מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

למען אחיי ורעיי

07/10/20 9:14
176 צפיות

ביקורת עצמית מתחלקת לשני סוגים. ביקורת חיובית, זאת הבונה את האדם, וביקורת שלילית זאת המרסקת אותו. עלי להיות עירני תמיד לביקורת העצמית שלי. לבחון מאיזה סוג היא. ביקורת חיובית יש לשמור ולהתבונן ולהרחיב האופקים והידע אודות העצמי הפנימי שלי. כיצד הוא מתנהג, ובעיקר מהם הצרכים הנפשיים. אין כל רע בצרכים נפשיים. כל אדם בדרגתו הוא צריך להיות עירני לצרכים הנפשיים שלו ולהתקדם יחד איתם שאלו הכלים שניתנו לו מהשם יתברך.

ביקורת שלילית נובעת בעיקר מחוסר ערנות לצרכים הנפשיים במובן השכלי הפשוט. ביקורת שכזאת מלווה בדרך כלל בתחושות שליליות ורחמים עצמיים. זאת היא הביקורת המרסקת את האדם משום שמורידה את המוטיבציה לעבודת השם ואת התקווה להצלחה בה. יש לשים לב שהביקורת השלילית המובילה לרחמים עצמיים בסיסה בכפיות טובה לשם וחוסר ראיית הטוב שהשם נתן לי. הן בכלים הפנימיים, קוגניטיביים ורגשיים, הן בכלים הפיזיים והן בהצלחת העבודה איתם. אין אדם שלא עושה שום מעשה טוב במשך יום שלם. אם כך אתה רואה את עצמך סימן שנפלת קרבן לביקורת שלילית.

ביקורת חיובית מתרחשת בשעת רוגע נפשי והתבוננות שכלית קרה על הצרכים הנפשיים שלי והיכן אני עומד בהתאם אליהם. ביקורת כזאת אינה מתרכזת בשלילי אלא רואה גם את החיובי ואף שמה עליו דגש. לא לראות את הטוב בעצמך פירושו אי הכרת הטוב על הטוב שבעצמך (שכפי שאמרנו ודאי ישנו) ולא די בכך אלא אף ממעיטה אותו ובונה מחסום נפשי לעבודה שתוביל להצלחות נוספות.

אף אחד לא מושלם האדם הוא יצור תחרותי וככזה מטבעו. כאשר אני יותר טוב מכולם אני יוצא מהתחרות משום שאין לי כבר במי להתחרות ומשום שהאדם הוא יצור תחרותי הוא איננו מסוגל להיות בנקודת מבט שכזו לאורך זמן. לכן כשיסתכל על האחר יראה את היתרונות שבו, את החלקים הטובים שבו, את נקודות החוזקה שלו. וכשיסתכל בתוך עצמו יראה את החולשות, המעשים הרעים וכו'. הסיבה לכך היא התחרות, שאדם שואף תמיד להיות טוב יותר מחבירו על כן רואה הוא את הדברים במשקפיים התחרותיות שלו. בהן, במשקפיים אלו, לעולם נראים הדברים בצורה המובילה לתחרות.

עייפות אחד הגורמים השכיחים ביותר לביקורת שלילית היא העייפות. כאשר האדם עייף, פיזית, העייפות משפיעה אף על איברים פנימיים אותם אנו לא חשים כמו מערכת החיסון וכו'. לפיכך העייפות משפיעה באופן ישיר אף על הנפש ומשאין לנפש הכוח להתמודד היא מתחילה להיעצב ולהידכא. פשוט ללכת לישון במצב העייפות קל מאוד להיכנס למעגל הביקורת השלילית ולרחמים עצמיים ומאידך קשה מאוד לצאת ממעגל זה בשלב העייפות. על כן הפתרון הטוב ביותר והנכון ביותר במצב הזה לא פשוט ללכת לישון. לרוב אנו נשים לב לכך ונדע שזה מה שצריך לעשות אך העייפות הנפשית מבלבלת מבפנים ואנו נמשיך לשכנע את עצמינו שלא כן הוא אלא שאנו רואים את המציאות בצורה אמיתית. ואל לנו להשלות את עצמינו שלא כן הוא שהרי לו היינו יודעים מעבר לכל ספק שזו היא העייפות והיא בלבד ממילא לא היינו חשים רע כלל. ז"א כל עוד התחושות השליליות ישנן יחד עם תחושת העייפות אסור להסתבך. הולכים לישון.

נקודות החוזקה שלי אדם חייב לדעת תמיד מה הן נקודות החוזקה שלו, להחזיק בהן. נקודה זאת צריכה להיות אצלו בראש בצורה מסודרת. אדם שלא יודע מה הן נקודות החוזקה שלו לא די בכך שאינו מסוגל לצאת מהביקורת השלילית, אלא שכלל לא כשיר לעבודת השם. שאין עבודת השם מתחילה בלא כלים, ולא יועילו לאדם כל הכלים שבעולם אם לא ידע על עצם קיומם. האדם קיבל כלים לעבודה, עליו לדעת אותם, להכיר אותם ובעיקר להתנהל איתם.

תגובות