08.09.2012
08/09/12 20:45
632 צפיות
היום גיליתי פוסט של ציפי קץ "הרגשות הילד לפני סיום שנת הלימודים". היא כתבה את הפוסט לפני חודשים, אך אני, כרגיל, אז פספסתי. בדיוק, כמו שחרזה גולשת אחרת , עדידי, בהמנון המופרע "הגעתי למקום , אמרו היה שלשום" (בלוג של עדידי",15.01.2012)
בפוסט, ציפי מבקשת מהורים של ילדים עם קשיי למידה להגן על הילדם מפני אדישות וחוסר סובלנות של מערכת חינוך. אם הבנתי נכון, מערכת חינוך היא זו שמשדרת לילד שהוא לא מוצלח, לא חכם ולא ראוי ועל ההורים להילחם באטימות בית הספר. אני מסכימה עם ציפי:לבית הספר שבו לומדים מאות ילדים, אין זמן ומשאבים למצוא גישה מיוחדת לכל ילד.
אומנם, לעתים קורה מצב אחר : הורים אשמים בתסכול כעס, תחושת כשלון שחוה ילד בבית הספר. זה נפוץ במיוחד בכיתות מחוננים למיניהם. רוב הורי התלמידים בכיתות האלו הם אנשים אמביציוזיים. במהלך שנים רבות הם עמלו עם ילד כדי להכין אותו למבחני כניסה. ובזכות העבודה יום יומית גם ילדים עם קשיי לימודים (במיוחד על רקע ADHD ,כי רובם די חכמים, אך לא יכולים להתמיד בלימודים), מתקבלים לכיתות מתקדמות.
כבר בשלב ההכנות ילד מאבד שימחת חיים. אחרי יום לימוד מייגע שבו הוא חוטף ממורים הערות (תמיד מוצאים על מה להעיר), ילד חייב לגרור את עצמו לאיזשהו חוג (בדר"כ הורים מזן אמביציוזי מסדרים לצאצאיהם מספר חוגים ). אחרי שהוא שב מחוג שבו הוא גם לא מככב, עליו להכין שיעורי בית (פעולה שנואה, שהוא לעולם לא תשלים אותה) . לקינוח, באים הורים ומכריחים אותו עוד ללמוד למבחני כניסה. כמובן, כל שלב מלווה בוויכוחים וצעקות. הילד המסכן רק מציץ על השעון, מתי כבר תגיע שעה שישלחו אותו , לכל הרוחות, לישון. למחרת מצפה לו יום דומה. כבר עכשיו הוא מתחיל לחוות כישלון ופחד (כי הורים מטיבים לו יום יום : " אתה עצלן, אתה לא תתקבל לכיתה טובה". ה"עידוד" של ההורים מוריד את ביטחון עצמי , שממלא, בגלל הישגיו הדלים לא היה גבוה.
אנחנו עדיין בשלב טרום קבלה.
ילד, בעזרת השם, מתקבל לכיתה מתקדמת. הרי, כמו שאומרים ברוסית:"גם את ארנב אפשר ללמד לנגן בגיטרה". בכיתה חדשה מתחילים בעיות ממשיות. אם, למרות כל המאמצים, לילד היה קשה ללמוד בכיתה רגילה, סיכוי קלוש שיצליח בכיתה מתקדמת. ניסיון כישלונות הולך וגובר מיום ליום. לעתים קרובות, מתווספת אליו תחושה של דחייה חברתית, כי בכיתות "החכמות" בניגוד לכיתות רגילות הישגים לימודיים משפיעים על מעמדו של הילד בכיתה. וכמובן, חרדה מתמדת מסילוק מהכיתה. הילד כל כך מופשע מהוריו, שלא יכול להודות בינו ובין עצמו, שבשבילו יהיה יותר טוב במסגרת פחות דרשנית. הוא, כמו הוריו, סובר שיקרה קטסטרופה עם יאלץ לעזוב כיתת מחוננים. והוא מוכן לשאת שנים לעג, כעס והשפלות רק, בעצם, כדי לרצות את ההורים וללמוד בכתה יוקרתית.
אז, כשלילד נעלם ברק בעיניים ובית הספר הופך להיות למקום מאיים, על ההורים לשאול קודם כל: "האם בית הספר הזה מתאים לילד שלי?" מה יותר חשוב, להגיד לקרובי משפחה ולסובבים שבנך/ בתך לומד בכיתה ייחודית או לראות אותו/ה שלו ושומח?
תגובות
קריסה
אני סובלת מדרגה חמורה של ADHD ורוצה מאוד להכיר אנשים כמוני, שמדי יום, נלחמים במחלה ששמה \\\"הפרעת קשב וריכוז\\\&q...
עוד פוסטים בבלוג: יומן מלחמה ב-ADHD
07.11.2012
חודשיים לא כתבתי בבלוג. בכוונה שתקתי כדי לא לספר טרם הזמן מסקנה...
קראו עוד
31.08.2012
היום גיליתי בפורום שלנו דיון חדש :" החלטות לשנה חדשה". נזכרתי שראש השנה בפתח ויש לי...
קראו עוד
21.08.2012
אנשים רגילים פשוט לא מבינים איך מעניין ומצחיק לחיות עם הפרעת קשב וריכוז. גולשים רבים כבר ציי...
קראו עוד
16.08.2012
האירוע שאני הולכת לספר עליו קרה איתי לפני מספר חודשים. מאז כבר עבר די הרבה זמן ואין חשש שמישה...
קראו עוד