עושים ב"לילה" - סדר.
לָמָּה עֶרֶב כֹּה מְבֻלְגָּן - נִקְרָא "לֵיל הַסֵּדֶר"?
אוּלַי כִּי הוּא עוֹשֶׂה בַּ'לַיְלָה' - סֵדֶר?
לְהַזְכִּיר - שֶׁגַּם כְּשֶׁהַמַּצָּב קוֹדֵר,
בַּסּוֹף יִתְבָּרֵר - שֶׁהַכֹּל הָיָה 'בְּסֵדֶר'.
.
סֵדֶר הָאֵרוּעִים נִרְאָה מִקְרִי - אַךְ הוּא לֹא אַקְרָאִי,
יֵשׁ מִישֶׁהוּ שֶׁעַל הַתְּמוּנָה הַגְּדוֹלָה - אַחְרָאִי.
אָז אַל תִּתְיָאֵשׁ - גַּם כְּשֶׁהַמַּצָּב נוֹרָאִי,
וּבִלְתִּי אֶפְשָׁרִי לָצֵאת מִמֶּנּוּ - בְּאֹפֶן טִבְעִי.
.
כִּי הָאוֹר יִתְגַּלֶּה - בְּשִׂיא הָאֲפֵלָה,
נֵצֵא מִגָּלוּת - לִגְאֻלָּה.
הַחֹשֶׁךְ - יַהֲפֹךְ לְאוֹרָה גְּדוֹלָה,
וְהַחִסָּרוֹן - לְמַעֲלָה.
.
אִם יָצָאנוּ מִמִּצְרַיִם - וְחָצִינוּ אֶת הַיָּם,
וְקִבַּלְנוּ הוֹכָחָה לְכָךְ - שֶׁהַבּוֹרֵא קַיָּם.
אָז נַעֲבֹר גַּם אֶת אִירָאן,
וְהַצּוֹרֵר מִטֵּהֵרָן.
.
וְאִם רַק נְיַשֵּׂם – אֶת הַמֶּסֶר בָּאַגָּדָה,
יִהְיֶה לָנוּ יוֹתֵר קַל – לְהִתְמוֹדֵד עִם הַחֲרָדָה.
כִּי לַמְרוֹת סַכָּנַת הַהַשְׁמָדָה,
בַּסּוֹף זֶה יִסְתַּיֵּם – בְּאַמִירַת תּוֹדָה.
.
.
בְּמַסַּע נֶפֶשׁ קוֹגְנִיטִיבִי – תּוֹהֶה לְעַצְמוֹ אִינְטְרוֹסֶפְּקֶטְפֹבִי,
מִבֵּין שְׁלַל מַחְשֵׁבוֹתָיו – מָה אוֹבְּיֶקְטִיבִי, מָה סוּבְּיֶקְטִיבִי וּמָה בִּכְלָל פִיקְטִיבִי?
.
.
יָצָאנוּ מִמִּצְרַיִם - בְּעֶזְרַת הָאֵל,
אַךְ הַאִם הוֹצֵאנוּ – אֶת תְּפִיסַת "מִצְרַיִם" מִיִּשְׂרָאֵל?
וְאוּלַי לֵיל הַסֵּדֶר – זוֹ הִזְדַּמְּנוּת לְהִגָּאֵל?
הַאִם נְנַצֵּל אוֹתָהּ - כְּדֵי לָצֵאת מִגָּלוּת יִשְׁמָעֵאל?
תגובות

אינטרוספקטפובי
פירוש השיר: עושים ב"לילה" – סדר.
.
השיר מתחיל בשאלה, מדוע קוראים ללילה שהכל בו מבולגן עד שהילדים שואלים "מה השתנה?"
לדווקא ללילה כזה "כאוטי" – קוראים "ליל הסדר"?
.
אלא שהלילה הזה מלמד אותנו איך לעשות ב"לילה" סדר.
לילה מייצג את החושך, את הבלילה, את המצב שבו חשוך ולא רואים את ההארה האלוקית.
שמתבלבלים ועלולים לאבד את הכיוון הנכון.
ליל הסדר מזכיר לנו ששום דבר לא קורה באקראי, שהחושך הוא כלי להתגלות האור.
שגם כשנראה שהכל היה אקראי, בסוף יתברר שהכל היה "בסדר".
תרתי משמע.
מישהו אחראי על סדר האירועים וזה לא מקרי.
ולכן גם אם המצב נראה עגום, ואין סיכוי לצאת מהפלונטר בדרך טבעית – עדיין יש תקווה, אפשר לצאת מהאפלה.
.
אסור לאבד תקווה שנגיע לגאולה.
זה קרה לנו בעבר ואלוקים הבטיח שזה יקרה שוב.
רק שהפעם זו תהיה הגאולה השלמה, הנצחית.
.
יציאת מצרים מלמדת אותנו שיש אלוקים והוא מקיים את ההבטחות שלו.
אז יש על מי לסמוך, וגם שהצורר האיראני מאיים בהשמדת ישראל בפצצת גרעין – לא צריך לפחד, אנחנו עוד ניגאל.
.
ככל שאדם מצליח להחזיק בתודעתו את האמונה, כך הוא פחות חושש ומפחד.
הוא עושה את ההשתדלות – כי זה מה שהשם רוצה ממנו.
אך יודע שהתוצאה לא תלויה בו, ואם הוא יעשה את מיטב יכולתו – אלוקים כבר יעזור לו משם ויגאל אותו.
ולא רק אותו – אלא את כולנו.
.
השיר מסתיים בתהיה, אומנם יצאנו ממצרים בעזרת האל, אך האם הוצאנו את תפיסת מצרים מאיתנו?
מצרים – זה מיצר ים.
מיצר – מלשון צרה, צר.
ים - בקבלה מייצג את החומר.
(מים הם הדבר החומרי ביותר כי אין להם צורה יש להם רק חומר)
אז מה זה מצרים?
מצרים זו תפיסה חומרית ומוגבלת.
אחרי שנפגשנו עם הבורא במעמד הר סיני, אנו יודעים שיש מעבר לחומר, שאפשר לצאת ממגבלות החומר.
אך האם זו ידיעה יבשה או ידיעה שמשפיעה על כל חוויותינו?
.
אצל רובנו זו בחינת ידיעה יבשה.
בליל הסדר, אנו חוזרים לחוות את הסיפור שוב בתודעתנו, כדי להכניס לנו את הידיעה הזאת בצורה חוויתית.
ואם נצליח בכך, נצא מתודעת גלות ונגיע לתודעת גאולה.
.
שנזכה כולנו לגאולה פרטית וכללית בקרוב מאוד.
פסח כשר ושמח עם ישראל!