכולם לנו, החושך לפעמים נראה חזק מאוד, וזה לא נכון כי לפעמים אנחנו סוגרים את העיניים ומעצימים את החשיכה... אין ייאוש
הכבשה השחורה
אי אפשר לתאר את זה יותר טוב!!! הלוואי באמת - - -
גיא46
הלוואי והיה כפתור כזה, כבר מזמן לא הייתי פה
ניסיתי להתאבד כמה פעמים בעבר אבל לצערי נכשלתי, בע"ה בקרוב אצליח..
hashem
אוי דבורל'ה יקרה.. כל כך מזדהה. אני קינאתי בהרמוייני גריינג'ר על ה Obliviate spell באמצעותו מחקה ממוחם של הוריה כל זכר שלה. אני היתי מדמיין שהייתי יכול להטיל כישוף כזה כדי שאוכל להתאבד בשקט. אבל נקודה למחשבה.. אם את אדם כזה חמל ומצפוני ואת לא רוצה לפגוע ביקירייך עם המוות שלך, אז אולי את לא צריכה למות.. את אדם טוב ואת צריכה לחיות. מוזמנת לכתוב בפרטי אשמח לייעץ איך אני מתמודד.
רעואל
אני מסכים איתך לחלוטין. לא להיות זה הפתרון לסבל שלנו. האנשים שלא סובלים לא מבינים את זה.
עגנון
תפקידנו כבני אדם חיים הוא לדאוג לשיפור איכות חיינו ולא לוותר, כי ייתכן שנחמיץ הזדמנויות חשובות שבעתיד הרחוק יביאו אותנו לחיים טובים. אחרי המוות אין כלום. לא חוזרים משם אחר כך.
אוהב אדם
הרצון להעילם ו"להתאדות" הוא משהו עתיק מאוד, ביוון העתיקה היו פולחנים אליליים גדולים כאלו, ובעולם המודרני היו פילוסופיים רציניים שדיברו על זה, כמשהו שצריך להחזיר בגלל חוסר היכולת להכיל את חוסר המשמעות של החיים.
אני אישית חוויתי את הרצון הזה בצורה קשה, ואני מודה לה' שהיום אני חווה את המציאות אחרת,
העולם לא מאפשר מוות "קל" לא בגלל שהרוב כופה את דעתו, אלא בגלל שהרוב מאמין באמת ובתמים שיש משמעות לחיים, וששווה לחיות. זה מצער מאוד, אבל חברה חייבת לנהל מדיניות, והמדיניות שעליה מסכימה רוב האנושות היא שכדאי לחיות גם חיים של סבל וכך נקבעים חוקי החברה. מה לעשות שאנחנו [היינו הרוב] מאמינים שכדאי לאותם סובלים לחיות, שיש להם סיכוי לאושר, ואפילו אושר גדול.
אישית, בתור מי שסבל מאוד ממחשבות אובדניות חרדות ודיכאון, אני כיול לומר שלו ידעתי איך החיים שלי ייראו בעתיד לא הייתי מעלה על דעתי כאלה מחשבות, כי באמת החיים שלי טובים הרבה הרבה יותר ממה שחלמתי.
אחי הגדול סבל גם הוא תקופה ארוכה מחרדות דיכאון וסיוטים, והיום הוא מאושר, ואם תספרו לו שחבל שאין כפתור כזה הוא יצחק.
אוהב אותכם, בוכה על הסבל שלכם,
רק תזכרו שכמו שהגיהנום הופיע יכול להופיע גם גן עדן
ציפיה
איך הצלחת להשתחרר מהסבל הזה?
אוהב אדם
דבר ראשון, עזרה מבחוץ,
כתבתי מכתב לאחותי [לא הייתי מסוגל לדבר איתה על זה במילים] והיא נסעה נסיעה של שעה כדי להיות איתי, ואז אחים שלי דאגו לי לטיפול ארוך [ששילמו מכיסם] יחד עם זה עשיתי שיוניים בחיים שלי, השקעתי בציור הרבה [היום אני מתפרנס מזה] פתחתי את הלב שלי לאהבה של בני אדם וירדרתי מהפוזה המצ'ואיסטית שהיתה לי, השתדלתי להקפיד על מילוי המשאבים הרגשיים שלי, שזה אומר להרבות בשהיה עם בני אדם טובים, ליצור בחומר, ולשיר כמה שאפשר. גם עשיתי שיוני גדול ועברתי ממערכת שהייתי נערץ בה למקום שבו הייתי יכול להיות פתוח למחשבה חדשה, וכך נחשפתי לתפיסות מעמיקקות של מחשבת ישראל [פילוסופיה יהודית] שבנו אצלי בהדרגה תפיסות עולם מבריאות ומייצבות.
דבר נוסף שעזר לי מאוד, זה להבין שהמחשבות שלי הן לא אני, בהתחלה הייתי קורא לזה דיאטת מחשבות, הייתי פשוט מנסה להרויח כמה שניות ביום ללא מחשבה, אם זה בריכוז בכוס קפה, מתוך ידיעה שמחשבה דוחה מחשבה וכך המחשבות המחרפנות לרגע מתמעטות, ואחר כך למדתי טכניקות של "לצפות בחושב" וכדו' של אקהרט טול [הספר שלו נקרא, לחיות את הרגע הזה וזה סוג של מיינדפולנס] שמבוסס על אותו רעיון שהמחשבה היא לא האני ושהיא הבעיה ולא הפיתרון, אני לא הכרי את הספרות הזו, אבל פשוט ראיתי שכמה שיש תשוקה של ממש לחשוב על הבעיות, אם נמנעים מזה, בהדרגה החיים מתחילים להיות נסבלים. גם היום אני חושב המון, אבל לא על הבעיות שלי, אני משתדל שהן לא יקבלו יותר מ20 % מהיום כי יותר מזה זה לא יעיל וזו הבעיה ולא הפיתרון.
אין ספק שהבראה היא סיפור מורכב, אבל אני חוב שזה מאוד, ושהסבל הוא לא מובנה בעצם המציאות, אלא הוא מולבש עליה, יש אפשרות לחיות חיים טובים באמת.
היום אני גם פחות מפחד מסבל, אם תבוא לי מחשבה שלילית אני יחבק אותה, מקסימום אני יאמר לחבר טוב, "אני רוצה למות" ואז נעבור לדבר דיבורי חכמה או על כסף והנפש שלי באמת למדה לתת לרגשות והמחשבות הקשות לעבור "דרכה" ולא להיתקע בה,
אני חושב שצריך לדעת שחיים טובים הם לא רצף של אושר, אבל הסבל של הכאב הנפשי הוא מעיין רצף של סבל, כל אחד מהכותבים הכאובים פה, אילו היו לו גם הבזקים משמעותיים של אור בחיים הוא היה יכול לשאת את הכאב, הבעיה היא שהנפש לעיתים חווה רצף של כאב בלתי נסבל, אבל ברגע שהנפש מתמלאת מהמשאבים הרגשיים שמתאימים לה, [במקרה שלי - יצירה ואהבה] אז היא מתחילה לצבור כוח ולהכניס את הכאב לפופורציה וגם לכווץ אותו באמת
לסיכום: עזרה מבחוץ, שינוי תפיסת עולם ושינוי התנהגותי, והרבה מאוד הפחתת מחשבות
ה
ציפיה
תודה על התשובה המפורטת, יש בה הרבה חומר למחשבה.
בסוף זה תהליך שאתה עובר ולומד את עצמך
עגנון
מקווה שתרגישו טוב, אשמח אם נוכל לעזור. חשוב להילחם ולא לוותר. לחיים יש ערך בעולם הזה. צריך לאהוב את עצמנו, ולא קשה לאהוב את עצמנו כי אנחנו הכי קרובים לעצמנו.
עגנון
תפקידך כאדם בעולם לדאוג לרווחת עצמך ולשיפור חייך ולא להתייאש. חשוב לאהוב את עצמנו ואת חיינו ולדאוג לעצמנו. כמעט תמיד יש תקווה לטוב וכדאי להתאמץ ולא לוותר. אשמח לדעת איזה טריגר מקשה עלייך כדי לנסות לעזור לך.