מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

כמוניבלוגיםהבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפשדיווח מה ECTRIMS 2024: עידכון הקירטריונים לאבחון טרשת נפוצה

דיווח מה ECTRIMS 2024: עידכון הקירטריונים לאבחון טרשת נפוצה

ד

לפני 2 ימים
136 צפיות
דיווח מה ECTRIMS 2024: עידכון הקירטריונים לאבחון טרשת נפוצה

בכנס ECTRIMS 2024 פורסמו קריטריונים אבחנתיים חדשים למחלת הטרשת הנפוצה. זהו שינוי נוסף מאז הריויזיה של הקריטריונים  ב- 2017.

המטרה היא לאפשר אבחון מוקדם ומדוייק יותר, ובכך גם להשפיע על מהלך המחלה העתידי שכן מחקרים רבים מצביעים על כך שהתחלה מוקדמת במתן טיפול יכולה למנוע ולהפחית תחלואה בהמשך.

הקריטריונים החדשים מאפשרים הגמשה בדרישה לפיזור בזמן (למשל הופעה של נגעים חדשים בהדמיות עוקבות, או הופעה של נגעים שעוברים האדרה בו זמנית באותה הדמיה עם נגעים שאינם עוברים האדרה). ביטול הצורך בפיזור בזמן במצבים מסוימים למשל בנוכחות אוליגו קלונל חיובי (תוצאות אפשריות לאחר בדיקת דיקור מותני) או עדות לשרשראות קאפה חיוביות. שרשראות קאפה מהוות פרמטר מעבדתי חדש שמעלה ספציפיות לטרשת נפוצה ומרחיב את האפשרות לאבחון מטופלים שליליים לאוליגו וחיוביים לקאפה.  

מבחינת פיזור במרחב (הופעה של נגעים בפיזור אופייני מתוך רשימה של אזורים מוגדרים במוח) - עצבי הראייה מתווספים לאזורים שהוגדרו עד כה וכללו הופעת נגעים בחוט שדרה, באזור קורטיקלי, סב קורטיקלי, נגעים ליד החדרים ונגעים אינפרה טנטוריאלים. יתרה מכך הוכחה קלינית לדלקת בעצב הראיה בבדיקות עזר דוגמת OCT או VEP תחשב דלקת בעצב הראיה גם בלי עדות לכך בהדמיה.

מבחינת הדמיה- נוספו שני פרמטרים הדמיתיים חדשים שנוכחותם  מהווה קריטריון אבחנתי למשל המצאות נגע כרוני אקטיבי, או עדות לתהליך דה מאילנטיבי סביב כלי דם קטנים (Central vein signal -CVS,  Paramagnetic Rim  lesions -PRLs).

לראשונה קיימת יכולת לאבחן מצב מקדים של טרשת שמתבטא בשינויים בהדמיה ללא קליניקה התקפית , הקרוי  RIS במצבים מסוימים תחת תנאים שהוגדרו אבחנתיים.

יש לציין כי חלק מהפרמטרים אינם ניתנים ליישום באופן מיידי, למשל לא בכל מקום ניתן לבדוק בהדמיה את הפרמטרים החדשים שנוספו, אותו כנ"ל לגבי בדיקת שרשראות הקאפה. אולם ייתכן שכעת יפעלו בהדרגה ליישומם גם הלכה למעשה בבדיקות הרוטינה.

ההגמשה בקריטריונים  מאפשרת יותר מרחב תמרון בקבלת האבחנה . למשל:  במקרים מסוימים ניתן יהיה לקבל אבחנה על סמך אירוע קליני בודד והדמיה אחת יהיו מצבים שהאבחנה תתאפשר ללא צורך בניקור מותני אם יצברו מספיק קריטריונים כבר בהתקף הראשון. במצבים מסוימים ניתן יהיה להתחיל בטיפול על בסיס שינויים בהדמיה גם ללא התקף קליני, בעצם כבר בשלב הפרודרום, שלב הופעת הסימנים המקדימים למחלה לפני התפרצותה.

הכללת סימנים יותר ספציפיים לטרשת נפוצה לטובת הליך האבחנה מבטיחה שהעלאת הרגישות לאבחון לא תפגע בספציפיות. הקריטריונים החדשים יקדימו את קבלת האבחנה והטיפול וגם יצמצמו את האפשרות לקבלה אבחנה שגויה.

 

*        ד"ר אסתר גנלין היא רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו, וכן מנהלת קהילת טרשת נפוצה ב"כמוני."

תגובות

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.