מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אופטימית מטורשת

כמוניבלוגיםאופטימית מטורשתבניית תוכנית שיקום

מאת יולו
27/11/21 21:52
510 צפיות

סיימתי את האשפוז עם שיפור קל בכוח ברגליים, היציבות השתפרה ממש מעט, גם השלפוחית עוד לא החליטה אם הסטרואידים עובדים עליה או לא...

עם כל החוסר ביטחון בגוף ובהכל שאלתי את הפיזיוטרפיסטית המדהימה שטיפלה בי באישפוז אם אוכל להמשיך לקבל את הטיפול שלה, היא ענתה לי משהו שרוצה לשתף אותכם... חזק לדעתי, היא אמרה שהיא עוזרת באשפוז בזמן התקף, אבל מעכשיו אני המטפלת של עצמי... המליצה לי על הרבה ספורט, שחייה ויוגה.

הנוירולוג שלי המליץ על שיקום של פיזיוטרפיה, הידרותרפיה וריפוי בעיסוק.

השאלה איך עושים שיקום?

אני יודעת שבמרכז של תל השומר הם כנראה הכי טובים לזה בארץ, אבל זה מאתגר להגיע מהצפון הרחוק... גם לא נותנים לי הפנייה לשם.

מסתבר שפתחו לאחרונה מרכז שיקום בצומת כוח, לא רחוק מקריית שמונה. דיברתי איתם, העברתי הפניות וסיכום אשפוז... עבר כמעט חודש והם עוד לא הזמינו אותי להתחיל, מחכים כנראה לקבוצה של כמה עם טרשת שנתחיל יחד...

מזל שאני לא תלויה רק בהם... התחלתי שיקום שבניתי לעצמי. מזל גם שהורדתי אחוזי משרה...

בימי ראשון אני נפגשת עם מטפלת באומנות שעוזרת בחיזוק הנפש, להבנתי זה גם חלק חשוב בשיקום.

שני אני עובדת...

שלישי אני גם נוסעת כבר מעל חצי שנה לרופא אלטרנטיבי בנהרייה, עוברת שעה של דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה ועיסוי כואב... לא הכי כייף, אבל מרגיש נכון ואחרי נוסעת להרגע מול הים המיוחד שם. הרבה פעמים אמא שלי מצטרפת ואנחנו עושות פיקניק וזמן איכות.

פיזיוטרפיה כבר באוגוסט שהתחלתי להתדרדר, הרופא משפחה נתן לי הפנייה, אז קבעתי תור. לפיזיוטרפיה כללית קבעו לי לנובמבר ולרצפת האגן קבעו  לדצמבר... התורים בכללית צפון עמוסים, מסתבר. אחרי האישפוז שוחחתי עם המשרד שם והם אמרו שיש קדימות למצבים כמו אחרי אשפוז והצליחו להקדים לי את התור לפיזיוטרפיה הרגילה. אז התחלתי לבקר שם כל יום שלישי, לעשות תרגילים לחיזוק הרגליים והיציבות וגם לרכוב באופני כושר. שבוע שעבר זכיתי סופסופ לפגוש פיזיוטרפיסטית של רצפת האגן, שעשתה בדיקה מקיפה של השרירים שם בדרך דומה לבדיקה גניקולוגית... היא נתנה לי משימה לעשות יומן שתן (בדיוק ביום השני שלו) ואמרה ששבוע הבא נעשה ביופידבק נראה מה זה ואיך זה ייתקדם.

רביעי עובדת וגם כבר 5 שנים אני עשה שעה פילאטיס בערב.

הידרותרפיה התחלתי 3 ימים אחרי סיום האשפוז (התור נקבע שוב מזמן למועד האישפוז, אז רק הזזתי), אצל אישה מיוחדת ורגישה, שמבינה אותי ואת הטרשת... בעבר (הרחוק) גם הייתי אצלה. לפני שאני מגיעה היא פותחת חלונות ומורידה קצת את טמפרטורת המים, לרובנו עם הטרשת, חום לא הכי מיטיב... היא עושה לי תרגילי פילאטיס, יציבות ושחיה במים ו"מקנחת" בהרגעת ווטסו. אז התחלתי שגרה שכל חמישי אני אצלה.

ברוב הימים אני מנסה להתחיל את היום בתרגילים של כמו הליכה בשכיבה, אלכסונים עם נשימה ומתיחות, לא תמיד מצליח בין הכנת הסנדויצים לילדים והמטלות השונות, אבל מאוד משתדלת.

יש לנו מסלול בישוב שאישי ואני צועדים יד ביד (לקהילה שלנו זה בטח נראה כאילו אנחנו זוג רומנטי, ואנחנו באמת, אבל זה בעיקר בשביל היציבות שלי...). מספר הישיבות מנוחה ושירותים בהתאם לשלפוחית ולכוח שלי. מאז האשפוז יש יותר כוח לרגליים והצלחתי גם פעם אחת לעשות את זה בלי שום הפסקה.

ריפוי בעיסוק עוד לא התחלתי, אבל גם נראה לי שאני פחות צריכה, כי להבנתי זה תחום שמתמקצע בידיים, שהם יחסית סבבה אצלי.

אני צריכה להרגיע בין כל הלוז ולהוסיף יוגה ושחייה בהתאם לעצה של הפיזיוטרפיסטית... 

תגובות

עינת-מילר
28/11/21 7:29

הי יולו

נראה שבנית לעצמך ממש יופי של תוכנית שיקום.

להפני הרבה שנים גם אני שמעתי שיש דבר כזה וגם לי הכללית לא הסכימה לתת לתל השומר ונתנה לי לבית לווינשטיין והאמת עשיתי שם במשך כמה חודשים, שלושה ימים בשבוע, בדיוק את מה שאת עושה רק בלי רצפת אגן (אז לא היה צורך).

שנים אחרי עשיתי תוכנית שיקום רצפת אגן עם ביו פידבק במאיר בכפר סבא וזה היה מעולה אבל די מהר אחרי שסיימתי נטשתי את התרגילים שעושים לבד, היה לי משעמם וקשה בלי הדרבון הביופידבק שמראה את השינוי. לשמחתי השיפור ברובו נשמר.

ממש בהצלחה עם התוכנית הנפלאה שבנית לך

תודה רבה ששיתפת,

איזו תוכנית שיקומית מותאמת אישית נפלאה.

שני דברים שבלטו לי וחשוב להדגיש. הצד הנפשי הוא חלק בלתי נפרד מהשיקום וטוב שיש אליו הייתחסות ואת נפגשת עם מטפלת באומנות. ודבר נוסף, השיקום לא מסתיים במסגרת בה מטופלים למשך 3 שבועות עד 3 חודשים, אלא תוכנית המלווה וניתן להתמיד בה לכל אורך השנה והשנים.

יולו
28/11/21 13:21

צודק לגמרי, התרגילים שכל אחד יכול לעשות, אפילו בשכיבה במיטה יפעילו וישמרו על מה שצריך במוח דרך השרירים.

הפטנט שלי להתמיד, זה לעשות את זה בבוקר לפני שממש קמים, אפילו לפני ציחצוח שיניים

עינת-מילר
28/11/21 13:53

גם עבורי אימוץ הרגלים ושעות קבועות עוזר להתמדה. 

יולו
23/12/21 13:08

ממשיכה בשיתוף של השיקום שלי

השבוע סופסופ הזמינו אותי למרכז השיקום של כללית בצומת כח ליד קריית שמונה.

הגעתי ביום שני, בדרך ארוכה וסוערת, אבל מה לא אעשה בשביל להשתקם... המיקום לא היה פשוט להגיע בחסות הערפל, אבל צלחתי את זה.

לקחתי חופש מהעבודה כי ארגנו לי לוז של 45 דקות עם 4 גורמים: פיזיוטרפיה, ריפוי בעיסוק, אחות ותזונאית... חצי יום כזה 

לא ממש עשו לי שיקום, אלא יותר שיחות ואבחונים שלא הסתיימו.

הפיזיוטרפיסטית נתנה לי שיעורי בית לחשוב על מטרות וחלומות. אמרתי שאשמח ללכת יותר טוב, לרקוד ואולי להצליח לרוץ...

למחרת הזמינו אותי שוב לפגוש בצהריים רופא שיקומי ולהגיע שוב לפיזיותרפיה.

אם מישהו עוקב, ימי שלישי מוקדשים בבוקר פיזיוטרפיה בכרמיאל ואחרי נסיעה לטיפול אלטרנטיבי בנהרייה. אז הספקתי לעשות שעה פיזיותרפיה וביטלתי את נהרייה (עם הסערה היה כדאי לעשות את זה בלי קשר, כי יש שם הצפות).

הרופא היה מאוד רציני, עשה לי בדיקה שמשלבת בדיקה נוירולוגית ועוד דברים שלא הכרתי. הציע לי להביא את הMRI שייסתכל בפעם הבאה. כשהסתכל על הצעידה שלי הוא אמר לי שאני זורקת את רגל שמאל, היה קצת עצוב/כואב לשמוע את זה, קיוויתי שאני כבר הולכת בצורה שנראית יותר רגילה... 

בהמשך אצל הפיזיוטרפיסטים, שאלו אותי אם זה בסדר שסטודנטים יתלוו, כמובן שהסכמתי, אני בעד לקדם למידה...

אבל זה לא היה פשוט שהם ביקשו שאצעד מלא פעמים כדי לראות את כל מה שלא בסדר...

ואז הפיזיוטרפיסטית האחראית שאלה אותי אם אני רוצה לרוץ עכשיו. אמרתי שגם אם אני רוצה, אני לא יכולה...

כבר מעל 7 שנים לא ניסיתי. לפני בערך 7 שנים כשהבנים שלי היו יותר צעירים שיחקתי איתם כדורגל במגרש ובפעם האחרונה רצתי אחרי הכדור ופתאום הרגשתי שאין לי רגליים, משהו לא מחובר ואני תיכף אפול. מאז הפסקתי ולא ניסיתי. ואז היא אמרה ששני פיזיוטרפסטים ייתנו לי יד וישמרו עלי ונעשה את זה יחד. ואז עשינו את את זה, הסטודנטים הסתכלו על "מופע" מוזר. כי בשביל לרוץ כנראה צריך שכף הרגל תהיה חזקה לקבל תמיכה מהרצפה ואצלי אין שם כוח אז מניחה שהריצה הגיעה מהאגן, מניחה שזה לא נראה כמו ריצה, אבל בהרגשה זה קצת לרוץ.. זה שימח והעציב אותי יחד.

בהמשך היא השאירה אותי עם הסטודנטים שבמשך אולי שעתיים עשו לי מלא אבחונים ולס סיימו. אז מבחינתי עוד לא ממש עשיתי שיקום, יותר מלא אבחון... נראה מה יהיה הלאה.

לצערי צריכה להפסיק את הטיפול הפיזיוטרפיסטי בכרמיאל, כי המערכת בכללית לא מאפשרת כפילות כזו. אשאר שם רק עם רצפת האגן.

יש לי עוד לפגוש פסיכולוגית שיקומית והם רוצים שאעשה אבחון קוגנטיבי, המון אבחונים ולא כל כך ברור לי למה...

הם הציעו שאגיע 3 פעמים בשבוע, אמרתי שזו נסיעה ארוכה ומעדיפה לרכז יותר בפעמיים. בינתיים זה יותר מתיש מאשר משקם.

המון נסיעות בחורף, מזל שאני בטוחה באוטו הישן שלי ונגישה דרכו לאן שאני רוצה.

 

ערן-ברקוביץ
23/12/21 13:31

תודה יולו על השיתוף,

כל שיקום מתחיל בסדרת אבחונים כזו. זה מתיש ומעצבן, אבל ההנחה היא שיחסוך הרבה זמן ותסכולים בהמשך כי כך מצבך והמיקוד הטיפולי יהיו ברורים ומדוייקים יותר (מקווה שבסוף שלב ההערכה תקבלי משוב שיסביר זאת). רק לדוגמה, יש המון גורמים לקושי בהליכה: ספסטיות, חולשה, פגיעה בחוט השדרה, פגיעה במוח, פגיעה בשיווי משקל, כאב, הרגלים ולמידה לא נכונה, פגיעה בראייה, פגיעה קוגניטיבית וכל אחד מהגורמים הללו ניתן לפרק עוד יותר. ברגע שיודעים את המקור, יהיה קל יותר לשפר את ההליכה. כבר ניסית לרוץ שזו התחלה מצויינת (חלק מתפקיד השיקום להיחשף לפעולות שנמנענו מהן).

המון בהצלחה, זו רק ההתחלה...

עינת-מילר
23/12/21 15:31

הי יולו

לפני הרבה שנים עשיתי שיקום דומה בבית לוינשטיין, האמת שאני לא זוכרת את האבחונים אבל זוכרת ממש טוב את הנסיעות הארוכות שלוש פעמים בשבוע מבנימינה לרעננה.

המטרה שביקשתי להגיע אליה הייתה להצליח לרוץ שוב כי כמוך גם אצלי אבדה היכולת הזו וגם להצליח שוב לקפוץ במקום.

אבל סייגתי ואמרתי שגם אם לקומה העליונה הזו לא אגיע אבל בדרך תשתפר אצלי ההליכה אז זה יהיה נהדר.

בסיום של 3 חודשים לא הצלחתי לרוץ וגם לא לקפוץ אבל ההליכה ממש השתפרה ולימים המאמנים שלי בקרב מגע, שספורט זה המיקוד שלהם ולא שיקום, הצליחו לבודד בתנועה שלי את מה שצריך לשנות והיום אני מצליחה לרוץ קצת ולקפוץ קצת.

המון המון בהצלחה

יולו
02/04/22 13:04

מעדכנת שסיימתי את השיקום הרישמי של צומת כוח ונותרתי עם השיקום העצמי.

אפשר לקרוא לזה לא שיקום , אלא אורח חיים שיהיה לתמיד חלק מהשגרה שלי.

אני בהודייה על זה שאני עם יותר כוח לצעוד, לשחות ולרקוד.

וגם בהודייה על זה שעוד לא יכולה לרוץ...

יש מדד לצורך באמצעי עזר (שאני לא צריכה, אבל הייתי בגבול הנמוך של זה) ועליתי בציון ל52 שזה אומר שהשתפרתי בשיווי משקל ועוד.

מבחינת ביטחון עצמי של הגוף, לצערי אני עוד רחוקה מלהרגיש ביטחון, לא יודעת איך נראית ההליכה והשיווי משקל, מרגיש לי לא בטוח עם הגוף הזה שהוא שלי ... לאט לאט יהיה בסדר

 

ערן-ברקוביץ
03/04/22 10:45

תודה על העדכון

וזהו מסר שחשוב שכולם יכירו - אחרי השיקום, מנצלים את כל הידע והתנופה לשדרוג אורח החיים.

בחלק ממקומות השיקום גם קובעים פגישות מעקב כדי לוודא שכל הלקחים וההמלצות מיושמים.

בהצלחה בהמשך, ונשמח לכל עדכון

יולו
03/04/22 15:46

אכן התמדה זה הכלי הכי שצריך לאמץ וללמוד

יולו
יולו