הנפש
פרק א' ◇◇◇ אש, רוח, מים, עפר. מי אתה?
אוקיי יצאתי להפסקה בילתי מתוכננת
אתם כבר מכירים אותי עם הקפריזות שלי ומצבי הרוח הבלתי מתוכננים.
אבל, הנה הגיע הזמן לחזור. ממשיכה היום עם פרק נוסף בתניא.
פרק א' חלק שלישי (ואחרון)
זוכרים את שבועת הנשמה? הבטחתי שאני אגדיר צדיק, רשע והכי חשוב נשמה!
הגיע הזמן לדבר על זה.
במאמר מוסגר וחשוב מאוד: על פי הקבלה יהודים הם יחודיים בכך שלהם שתי נשמות, נפש ונשמה. בשונה מיתר בעלי החיים אשר להם רק נפש אחת.
ועליה נדבר היום.
אש,
רוח,
מים,
עפר
ארבע היסודות הרעים שעומדים בבסיס הנפש.
הנפש נמצאת בחדר הלב השמאלי והיא הכוח המניע את הדם. דם ללא נפש הוא מת.
הנפש היא חיות האדם. ומכאן שמה 'הנפש החיונית' היא מוכרת גם, ויש שיגדו אפילו יותר בכינויה 'הנפש הבהמית'.
הרגשות שלנו, המידות שלנו באות מהנפש.
'בהמית' כיוון שמנקודת מבט זו על האדם, הוא דומה גם לבהמה, שניהם מופעלים על ידי מערכת מידות ודחפים.
בעל התניא מחלק את המידות לרעות וטובות וממפה את הרעות לפי ארבעת היסודות: אש ומים, רוח ועפר.
אש- כעס וגאווה. האש עולה למעלה גם מידות אלה מתאפיינות בחום "ובעליה למעלה". אדם גאה הולך בראש מורם, לאיש כועס הדם עולה לראש.
מים- תאוות תענוגים, בלשונו. המים מעניקים תחושת עונג ולמעשה המים נמצאים בבסיס כל התענוגות.
רוח- הוללות, ליצנות, התפארות ו'דברים בטלים'. לעשות רוח, ה'פאן' של החיים. כולם עומדים סביב, צוחקים מאותם בדיחות ריקות. הריק ממלא את הכל. הרברבן התורן מתפאר בהישגיו ולכולם ברור וכולם מרגישים שאין כלום.
אבל הרוח הזה מתפזרת על הפנים ומגרשת את המחשבות וזה נעים וקל וממשיכים ללהג ולשחק ולחזיק את הבטן ולהתנדנד מצד אל צד כמו רוח. רק אל תשאיר אותי לבד איתי וזה מוביל אותי לקטגוריה האחרונה
עפר- עצלות ועצבות. מובן למה שני המידות האלה ממוקמות יחד, הן כותשות אחת את השניה כמו בשאלת מי קדם למי, הביצה או התרנגולת. אדם עצל או/ו עצוב חש תחושת כובד, הראש שלו מוטה כלפי מטה. כתפיו שמוטות. אני חושבת שאפילו צבע הפנים שלו מזכיר עפר. פנים אפורות. כשאנחנו עצובים אנו חושבים פעמים רבות 'אין לי כוח'.
אסכולות פסיכולוגיות ותרפיות שונות שצמחו על רקע החלוקה הזו, נטו לחלק גם את האנשים לפי סוגי אופי באותה שיטה.
כך לדוגמה, אנשים מדוכאים הם אנשים שאצלם יסוד העפר דומיננטי יותר. אנשים "שטחיים'' הם טיפוסי רוח. וכן הלאה על זאת הדרך.
אני לא יודעת בוודאות אם לכך הייתה כוונת הספר, על כל פנים ברור שלכולם יש מהכל. וכל בנאדם בכל זמן נתון יכול לבחון את עצמו, איזה יסוד מנהל אותי עכשיו. אם אקח את עצמי כדוגמה אז פעמים רבות אני מאנשי ה'מרה השחורה', עפר. מצד שני אולי הודות למאניה אני פעמים רבות מזהה את עצמי גם כרוח.
זה עוזר לי להשתיק קולות ו'לשחק' אותה כלפי חוץ.
שמעתי הסברים נוספים על החלוקה הזו, אני לא רוצה להרחיב בהם כי לא החלטתי כמה אני מקבלת אותם ומסכימה איתם, אם בכלל.
נעבור למידות הטובות. בעל התניא שוב עושה הבחנה בין יהודי ללא יהודי כשהוא סובר כי רק ליהודים ישנן מידות טובות.
לשיטתו, המידות הטובות שבטבע היהודי, היהודים כולם. כמו רחמנות וגמילות חסד הם גם מהנפש הבהמית. ואילו גויים כל סוג של צדקה וחסד שהם עושים, לעצמם הם עושים את זה מיתוך מניע אוגואיסטי אך ורק בשביל להתייהר וכו'.
זה לא צריך להוריד מנחיצות וחשיבות הפעולה שלהם כנותני צדקה וגומלי חסד. אבל, נותן פרשנות שונה לחלוטין למניע העומד מאחרי.
מקווה שהחזקת ראש עד פה, אם כן מעריכה אותך על כך.
אשמח לשמוע אם הפרק הזה דיבר אלי(י)ך באיזה שהוא אופן, בעד, נגד. מצאת את עצמך פה?
תובנות, הארות, הערות יחמיאו לי מאוד ויראו לי שהתאמצתם בשבילי, לקרוא את כל זה.
תודה אנשים יקרים
אמיר חיים
יפה :smile: יש ספר על זה של בעל מחבר הספרים "בלבבי משכן אבנה"
אמיר חיים
.
אמיר חיים
זה מה שקראתי גם על הנושא הזה משער שייצא מבולגן, אז מוסיף קישור משמעות השם הפרטי של האדם על פי הקבלה ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ האות הראשונה – היא אות הנשמה המורה על המשכיות גורל מחיים קודמים וככזאת מהווה אבן יסוד במבנה האישיות וקווי האופי. אוגרת ואוצרת בתוכה את הטבעים, הכישורים והאיכויות הבוקעים מנשמת האדם. אותיות המרכז – אלה הכלים בהם מצוייד האדם ליישם את ייעודו ומטרת קיומו. הן יוצקות תוכן אל תוך חיי האדם ומביעות את הרצונות, את הפוטנציאל, את תחומי העניין ואת השתלשלות מאורעות החיים. הן חושפות את הרבדים העמוקים במבנה הנפש ומעידות על הדדדיות בין כלל ההבטים באישיות השלמה. האות האחרונה – מבטאת את סגירת המעגל בדרך להוצאת הדברים מהכוח אל הפועל. אות אקטיבית מאוד המורה לו לאדם כיצד עליו ליישם נכונה את תכונותיו הייחודיות באופן הגדרת הפוטנציאלים התאורטיים ומימושם הפרקטי. ------------------------------------------------------------------ אותיות יסוד האש – ג, ד, ה, ט, כ, ס, ש. אותיות יסוד האדמה – ב, ו, י, ע, פ. אותיות יסוד האוויר – א, ז, ל, פ, צ, ר. אותיות יסוד המים – ח, מ, נ, ק, ת. ------------------------------------------------------------------ ביאור כל יסוד: יסוד אש ~~~~~ האש מבטאת את הצד האקטיבי-דינאמי, הייצירתי-ייצרי, היוזם והתוצאתי. מי שבשמו מופיעה אות מיסוד האש (לרוב בתחילת השם) יהיה אדם חם, אופטימי, דעתן, בעל בטחון עצמי גבוה, חרוץ ואינו שוקט על שמריו. כידוע באש קיימים שישה כוחות פועלים המצויים בקוטביות מוחלטת: היא מבשלת (חיובי) ושורפת (שלילי) מלבינה (חיובי) ומשחירה (שלילי) מחממת (חיובי) ומקררת (שלילי). לפיכך מי שייטה עצמו ומחשבתו לצד החיובי של אותיות האש יהיה בעל מודעות עצמית גבוהה במיוחד וברגישות יוצאת דופן. דע כי בכוחן של אותיות האש לגרום לו לאדם להיות מחד גיסא שאפתן, הרפתקן, סולד מחיי שיגרה, בעל חוש הומר, סקרן, בעל נפש שובת לב הממצבת אותו בקידמת הבמה בכל אירוע חברתי. מאידך גיסא מי שייטה עצמו לצידן השלילי של אותיות האש עלול בוודאי למצוא עצמו בחוסר סיפוק נפשי מה שיעורר בו מזג חם, כעסים, עצבנות, חיבוטי נפש עד כדי הרס עצמי במודע. כל זאת כמובא בתחילת הדברים כי רבה עוצמתן של אותיות יסוד האש. -------------------------------------- יסוד האדמה ~~~~~~~~ האדמה מייצגת את הפן החומרי, הגשמי, הפרקטי והבטוח. מי שנושא בתחילת שמו אחת מהאותיות הללו יבקש לנפשו מסגרת בטוחה הנשענת על בטחון כלכלי ויציבות זוגית. אותיות האדמה מייצגות באדם שלל הבטים הניצבים על מכנה משותף הכרחי ביניהם : בגרות, רצינות, אחריות, משמעת, סבלנות, היגיון בריא, התמדה ועיקשות כפועל יוצא של יעילות. ממש כמו עבודת האדמה הפורייה במיטבה. האדמה מצמיחה מתוכה חיים לאחר תקופת המתנה עם חילופי עונות השנה. מן הפן החיובי לצד היותה של האדמה מסמלת את מחזוריות החיים לידה-מוות וחוזר חלילה קיים בה גם הפן השלילי - אדמה עקרה, צרובה, חסרת חיים ובעלת מראה שומם ללא נביטה ופריחה. כך שמי שייטה עצמו ומחשבתו לצד החיובי של אותיות האדמה ילך בתלם לאט ובטוח, יתחבר לרוח וירפה מעט מהחומר יהנה ממסגרת מספקת, ודאית ושלווה במיוחד. יאהב את מנעמי החיים ואת הממון כאמצעי לביסוס מעמד המקנה תחושת ביטחון. מאידך אדם שחי בחוסר סיפוק ובתחושת "מגיע לי" - עלול להיות מריר, דאגן, חרדתי עד כדי פגיעה בנפשו. מפני שהוא מביט מזוית צרה על סיפוק צרכיו החומריים בלבד ואינו נותן דעתו על מעט מזון רוחני לנשמתו. -------------------------------------- יסוד האוויר ~~~~~~~ אותיות יסוד האוויר מקפלות בתוכן את אנרגיית החיים, הרוח, הנשמה והנשימה. הן מייצגות את הפן הרעיוני, המחשבתי האינטלקטואלי והלוגי. מורות על צורך פנימי בהרחבת הידע ובהעמקת הלימוד. אדם הנושא בשמו אות מיסוד האויר (לרוב בתחילת השם) יהיה בעל מודעות עצמית גבוהה, חברותי, חד מחשבה ומהיר תפיסה, תקשורתי ומתבטא בחופשיות, סקרן, חקרן, סולד מחיי שיגרה, פתוח ואינו מקובע בעמדותיו ובדעותיו, חסר מנוחה ונמצא בתנועה מתמדת הן פיסית והן מחשבתית. בשונה משאר היסודות ליסוד האויר ערך מוסף הואיל ובכוחו להקרין ולהשפיע על יתר היסודות וליצור בהם תנודות רבות לחיוב ולשלילה. קרי- האויר בכוחו מחד ללבות את האש - ומאידך לכבותה, להסעיר את המים ולהגביה גלים - ומאידך לשטח את פניהם ולהשקיטם, ללטף את פני האדמה במשב רוח מרענן ומחייה - ומאידך אף לגרום לסופות הרסניות. לפיכך יש לראות באותיות יסוד האויר כוחות דינמיים המסוגלים לסחוף את האדם אל על ולהקנות לו תחושת ביטחון וראיה רחבה לצד מסוגלותן השלילית לגרום לו להימצא בכאוס מוחלט ובחוסר שלוות נפש. -------------------------------------- יסוד המים ~~~~~~~ אותיות יסוד המים מבטאות בעיקר את עולם הרגשות על כל צדדיו השונים ואת חכמת הלב. אדם הנושא בשמו אות מיסוד המים (לרוב בתחילת השם) יהיה אדם אמוציונאלי מאוד, נפגע בקלות אך סלחן וותרן, חי לרוב על פי "תחושות בטן" ויישתף פחות את ההגיון בעת קבלת החלטות, ינהג ברוחב לב ובנדיבות רגשית כלפי הסובבים אותו ותמיד ינדב עצמו להוות משענת ולתת מילה טובה לאלה הנזקקים לו בעת הצורך. באישיותו קיים צד מטפל וקשוב לצד הצורך הנפשי להיות נאהב, רצוי ומוערך על פועלו. אנשי יסוד המים הינם דואליים ביותר. על אף רגישותם הרבה הם מתקשים לעיתים לבטא את תחושותייהם ולא ימהרו לפתוח את סגור ליבם. לכן הם עלולים להראות מתנשאים, מרוחקים, נוטים למצבי רוח משתנים ובעלי מזג קר מה שבהחלט רחוק מהמציאות ואינו מעיד דבר על מהותם הפנימית. יובן כי זוהי התנהגות שכזאת מהווה בעבורם כעין חומת מגן מפני מעורבות רגשית יתרה ומהיסחפות לסערת הנפש. מה שעלול בנקל לגרור אותם אל עבר תהום של מבוכה ותחושת חוסר אונים. - הרב יצחק אהרון
אמיר חיים
כנראה זה 2 בחינות, כי בקטע על משמעות השמות, יסוד המים מסמל את עולם הרגשות, שזה כמו עניין המזלות, שגם מוזכר בקבלה, שמזלות המים קשורים לרגשות ובספר שצילמתי פה אז באמת גם כותב כמו בעל נתניא, שמים זה העונג, גם בגאון מוילנא כתוב מים זה עונג, אז כנראה יש בזה כמה בחינות כם התורה נמשלה למים ונמשלה לאש
Mushi
תגובות מושקעות, תודה רבה
אוסיריס
החכמתי. אבל יוצא שאני אש מים רוח ועפר
Mushi
תודה שקראת! כתבתי שיש את ארבעת היסודות לכולם, אם מצאת שכולם דומיננטים אצלך באופן שווה אז...אין לי משהו מיוחד לומר. באופן כללי המטרה היא להכיר את עצמינו טוב יותר. בסגנון 'דע את האויב', מי כמוך עו"ד יודע שככל שיש לך עליונות על המידע אתה בעל סיכויים טובים יותר
אוסיריס
מושי. אני תמיד קורא את מה שאת כותבת. ואת שוב צודקת