מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טיפול בכאב על ידי שיטת גרינברג

כמוניבלוגיםטיפול בכאב על ידי שיטת גרינברגעל עצמי ועל שיטת גרינברג - כיצד זה עובד?

על עצמי ועל שיטת גרינברג - כיצד זה עובד?

שיטת גרינברג - סיפור אישי שלי כיצד הגעתי לשיטה ומדוע החלטתי להיות מטפל. מהי המתודולוגיה של השיטה וכיצד היא מטפלת בכאב. 

17/10/12 10:52
1933 צפיות

 

בשנת 2003 הופניתי לטיפול בשיטת גרינברג בעקבות פריצת דיסק שנגרמה לי בזמן שירותי כקצין ביחידת שדה בצה"ל. לאחר כשלושה חודשים של טיפול אינטנסיבי החלמתי לחלוטין ואיכות חיי השתפרה ללא הכר. בתום הטיפול החלטתי להגשים חלום ישן ולהתמסר לטיפול באנשים הסובלים מכאב. למדתי את המקצוע במשך שלוש שנים בגרמניה והפכתי מאיש קולנוע למדריך בשיטת גרינברג.

 

במשך שמונה שנים אני מטפל בהצלחה רבה במסגרת פרטית באנשים הסובלים מכאבים פיזיים ומגבלות תנועה ותפקוד כתוצאה מתאונות ופציעות.באמצעות מתודולוגיה ייחודית ואפקטיבית אני מדריך אנשים בעזרת מגע כיצד להשתמש באנרגיה הפיזית ובתשומת הלב שלהם כדי לממש באופן מקסימאלי את יכולת הגוף  שלהם להחלים. בשנה האחרונה אני משתתף במחקר הנערך במרפאת הכאב באיכילוב בנושא טיפול בכאבי גב תחתון באמצעות שיטת גרינברג.

 

על השיטה:

שיטת גרינברג הינה שיטה המבוססת על מתודולוגיה לפיה החלמה הינה אקט טבעי לגוף האדם ומהירותה ואיכותה תלויות במידה ניכרת ביכולתו של המטופל לשלוט בה. מטרת תהליך ההחלמה הוא למקסם את התנאים הפיזיים הנחוצים לגוף לצורך ריפוי תוך הפניית תשומת הלב של המטופל לגופו וצמצום התגובות הפיזיולוגיות שלו העלולות להאט את החלמתו.

 

תהליך ההחלמה בשיטת גרינברג מיועד להפחית בצורה ניכרת ולהפסיק כאבים כרוניים בכל אזור בגוף, לשפר ולהחזיר יכולות תנועה שנפגמו כתוצאה מפגיעות כגון תאונות, ניתוחים וטראומות, וכמו כן להחזיר תחושה וזרימה תקינה לאזורים פגועים בגוף. בתהליך נלמדת על ידי מגע, היכולת להפסיק תגובות לכאב המפריעות להחלמת הגוף כגון לחץ, מתח, נוקשות וכיווצים מיותרים המפריעים לזרימה וסירקולציה תקינה.

 

אחוזי ההצלחה בתהליך ההחלמה הם גבוהים מאוד ותוצאותיו מיידיות. לרוב, לאחר 4 – 6 פגישות טיפוליות של שעה כל אחת, חווה המטופל הקלה ושיפור ניכר במצבו. בנוסף לטיפול מקבל המטופל סדרה של תרגילים המותאמים לו אישית ואותם הוא יכול לבצע בעצמו, בכל מקום, ללא שימוש בעזרים.

 

מהלך התהליך:

הפגישה הראשונה היא פגישת איבחון במהלכה בודק המטפל כיצד ניתן לזרז את החלמת הגוף, הוא בוחן את תקינות ואיכות החלמתו הנוכחית ע"י מגע באזורים הפגועים ובסביבתם, בחינת טקסטורת העור והטמפרטורה שלו, אזורים שבהם הצטברו נוזלים סביב או באזור הפגיעה ועוד עדויות המעידות על החלמה לא תקינה. במהלך האיבחון בודק המטפל על ידי מגע אילו תגובות לפגיעה נוצרו על ידי המטופל (נוקשות באזורים מסויימים כדי למנוע תחושה או תנועה באזור, שרירים המתקשים להרפות ומפריעים לזרימה לכיוון האזור הפגוע, מצב הלחץ והמתח הכללי בגוף ולעיתים – השפעתם של פגיעות בעברו של המטופל על איכות ההחלמה הנוכחית). בסוף האיבחון בונה המטפל תכנית טיפול שמטרתה ליצור ביחד עם המטופל תנאי החלמה אידיאלים בזמן הקצר ביותר.

 

הפחתת מתח ולחץ כתנאי להחלמה מהירה וטובה יותר:

בתהליך ההחלמה בשיטת גרינברג מיוחסת חשיבות רבה להפחתת רמת המתח והלחץ אותה חווה המטופל, באופן טבעי פגיעה גופנית המלווה בכאב ובמגבלות פיזיות גורמת למטופל להיות ברמת מתח גבוהה בגוף אשר מאטה את תהליך החלמתו. אדם מתוח ולחוץ הוא נוקשה ומכווץ יותר וכך מאט תהליכים של זרימה וסירקולציה בגוף.

בזמן הטיפול, תוך כדי מגע, דואג המטפל להנחות את המטופל לנשום עמוק, לאבחן מתח בגוף שלו ולהפסיק אותו על ידי הרפייתו. כמו כן הוא מקבל מספר תרגילים להפחתת מתח שאותם יוכל לתרגל בביתו כדי שיוכל להרגיע את גופו כמה שיותר. מעבר לתרומה להחלמת הגוף, ברגע שהמטופל מבין שהוא יכול להפחית בעצמו את המתח בגופו ולא להיבהל ולהתכווץ בכל פעם שהוא חווה כאב, הוא הופך להיות מעורב יותר בתהליך החלמתו ומסייע להצלחת הטיפול.

 

עבודה עם כאב

תהליך החלמה בשיטת גרינברג הוא אפקטיבי מאוד ובעל תוצאות מהירות בכל הקשור להפחתה והפסקה של כאב בגוף. כאשר המטפל נוגע באזורים שבהם יש כאב הוא מדריך את המטופל להירגע, לנשום עמוק ולהפסיק את התגובה שיש לו לכאב. ההנחה הבסיסית של המטפל היא שככל שיגבר הלחץ ,ההתנגדות או ההתעלמות מתחושת הכאב, כך הוא ילך ויעמיק ויהפוך לכרוני.

 

על פי המתודולוגיה, כאשר המטופל מפסיק את התגובה האוטומטית שלו להתנתק מתחושת הכאב, להתנגד לו ע"י כיווץ הגוף, ולהסכים להירגע בתוך תחושת הכאב – הופך הכאב לזרימה של אנרגיה והולך ופוחת בהדרגה.

 

מתודולוגיית השימוש בכאב ככלי להדריך את המטופל לזרז את החלמתו נבדקת כעת במרפאת הכאב בבית החולים איכילוב במחקר הבוחן את השפעתו של תהליך ההחלמה בשיטת גרינברג על הפחתת כאבי גב תחתון כרוניים.

מגע ותשומת לב לגוף

במהלך תהליך ההחלמה נעשה שימוש בטכניקות רבות ומגוונות של מגע המותאמות אישית לכל מטופל בהתאם למצבו הפיזי ולסימפטום שממנו הוא סובל. טכניקות המגע כוללת עיסוי שרירים בגוף, לחיצות בנקודות בהן מופיעים ריכוזי אנרגיה גבוהים, מגע בעצמות, לרבות בעמוד השדרה, בלסת ובגולגולת. 

 

 

 

 

תגובות