מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

בריאות זה הכל

בכל אחד ואחת ואיתנו יש ידע טבעי, מערכת החינוך כיום פועלת באופן שחוסם את הידע הזה והופך אותנו לרובוטים או עדר קל לשליטה בידי השלטון. שינוי בשיטת החינוך יכולה לסייע לנו לגדל בעתיד אנשים שישתמשו בידע הטבעי שבהם (כל אחד וכשרונו הוא/היא) בנוסף לידע שנלמד בביה\"ס. דבר זה יסייע להפוך לאנושות נאורה ואיכותית יותר בדורות העתיד.

מאת iscon
07/12/10 8:21
1005 צפיות
הידע הטבעי
ציטוט: דר\' פינקי פיינשטיין "תרופת הידע הטבעי" זו תרופה שפעמים רבות מתכווצת מאד בתקופת בתי הספר. המושג ידע, ידיעה, יכולת להבין ולהקיש, לקבל מידע ולהוציא מידע, כל אלה לכאורה באים לידי ביטוי בבית הספר. יחד עם זאת קיימים לא מעט מנגנונים בשיטות ההוראה הקיימות שעלולים להרחיק את הילד מהידע האמיתי שיש בו, אותו ידע שמבקש להצטרף לחיים, להתפתח, להשתלב, להשתכלל ולהפוך גם לנחלת הכלל. עד כה מה שבולט הוא שבני לוקח את הלימודים כחוויה חברתית משעשעת, הוא אף נהנה מהאפשרות של ללמוד כל מיני דברים חדשים והוא מתמודד עם כל מיני דרישות מוזרות בעיניו של "לצייר בתוך הקווים" וכיו"ב. מה שברור, הוא לא יצייר בתוך הקווים. אין צורך לומר לו את זה. את הידע הזה כבר לא ניתן יהיה לעולם לקחת ממנו, הוא ספג את זה בכמויות ענק, והאמת היצירתית שלו כבר לא תרשה לו לצאת כנגד עצמו. ככל הנראה זהו אחד המרכיבים שהופכים לו עד כה את החוויה לסבירה ולא מאיימת. תרופת הידע הטבעי עוסקת בתפיסת עולם פסיכו קריאטיבית רחבה, הגורסת כי באדם קיימות שלל תכונות חיוביות שחלק גדול מהן התכווץ במהלך השנים ואף הוכנס למסגרת תודעתית של מיתוסים ודעות קדומות, עד כדי כך שהתפתחות סביבו אי הבנות רבות. ככל הנראה הלימודים בבתי הספר, בצירוף חוסר מודעות מספקת מצד ההורים מובילים בסופו של דבר את האדם להתרחקות ממושג ה"ידע הטבעי" שלו, כמו הרבה דברים שאדם לומד לחשוב שהוא כביכול קטן לעומת מה שקיים "בחוץ" ושכוחות ומיומנויות ניתן לרכוש רק כתוצאה של לימודים מסודרים במקומות המתאימים לכך. האפשרות שקיים בכל אדם ידע מולד, נרחב ומעמיק אינה באה לידי ביטוי בחברה שלנו ובמקום זאת אנחנו מעודדים את הילדים "ללכת ללמוד". אנחנו מעבירים להם מסר שגוי שהם, כביכול, לא יודעים הרבה. הידע קיים, כביכול, בספרים, אצל ההורים, אצל המורים, באינטרנט ובעוד מקורות שחיצוניים לילד. כך התפתחנו וכך אנחנו מפתחים את הדור הבא. אנחנו מלמדים אותם לחשוב שעליהם לחפש את עיקר הידע בחוץ. אנחנו עושים כך שגיאה גדולה והם יצטרכו להתמודד אתה, בהמשך. ללא ספק, לבית הספר קיים תפקיד משמעותי ואף קריטי בחיי האדם בכלל והילד בפרט. שלל מיומנויות ניתן ללמוד בבתי הספר, כולל גם רכישת מידע ויצירת מסגרת הולמת להעברת מידע, אחסונו, עיבודו ומחקר בו. אני לא תומך נלהב של HOME SCHOOLOING משום שאני חושב שזה טוב שהילד ייחשף לחיי החברה ולסגנונות סמכות והוראה הנמצאים שם. מיומנויות חברתיות משמעותיות מאד מתרחשות בבית הספר, יצירת קשרים, הסתגלות להיותך חלק ממנגנון גדול יותר, הסתגלות לדרישות ואף עמידה בלחצים. כל אלה חשובים יותר בעיניי ממה שגם כן חשוב, כמו הלימודים הבסיסיים ובחינת יכולתך להסתדר עמם. יחד עם זאת, אם אדם לא לומד להכיר את הידע הטבעי עמו נולד, כל שנות לימודיו בבית הספר לא הועילו לו רבות על מנת באמת "לדעת" את מה שעליו לדעת. לעתים אף שנים רבות כאלה (הרי מדובר ב- 12 שנים לפחות) יוצרות בלבול ואי הבנה עד כדי ריחוק וניכור של האדם מהידע האמיתי שבו. הידע האמיתי הזה, הידע שבו האדם יוכל ליהנות לא רק משפע של הבנה ויכולת אלא גם ייתפס כמיוחד וכמוכשר, הידע הזה הוא ידע שמגיע מבפנים. זהו ידע שיש לתת לו מקום, לטפח אותו ולאפשר לו לצאת בדרכו. זהו ידע שלא כתוב בספרי ההיסטוריה, לא בדפי התורה ולא בעמודי הגיאוגרפיה. בשום מקום חיצוני לא יוכל הילד לקרא את הידע העמוק שבתוכו. מתפקיד הילד, כמו תפקידו של כל אדם, לכתוב בעצמו את הידע הקיים בו. להמציא אותו לבד, לבטא אותו, לספר אותו, לחקור אותו ולפתח אותו. מה שקורה היום הוא שחלק קטן מבני האדם נחשבים לכאלה שמהווים "מקור ידע" בעצמם. לעתים הם עושים זאת כחלק ממערכת העוסקת בנושא מסוים (ואז הם לכאורה "עובדי המערכת") ולעתים הם עצמאיים יותר ומפתחים את דרכם באופן חדשני יותר (ואז הם לכאורה "אוטו דידקטיים, ממציאים עצמאיים"). כמו בנושאים רבים, גם כאן טועה האדם לחשוב שרק מעטים הם מוכשרים ושרק אחדים הם מיוחדים ביכולתם ליצור והביא ידע חדש. זו טעות שהופכת את מרבית בני האדם לתקועים בתוך אשליה של חוסר יכולת, חוסר ידע וחוסר כישרון. זו אשליה ממכרת שגורמת לאנשים להיוותר כחיילים קטנים וממושמעים של מערכת שיכולה לשלוט בהם בקלות. לפני שאמשיך אני מבקש ממך לעצום עיניים ולומר לעצמך 10 פעמים ברציפות, בשקט ובשלווה את המשפט - “יש בי ידע טבעי". אל תתווכח עם המשפט, פשוט אמור אותו לעצמך 10 פעמים וחזור לכאן. מטרת המאמר הזה, כמו גם דברים אחרים שאני כותב, אינה בעיקרה להעביר ביקורת על מערכות קיימות, כולל מערכות לימודיות. יש לי המון ביקורת כלפיהם אך הקדשת אנרגיה רבה מדיי לכך תפספס את העיקר. העובדה שאנשים רבים אינם מבינים שיש בהם ידע טבעי, אותו עליהם לחפש כל חייהם, אותו עליהם לחקור, אותו עליהם ליצור ולהעצים, אותו עליהם לזהות יותר ויותר, העובדה הזו היא לב העניין. העובדה הזו היא זו שמולידה בסופו של דבר את בתי הספר ואת שיטות הלימוד הקיימות שפועלות בעיקר מתוך מסר כללי שאומר - “אתה לא יודע, אנחנו נלמד אותך את מה שעליך לדעת". המסר הזה נקלט ומתקבל משום שאנשים רבים אינם משתמשים בתרופת הידע הטבעי שלהם. הם אינם אומרים לעצמם פעמים רבות, במוצהר ובגלוי - “יש בי ידע טבעי". הם אינם תופסים עצמם כמוכשרים במיוחד, כמיוחדים באופן יוצא דופן, כבעלי דברים חשובים שיכולים להעניק לסביבה. היום, כשלימודים הם דבר שכיח בכל מקום כמעט, אפשר להסתכל קדימה, אפשר להסתכל מעבר. אפשר לראות את הדרך בה לימודים יהפכו לצורת הכוונה והדרכה שמסייעת לילד להוציא מתוכו את הידע הטבעי שקיים בו. הדבר יכול להתרחש רק כאשר המבוגרים עצמם יתחילו לחוש שיש בהם ידע טבעי. כשהם יתחילו לצרוך באופן שוטף את תרופת הידע הטבעי שלהם הם יוכלו להעביר אותה גם לדורות הבאים. יש ללמוד חשבון ויש ללמוד תורה. יש ללמוד היסטוריה ויש ללמוד תלמוד או גמרא או כל דבר שתרצו ללמד את ילדיכם ושהולם את תפיסת עולמכם והתרבות בה אתם חפצים לחיות. זה נכון ללמד וזה נכון להביא מידע. על הילד להכיר את העולם ולספוג מידע. על הילד להכיר את תפקידו של המבוגר כמורה וכמכוון. יחד עם זאת, ההוראה מוכרחה להשתנות מתפיסת מטרה לתפיסת אמצעי. אני לא זוכר ולא יודע כמעט כלום ממה שלמדתי שעות ארוכות בנושאים שונים שהועברו בצורה דידקטית ויבשה. לא זוכר כלום. ממש כלום. יחד עם זאת איני מרגיש בור או חסר. תפקיד ההוראה היא לאפשר, לגרום לצמיחה, לגרות יצירתיות ולהוציא מהאדם את המיוחד שבו. תפקיד ההוראה ליצור עין בוחנת וחוקרת את המציאות, ליצור יכולת לשאול שאלות רבות גם אם אין לגביהן תשובות. ממקום כזה חוויית הלימודים יכולה להפוך למעשירה באמת ולא למטלה ש"מוכרחים לעבור אותה". תרופת הידע הטבעי משמעותה היא שעליך להתחבר לקונספציה הגורסת שיש בך ידע טבעי. שקודם כל יש לך ידע שעמו הגעת לעולם וכל מה שאתה זקוק לו הוא את התבנית המתאימה לפתח, לחשוב, להגות וליצור עם הידע הזה. תרופת הידע הטבעי יכולה להתגבר ולהשפיע ממש כתרופה אם אדם מקדיש יום שלם, מפעם לפעם, לאמירה חוזרת לעצמו, ללא הרף וללא מורא - “יש בי ידע טבעי!”. ככל שזה נאמר יותר, על חשבון הרבה מחשבות סרק בלתי מועילות ואף ביקורתיות מדיי, כך מפנים האדם אל התת מודע שלו את חזרתו לטבע הבריא והמולד שלו. טבע של יודע. טבע של אחד שהגיע עם מטען משמעותי שיש לאפשר לו להתבטא. אחת הדרכים להגדיר יצירתיות היא היכולת של האדם לבטא את הידע הטבעי והמיוחד שבו ביתר קלות. היצירתיות הרגשית, הספונטאנית והזורמת היא כזו שמאפשרת לאדם להמציא ולאלתר. דווקא במקומות האלה הידע הטבעי שלו מתגלה, פורץ ויוצא לאור. על זה אנחנו עובדים בציור אינטואיטיבי, על זה אנחנו עובדים גם בטיפולים האישיים, המכונים לאחרונה – CRBT – טיפול קריאטיבי התנהגותי – CREATIVE BEHAVIOURAL THERAPY. אלוהים משתוקק לדבר דרך בני אדם, שאינם אלא שלוחות שלו. בני האדם, שמגיעים עם ידע ייחודי מבית היוצר של הנשגב ביותר, מתמודדים עם החסימות של הפחד שיצרו לעצמם כאן בכדור הארץ. מה דעתנו לסייע לאלוהים לממש את תשוקתו הטבעית? מה דעתנו לאפשר לאלוהים לבטא מתוך גרוננו דברים חדשים שכביכול איננו יודעים? מה דעתנו להתחבר אל הידע הטבעי שלנו? הבה נתחיל ביום שלם, יום שיוקדש לידע הטבעי. חפש את זה ובטוח תמצא את זה.

תגובות

iscon
iscon
רפלקסולוגית בכירה ומטפלת הוליסטית רב תחומית - ייעוץ תזונתי, צמחי מרפא, ארומתרפיה, פרחי באך, רייקי, הילינג, שימוש בקריסטל...