מענה לשאלה: האם כדאי לפגוע בפרטיות של האדם כדי למנוע ממנו לשים קץ על חיו
כולנו בני אדם, יש לנו יכולת לעזור
חברים חשבתי שבוע ימים לפני שאני כתבתי את מה שכתבתי. זאת בעקבות המאמר שנמצא פה בעירן שמעלה את השאלה: האם כדאי להתערב בחיים של אדם אחר ולפגוע בפרטיותו כאשר הוא החליט לשים קץ על חייו.
אני חושב שכן כדאי להתערב. עם יש אפילו אפשרות קטנה לעזור לו, אז כן.
בכל זאת השבוע העמקתי בנושא והבנתי איך אוכל לענות לשאלות: מה היא הסיבה שבעקבותה כדאי לנסות כן למנוע מאדם לשים קץ על חייו? כולנו אדונים לעצמינו האם כדאי לתת מרווח פעולה לאדם שרוצה לעשות את זה? האם להתייחס לרצנו של שמירה על הפרטיות לפי הנוסחה: גוף שלו הוא שלו שיעשה איתו את מה שהוא רוצה?
אתם תסכימו אתי שהרבה פעמים אנחנו עושים כל מיני פעולות ללא רווח נירא לעיין – מסבירים לאיש שפיטום עצר אותנו בכביש את הדרך להגיע למקום אליו הוא רוצה להגיע. עוצרים רכב לפני הולך רגל במעבר החצייה, נותנים עצות לאנשים במטרה לשפר את חייהם. מה הסיבה שעומדת לפני כל הפעולות האלו?
חברים חשבתי שבוע ימים לפני שאני כתבתי את מה שכתבתי. זאת בעקבות המאמר שנמצא פה בעירן שמעלה את השאלה: האם כדאי להתערב בחיים של אדם אחר ולפגוע בפרטיותו כאשר הוא החליט לשים קץ על חייו.
אני חושב שכן כדאי להתערב. עם יש אפילו אפשרות קטנה לעזור לו, אז כן.
בכל זאת השבוע העמקתי בנושא והבנתי איך אוכל לענות לשאלות: מה היא הסיבה שבעקבותה כדאי לנסות כן למנוע מאדם לשים קץ על חייו? כולנו אדונים לעצמינו האם כדאי לתת מרווח פעולה לאדם שר וצה לעשות את זה? האם להתייחס לרצנו של שמירה על הפרטיות לפי הנוסחה: גוף שלו הוא שלו שיעשה איתו את מה שהוא רוצה?
אתם תסכימו איתי שהרבה פעמים אנחנו עושים כל מיני פעולות ללא רווח נירא לעיין – מסבירים לאיש שפיטום עצר אותנו בכביש את הדרך להגיע למקום אליו הוא רוצה להגיע. עוצרים רכב לפני הולך רגל במעבר החצייה, נותנים עצות לאנשים במטרה לשפר את חייהם. מה הסיבה שעומדת לפני כל הפעולות האלו?
מה הסיבה שקיים גם צד השני?
בשנת 1967, 200 סטודנטים מאוניברסיטת אוקלהומה התכנסו כדי להסתכל על עמיתם שהיה אינו שלם במצב נפשי ואיים להפיל את עצמו מהמגדל. כשהם התחילו לצרוח תקפוץ! תקְפִוץ! הבחור קפץ והתרסק למוות(. (Social Psychology by David G. Myers
קיטי ג'נובזה נדקרה למוות ליד ביתה ברובע קווינס ב-13 במרץ 1964 הסיפור הזה התפרסם בגלל שלפי הכתבה בעיתון ה"ניו יורק טיימס" לפיה 38 משכניה של ג'נובזה היו עדים לרצח אך לא טרחו להזעיק את המשטרה או להתערב בנעשה.
דרך הגב הפסיכולוגים ג'ון דרלי וביב לטין התעניינו במקרה ג'נובזה ובשנת 1968 ערכו סדרת ניסויים כדי להוכיח שזה די טבעי שאנשים משאירים את אחרים בצרה.
ביוני 2008, בקליפורניה, הקהל צפה בסרחיו קסיאן שרמס ברגלו את בנו אקסל בן השנתיים. הילד מת הרבה לפני שאחד מהאנשים שראו את המעשה (פקח הכבאות ) קיבל אומץ להתקשר ל 911. במהלך בירור המקרה העדים הדוממים הסבירו את אי התערבותם בכך שלרוצח הילדים היה יכול להיות אקדח או סכין בכיסו. הפסיכולוג המשטרתי תמך לחלוטין בנקודת מבט זו וקבע כי "אנשים רגילים לא צריכים להסתבך עם פסיכופתים."
בשנת 2010, חסר בית בניו יורק בשם הוגו אלפרדו טייל-ג'וקס במהלך ניסיון להגן על אישה מפני שודד, נדקר מספר פעמים. זנב ג'וק שכב על המדרכה ונמוג עד שהוא מת. עוברי אורח עקפו אותו וגם במקרה הזה החליטו להימנע מלהתערב.
אני בטוח שאפשר למצוא הרבה דוגמאות שיכולות לתמוך בכל צד משני הצדדים הקיימים.
אני מצאתי לעצמי תבונה אחת שעוזרת לי להתמצא ולמצוא את הכיוון הנכון.
התבונה היא: יש לנו יכולות לעזור אחד לשני וחלק מהיכולות מובנות בצורה תורשתית.
למשל היפותזה סבתא (Grandmother hypothesis) לפיה סבתא מצד האם משפרת את הישרדות הנכד. (Current Biology) . סבאות וסבתאות קיימים רק אצל בני אדם. אנחנו יכולים להרגיש ולגדל את ילדים שאינם שלנו, אנחנו יכולים לבכות מקראית ספרים ומריאת סרטים מרגשים בהם מסופר על החיים של אנשים אחרים. אנחנו יכולים להיות בני אדם.
חברים כל עוד יש לנו יכולת הזאת אני מציעה להשתמש בה. אני מציעה להשתמש ביכולת לעזור לאחרים לפחות בגלל שאנחנו יכולים.
אני חושב שכדאי לנסות למנוע מכל אדם שרוצה לשים קץ על חייב לעשות זאת. לפעמים מרוב הרגשות אנשים נוטים להחליט מהר מידי לעשות את המעשה. אני יודע שקיימים מקרים בהם אנשים שקיבלו הזדמנות להמשיך לחיות, כעבור זמן , הסתכלו על הרצון שלהם מזווית אחרת ושמחו שקיבלו את ההזדמנות הזאת.
חברים אני מבקש גם ממכם, אם וכאשר אתם תהיו עדים לרוע תתערבו ותעבירו את הבקשה הזאת לאחרים.
תודה רבה על הקריא.
אורי בורי
ראית את הסרט , תעביר את זה :-)
ג'ק11
על החלק מהדוגמאות שמנית חלה חובת דיווח מטעם החוק,על אובדנות לא עד כמה שידוע לי. זו שאלה אתית לא פשוטה.