מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אסטרולוגיה ובריאות

כמוניבלוגיםאסטרולוגיה ובריאותהדרכה אסטרולוגית להורים

11/10/10 0:35
1174 צפיות
הדרכה אסטרולוגית להורים
 "מפת עולמו של כל אדם מיוחדת, בדיוק כמו טביעות אצבעותיו. אין שני אנשים זהים ואין שני אנשים המבינים אותו משפט בדיוק באותה צורה... לכן, כשאתם באים במגע עם אחרים, אל תנסו להתייחס אליהם לפי מה שאתם חושבים שהם צריכים להיות."                                                                                     מילטון אריקסון האסטרולוגיה היא כלי חזק, ולכן גם מסוכן. לא צריך להתפתות ולהאמין לקלילות של התחזיות האסטרולוגיות היומיות הפופולאריות שבמדיה. הכוח שבאסטרולוגיה, במיוחד כשמדובר במפה אישית, בייעוץ זוגי ובהדרכה להורים, הוא עצום. דווקא היכן שהיא יכולה לעזור ולהועיל ביותר – שם גם הנזק עלול להיות רב. הדבר נכון במיוחד בהדרכה אסטרולוגית להורים, כלומר, בהדרכה המבוססת על מפת הלידה האישית של הילד, ועל היחסים שלה עם מפות ההורים. מדובר במידע שלא יסולא בפז ממש. אין שיטה אחרת המספק מידע כה מקיף וכה ממוקד אודות זהותו של הילד, חוזקותיו וחולשותיו האפשריות, על ייחודיותו, מורכבותו ועל האתגרים העומדים בפניו, גם בתקופה מסוימת. הסכנה שבאסטרולוגיה, דווקא כשאנו נוכחים בכך שהיא עובדת, היא בכך שנעדיף את הפרשנויות האסטרולוגיות על התבוננות והקשבה לילד הממשי (למבט נוסף מזווית קצת אחרת על הנושא אני ממליץ על מאמרי – "גורל זה מה שקורה לך כשאינך לוקח אחריות על הפרשנויות שלך"). ברצוני להציג את דרכי ההתמודדות הפתוחות בפנינו במסגרת הדרכה אסטרולוגית להורים. הבנת מורכבות הנושא היא התנאי המאפשר את השימוש בכלים היישומיים הנכונים, ואכן להועיל ולעזור לילדינו. הכלה או אטימות – הסיכוי והסיכון שבתיאורים למבוגרים יכולות להיות הרבה יותר מילים מאשר לילדים ואפילו לנוער. בדרך כלל אנו יודעים הרבה יותר טוב מהם לתת שמות וביטוי מילולי לרגשות, צרכים, מצוקות, חלומות... וזה דבר חשוב מאד. חלק מתפקידנו הוא להכיל באמצעות מילים את עולמו הפנימי של הילד, וללמד אותו, בהדרגה ובסבלנות, לבטא בעצמו את הממשות שלו, במילים. אז אפשר לשוחח, להבין, לעזור, לחזק, להכיל, לכוון. אבל, זו מלאכת קודש שצריכה להתבצע בדחילו ורחימו. חובה עלינו להיזהר מלהשליך על הילד תבניות שפה וחשיבה נוקשות, הגדרות חונקות, חשיבה סטריאוטיפית, להגביל את ההתנסות שלו באמצעות תוויות, ולהאמין שהמילים יכולות לבטא באופן שלם את החוויות (שלו ושלנו). הכבוד לילד הוא הכבוד לממשות הייחודית שלו. מילים, תוויות, והגדרות לעולם לא יכולות לבוא במקום הקשבה מתחדשת. נתינת שמות מקילה עלינו, אבל חיוני שנהיה נכונים לשים במקום הראשון את ההקשבה לילד הממשי, ורק לאחר מכן להשתמש בידע שלנו. התיאורים חייבים לבוא בעקבות ההתבוננות במציאות. וזה אומר גם גמישות, נכונות ורצון למצוא שוב ושוב הבנות חדשות, ניסוחים חדשים, מבטים חדשים, על המציאות רבת הפנים של הילד. "הגיאוגרף הוא רב־חשיבות מכדי שייצא לשיטוטים"                                        אנטואן דה סנט-אכזופרי: הנסיך הקטן השפה האסטרולוגית יכולה להיות שפה שמצמצמת את תפיסת המציאות שלנו, או להיות שפה פותחת, מרעננת, מחדשת. היא יכולה לשמש כשפה שחונקת את הרבגוניות והמסתורין, או כשפה שעוזרת לנו להיפתח אליהן ולגלותן. התפקיד שהשפה האסטרולוגית יכולה למלא, לטוב או לרע, תלוי קודם כל ביחס שלנו כלפיה. כלומר, אם נהיה חסידים (ואפילו מלומדים) שוטים, ונראה בתיאורים ובטקסטים האסטרולוגיים "תורה מסיני", הרי שנשתעבד לתיאור המילולי ולהגדרות הקפואות. ברוח דבריו של סנט-אכזופרי – לא נסייר ונכיר באמת את הפלנטה שלנו. אם לעומת זאת נצליח "לסייר ולהיות כחוקרי ארצות", הרשמים שלנו יהיו על בסיס התנסות מיד ראשונה ומלאי חיים. גיאוגרפיה כמו אסטרולוגיה, הן ללא ספק חשובות ומועילות מאד. אבל, המציאות היא תמיד ארץ לא נודעת. ארץ לא נודעת שממתינה לבואם של הסיירים האמיתיים. הרקליטוס אמר שאי אפשר לטבול באותו נהר פעמיים. עבור האסטרולוג זוהי תזכורת לכך שהמציאות האנושית הרבה פחות נוקשה, קפואה ובלתי משתנית מהתיאורים שלנו אותה. התיאורים ואפילו הדימויים שלנו הם כל כך חלקיים ומוגבלים, עד שצריך באמת חשיבות עצמית עצומה (כמו זו של הגיאוגרף של סנט-אכזופרי) כדי לדבוק בהם בבחינת "כזה ראה וקדש". מצד אחד, "התפריט אינו הארוחה", "המפה אינה השטח", ו"האצבע המצביעה על הירח אינה הירח". מצד שני, אי אפשר לוותר על מפות, שפה ותיאורים. ייתכן שהמלאכים מדברים בשפת קודש אלוהית ואובייקטיבית. אך כבני אנוש איננו יכולים באמת להימלט מכך שעלינו לגשר בין מה שלא ניתן לתיאור (הממשות!) לבין התיאור. כבני אדם, אנחנו נידונים להיות מתווכים בעסקה בלתי אפשרית – אך באותה המידה בלתי נמנעת. אנחנו בתווך בין שמים וארץ, בין המציאות המופלאה והמסתורית – לבין המילים, השפה, התיאורים. מה אם כן יכול לסייע לנו בהתמודדות עם הפרדוקס הקיומי הזה? העיקרון הוא פשוט: שוב ושוב המילים צריכות לעקוב אחר ההתנסות, ההקשבה וההתבוננות. משימה לא קלה. לשם כך נדרש מאיתנו הלך רוח של ענווה באשר להבחנות, התיאורים וההגדרות המילוליות שלנו, ויחס של יראת כבוד כלפי המציאות. וכאשר מדובר במציאות של ילד, נדרשת יראת כבוד כפולה ומכופלת. "האדם אינו דבר" (Man is not a thing)                                                                  אריך פרום "I am not a Capricorn – I am “Capricorning                                                                    סטיבן פורסט בנוסף לכך שעלינו להיות כסיירים וחוקרי ארצות, עלינו גם ללמוד שפה חדשה. ואולי אפילו ליצור שפה חדשה. שפה אסטרולוגית מתחדשת ויצירתית. מפתח ראשון לשפה האסטרולוגית החדשה הוא להתייחס לבני האדם לא באמצעות תיאורים נוקשים ב"שפת אובייקטים", אלא באמצעות שפה דינאמית של תהליכים. לא (רק) באמצעות שפה של גבולות המגדירים תוכן (וזהות), אלא עם שפה של מרחב. לא (רק) שפה של "תכונות" – אלא שפה של יחסים ודיאלוג. קשה להסביר ולתאר את השפה החדשה הזאת, משום שהתיאורים שלנו מבוססים על השפה הרגילה. אבל הבנת המאפיינים והמגבלות של השפה הרגילה, וזיהוי האמונות הסמויות שמנחות אותה, תאפשר לנו לנסות ולחפש את השפה האסטרולוגית האחרת. השפה הרגילה היא במידה רבה מאד "שפת עצמים". שפת העצמים עונה על תשוקה עמוקה בנו, תשוקה קיומית, להיות "מסוימים", להיות "משהו", להגיע אל המנוחה והנחלה, להגדיר ולדעת בדיוק מי ומה אני, מהיכן באתי ומה יקרה לי בעתיד. תשוקה לכיווץ, צמצום, קונקרטיות. תשוקה להיות בעלי זהות של חומר מוצק, יציב ומתמיד. לעומתה, "שפת תהליכים" עונה על תשוקה קיומית אחרת שבנו, לא פחות עמוקה, אבל מנוגדת: לא להיות משהו, לא להיות מסוימים, לא להיות מוגבלים, מכווצים, מצומצמים, לא להגדיר מה אני - אלא להיות, להתהוות. להיות פתוחים, חופשיים ותהליכיים. להיות בעלי זהות של תהליך חופשי ופתוח. להיות זהות של מרחב יותר מזהות המבוססת על גבולות שמגדירים תוכן. איננו יכולים לוותר על אף אחת מהתשוקות האנושיות האותנטיות האלה. ובאותה המידה איננו יכולים להימנע מהפרדוקס החריף: כל אחת מהתשוקות הקיומיות האלה מוציאה את האחרת מן הכלל. "סידור עבודה" של "תורות" יכול להיראות כפתרון מעשי. אבל אם נהיה כנים עם עצמנו וקשובים, נבחין בכך שהן נוכחות בנו יחדיו, בבת אחת. הפתרון הטכני אינו פיתרון, ואם אנו שואפים למידה של אמת ואותנטיות, עלינו לשאת ולהכיל את הסבל של שני ההפכים האלה, שאינם יכולים להתקיים זה עם זה ממש כמו שאינם יכולים להתקיים זה ללא זה. החדשות הטובות הן שהכלת המתח והסבל הזה היא שמאפשרת את לידתה המתחדשת של שפת תהליכים, שפה דיאלוגית של מרחב ויחסים. מצוידים בתובנות שלעיל, אנחנו יכולים לשאול: מה מאפשרת ההדרכה האסטרולוגית להורים? כיצד נשתמש בכלי האסטרולוגי החזק כך שיהיה עבורנו ועבור ילדינו לברכה ולא לקללה? כיצד נדבר בשפת חיים ולא בשפה נוקשה, מאובנת וחסרת חיים?

תגובות

תמורה-קייל
11/10/10 7:26

הבן שלי היה מסכים לכל מילה שכתבת...תודה

גיל פרחי
גיל פרחי
מדריך ויועץ אסטרולוגי. למעלה מ-30 שנים לומד, חוקר ומלמד אסטרולוגיה. מתרגל צ\\\'י-קונג ומדיטציה. שנים רבות עוסק בעבודה פנ...