מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםסיפוריםעתיד מעורפל: למה מקבלי קצבת נכות כללית נותרים ללא פנסיה?

עתיד מעורפל: למה מקבלי קצבת נכות כללית נותרים ללא פנסיה?

מאת barak2017
21/05/24 18:00
779 צפיות

אני כותב לכם ממקום של כאב. זוכר תקופות ארוכות של ישיבה בבית ללא עבודה, נדידה בין עבודות זמניות ומשברים, חוסר יציבות תעסוקתית. וכל הזמן, התחושה ש"נופלים בין הכיסאות" כשמדובר בעתיד שלנו, מקבלי הקצבאות, ביום פרישה.

הבעיה:

במדינת ישראל קיימת חובת פנסיה חובה, אך היא אינה חלה על מקבלי קצבאות נכות. משמעות הדבר היא שביטוח לאומי לא מחייב אותם להפריש כספים לטובת פנסיה מקצבת הנכות שלהם. כתוצאה מכך, רבים מוצאים את עצמם ללא כל מקור הכנסה משמעותי בגיל פרישה, מלבד קצבת הנכות הנמוכה.

ההשלכות:

המצב הזה גורם למצוקה כלכלית קשה עבור רבים. נכים רבים מתקשים לקיים את עצמם בכבוד גם בזמן עבודתם, וקשה להם עוד יותר לחסוך לפנסיה. כתוצאה מכך, הם נאלצים לחיות בעוני ובחוסר ביטחון כלכלי גם בגיל מבוגר.

הקריאה לפעולה:

מדוע המחוקק לא מחייב הפרשת תגמולים מקצבת הנכות? הרי ברור שרבים מהם לא מסוגלים לעשות זאת בעצמם, בין אם בשל נכות פיזית או נפשית, ובין אם בשל חוסר יציבות תעסוקתית.

הגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות ותבטיח שגם מקבלי קצבאות נכות יוכלו לחיות בכבוד ובביטחון כלכלי גם בגיל פרישה. ניתן לעשות זאת באמצעות חקיקה שתטיל חובת פנסיה על מקבלי קצבאות נכות, תוך מתן הקלות וסיוע כספי לאלו שמתקשים לעמוד בה, ובנוסף על כך על הטבות מס משמעותיות עבור מקבלי קצבאות שמפרישים צבורה מקצבת הנכות שלהם.

לסיכום:

הפרשה לפנסיה היא צורך חיוני עבור כל אדם, ובפרט עבור אלו שמתקשים לדאוג לעצמם כלכלית. הגיע הזמן שהמדינה תפעל להבטיח שגם מקבלי קצבאות נכות יוכלו לחסוך לעתיד ולחיות בכבוד ובביטחון כלכלי גם בגיל פרישה.

תגובות

שלום לך:

אתה מעלה נקודה חשובה מאוד. הלא הסיבה שחוקקו חוק של חובת פנסיה (שחל כמדומני גם על עצמאיים) היא כדי שאנשים לא יצטרכו בעתיד להתקיים מקיצבת זקנה בלבד ושיהיה להם מקור הכנסה נוסף. אז כפי שאתה אומר מה עם מקבלי קיצבת הנכות הכללית? הלא זאת האוכלוסיה שהכי זקוקה לפנסיה בשל מיעוט ההכנסות שלה במהלך כל השנים.

כעיקרון אני מניחה שהפנסיה מצטברת לא רק מההפרשות של השכיר, אלא בעיקר ממה שהמעסיק מפריש עבורו, אז לכן בקיצבת נכות גם אם מקבל הקיצבה יפריש זה יגדל לחיסכון קטן ואם המדימנה צריכה להפריש גם לפנסיה אז נכנסים כאן כבר לשאלה של הגדלת הקיצבה וכו'.

אבל בכל זאת, אני מניחה שחייבים למצוא פתרון.

אולי תהיה החלוץ ותמליץ על הצעת חוק כזאת....


barak2017
05/06/24 8:18

בוקר טוב ורד עזריאלי, כתבת בצורה נהדרת שנתנה עוד רעיון ותמריצים, בדיוק כפי שכתבת הקצאת כסף מהקצבה + הקצאת סכום מהביטוח לאומי לטובת פנסיה עתידית זה רעיון נהדר ובהחלט במידה ויתקצבו את זה טוב מאוד. ובנוסף במידה והמבוטח החל לעבוד אז ניתן להפסיק את העברות הביטוחיות או לחשוב על מודלים נוספים. תודה רבה על התגובה אני תמיד שמח שאת מגיבה לי. שב"ש

ברק יקר, תודה רבה על הפוסט הזה. לא ידעתי את העובדה הזאת ואם זה כך... זה פשוט נורא. במדינה הזאת יש הרבה מאוד דברים לתקן וזה כנראה אחד מהם....וחשוב ביותר. אני אנסה לברר על הנושא פרטים ובינייתם אני מצטרפת לורד - אולי תרים אתה את הדגל ותוביל את המהפכה. מה דעתך? 

barak2017
05/06/24 8:21

תודה רבה אורית על תגובתך, זה בהחלט לא פשוט משום שלפי החוק קצבת הנכות בהגיע לגיל פרישה הופכת לקצבת אזרח וותיק אך השינוי המהותי כאן הוא שקצבת הנכות תשאר על הסכום האחרון הקצבתי שהתקבל, קרי מעתה והלאה הפורש יידרש להשתכר עם הקצבה הנוכחית שלו עד לגיל 120 כלומר שהקצבה לא תהיה צמודה ותחול עליה אנפלציה כבירה. הייתי שמח להרים את הכפפה אני פשוט לא יודע כיצד. אני רק פתחתי קופות גמל להשקעה אצלי כדי שאוכל לקבל אותם כקצבה בעת פרישה משום שמצבי כרגע לא מאפשר לי לעבוד אלא במשרה ממש קטנה חלקית אז הייתי חייב למצוא פתרון יצירתי כדי לדאוג לעצמי לעת פרישה כי מקצבת אזרח וותיק מבחנה אקספוננציאלית לא חושב שאוכל להתקיים וזאת בשל העובדה שבגיל מבוגר גם ההוצאות גדלות. תודה רבה שהגבת לי אני שמח תמיד שמגיבים לי. שב"ש

barak2017
barak2017
אשמח לספר בפרטי :)