פרשת ויחי
לָמָּה קוֹרְאִים לָהּ פָּרָשַׁת "וַיְחִי" – אִם יַעֲקֹב בָּהּ נִפְטַר?
הַאִם מִסְתַּתֵּר פֹּה – מֶסֶר נִסְתָּר?
.
אֶלָּא שֶׁהַתְּשׁוּבָה טְמוּנָה – בְּהַגְדָּרַת הַחַיִים,
הַאִם הֵם נִקְבָּעִים עַל פִּי מְאַפְיְנִים בִּיּוֹלוֹגִיִּים?
פִיזִיקָלִיִּים אוֹ אֵקוֹלוֹגִיִּים?
מְאַפְיְנִים טֶכְנוֹלוֹגִיִּים אוֹ קוֹסְמוֹלוֹגִיִּים?
וְאוּלַי בִּכְלָל עַל פִּי מְאַפְיְנִים פְּסִיכוֹלוֹגִיִּים?
.
הַתּוֹרָה מְלַמֶּדֶת אוֹתָנוּ – שֶׁהַחַיִים הָאֲמִתִּיִּים,
הֵם לֹא זְמַנִּיִּים – הֵם נִצְחִיִּים.
הַחַיִּים הֵם לֹא רַק גַּשְׁמִיִּים,
וְזוֹ הַסִּבָּה – שֶׁהֵם כֹּל כָּךְ מַשְׁמָעוּתִיִּים.
.
יַעֲקֹב לֹא מֵת,
הוּא בְּסַךְ הַכֹּל עָזַב – לְעוֹלַם הָאֱמֶת.
הוֹפָעָתוֹ הַפִיזִית בָּעוֹלָם הַזֶּה – נֶעֱלֶמֶת,
אַךְ זֶה לֹא אוֹמֵר – שֶׁנִּשְׁמָתוֹ אֵינָהּ מִתְקַיֶּמֶת.
בָּעוֹלָם הַזֶּה – הִיא הָיְתָה מֻגְבֶּלֶת וּמֻגְשֶׁמֶת,
אַךְ בַּמֵּמַד הַבָּא – הִיא כְּבָר לֹא מְצֻמְצֶמֶת.
.
הַגַּשְׁמִיּוּת – הִיא זוֹ שֶׁמַּרְחִיקָה אוֹתָנוּ מֵאֱלוֹקִים,
הִיא זוֹ שֶׁגּוֹרֶמֶת לָנוּ לְהַרְגִּישׁ – מֵהַבּוֹרֵא רְחוֹקִים.
אַךְ מָה קוֹרֶה - כְּשֶׁאָנוּ מִמֶּנָּה מִתְנַתְּקִים?
בְּהֶתְאֵם לְמַדְרֵגָתֵנוּ הָרוּחָנִית – אָנוּ בִּמְקוֹר הַחַיִּים דְּבֵקִים.
.
הַגּוּף מַגְבִּיל אֶת הַנְּשָׁמָה,
אַךְ רַק בְּמֵמַד הַהַגְשָׁמָה,
הִיא יְכוֹלָה לְהִפָּטֵר – מֵהַזֻּהֲמָה.
הָעוֹלָם הַזֶּה – הוּא הַדֶּרֶךְ שֶׁלָּהּ לְהַחְלָמָה,
הַנִּצָּחוֹן מֻשָּׂג – רַק הֵיכָן שֶׁיֵּשׁ מִלְחָמָה.
כַּאֲשֶׁר אֶת תִּקּוּנָהּ הִיא סִיְּמָה,
הִיא סוֹף סוֹף – יְכוֹלָה לַחֲזֹר לִהְיוֹת שְׁלֵמָה.
.
וְאוּלַי הַמֶּסֶר הָעִקָּרִי בַּפָּרָשָׁה,
שֶׁאָנוּ צְרִיכִים לְשַׁנּוֹת אֶת נְקֻדַּת הַמַּבָּט – וְהַגִּישָׁה.
הַדֶּרֶךְ לִפְעָמִים קָשָׁה,
וְהַשֵּׂכֶל – לֹא תָּמִיד תּוֹאֵם לַהַרְגָּשָׁה.
אַךְ אִם הָאָדָם יִתְגַּבֵּר עַל הַיֵּצֶר – לַמְרוֹת הַחֻלְשָׁה,
הוּא יַגִּיעַ אֶל הַתַּכְלִית הַנִּצְחִית – לַקְּדֻשָּׁה?