מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כל מושג ברפואה ותזונה - הסבר בעשר מל...

18/08/12 18:24
674 צפיות
ארוחת בוקר בריאה

 

ארוחת בוקר בריאה

אני נשאל לעיתים על ידי אנשים שונים: מהי ארוחת בוקר בריאה ומספקת? התשובה חביבה עלי זאת ארוחת בוקר שאכלו אבות-אבותינו לפני מאות אלפי שנים.

לא לפני דור או שני דורות, אלה לפני הרבה מאוד אלפי שנים. אלה ארוחות בוקר שבני אדם היו והפנימו לדורות, אלה שבהשפעתם נוצר גנום אנושי, אותה חבילה של תוכנות הפעלה של חילוף חומרים בגוף שמצליחה לנצל חומרים שבמזון לאנרגיה הדרושה לנו כדי להיות.

איזה בדיוק ארוחות בוקר אכלו בני אדם קדומים? לא היה להם מקרר ולא בית מסודר. הם חיו מהיד לפה. בבוקר התעוררו במערה או בבקתת יער כלשהיא, שתו מעט מים מנחל בסביבה ויצאו לשדות או ליערות לחפש מזון.

אספו זרעים, פירות ולטאות, אכלו מכל הבא ליד מהשדה ומהנהר.

עד היום מזון מהשדה ומהמים הנו המזון הטוב והבריא עבור בני אדם. כך מסודר בטבע עד היום.

כל בעל חיים מתאמץ להשיג מזון ורק אחר כך "זוכה" לארוחה. בטבע אין ארוחות חינם ולא ארוחות למפרע. בכל חריגה נענש בעל חיים קשות. בטבע בעל חיים שאוכל תרם פעילות או בהגזמה משמין ונכחד. בעולם אנושי בני אדם נענשים על ידי השמנה ומחלות. צר לי אך אני מנחש שארוחת בוקר של דורות בהם נוצרו גנים שלנו - חבילת תוכנות הפעלה לחילוף חומרים בגופינו - ארוחת בוקר הייתה בעיקר כלום.

איזה בשר אכל בני אדם? באותם הזמנים? בממצאים וכלים של צייד שלהם הם אכלו בעיקר את מה שהם יכלו לתפוס בריצה ובידיים ריקות או במקל עץ. ואיזה חלב הם שתו לפני ביות החיות, שזה פסיק קטן בהיסטוריה אחורה מימינו? הם לא שתו חלב כי לא היה להם!

 

איך חיים בלי ארוחת בוקר?

אני מסתדר טוב עם הזיכרון היסטורי גנטי של דורות לפניי . בשעה 9-9.30אני שותה כוס אספרסו כפול וארוך ומקנח אותו עם קרואסון שקדים מיני וזאת אחרי שעתיים של פעילות גופנית ושתית מים. עד 13.30-14.00 (ארוחת צהריים) אני לא חש כל רעב ואוכל ארוחה בתענוג בלתי רגיל. אני יודע וכל אחד יודע: מתחילים יום בארוחה, חשים תאבון ורעב במשך כל היום. כידוע תאבון בא בזמן הארוחה ובגלל הארוחה.

 

שליטה על מצב הגוף, על גודל המשקל, על בריאות והמראה הצעיר והרענן לא משיגים על ידי מזונות פלא ולא על ידי פעילות גופנית.

סדר ארוחות, כמות ארוחות וגודל המנות יכול לתת שליטה מצוינת על מצב יציב של הגוף. לא את ההרזיה! לרזות לא ניתן על ידי הגברת השריפה של קלוריות. זאת דרך שגויה ומסוכנת. תמיד תגיע מקרה של "גב תפוס" או ברכיים כואבות או כל דבר אחר שיפריע לעשות פעילות גופנית חריגה. כאן טמון המוקש! גוף שהמטבוליזם בו מאולף לעבוד על טורים גבוהים של צריכת אנרגיה ולרמות מזון גבוהות ישמין מהר מאוד.

תסתכלו מסביב ותיזכרו בקלות בכמה וכמה ספורטאים דגולים ששנים היו על רמות אוכל ושריפת אנרגיה גבוהות. הרוב מהם משמין אחרי הפסקת פעילות הספורט. השמנה תוקפת בגדול. רק הגבלה באספקה של חומרי אנרגיה לגוף מתחת לצריכה המינימלית יכולה לגרום לגוף להתחיל להמיס שומנים. פעילות גופנית זאת פעילות מבורכת בהחלט, אך מקומה משנית לאיזון אנרגטי של הגוף. זאת רק פעילות עזר לתיקון תזונתי. גוף האדם לא משחק במשחקים שלנו. הוא אף פעם לא חושב ולא דורש דבר. הוא עובד כמכונה ביולוגית משוכללת ביותר. כאשר מגיעים אליו חומרי תזונה, חומרי אנרגיה עודפים, הגוף מאחסן אותם לשומנים. בזמנים שגוף נימצא במצוקת חומרי אנרגיה הוא ממיס שומנים מהמחסנים שלו ומנצל אותם לפעילויות ותחזוקה. אי אפשר לרמות את הגוף. תמיד נצא בהפסד.

 

לרזות אפשרי וקל לרזות לתמיד

לרזות אפשרי וקל לרזות לתמיד. כדי לעשות זאת דרושה תוכנית עבודה שיש בה תקופת הגבלות, מאמץ ובעיקר בהירות המטרה.

השמנה יצרנו במשך שנים רבות. כדי לנצח השמנה לא דרושים שנים ארוכות כל כך, אך במניפולציה תזונתית או ב"זבנג וגמרנו" מכל סוג אי אפשר לנצח השמנה. דרושים קודם כל שלושה – ארבעה שבועות של שינוי מנטלי של ההרגלים: הרגלי אכילה, הרגלי חשיבה, הרגלי הקשבה והתנהגות. כך קבעו מחקרים פסיכולוגיים.

בשלושה – ארבעה שבועות מסוגל כל אדם לשנות את ההרגלים הבסיסיים שלו, אלה שאנחנו רגילים לכנות אותם "האופי שלנו". במקומם יוצרים הרגלים אחרים, טובים ויותר יעילים עבורנו.

כמובן נדרשים עוד חודשים אחדים, חצי שנה או שנה כדי להשריש ולחזק הרגלים חדשים. רצוי רק לקחת בחשבון שמשקל הגוף יורד באופן משמעותי בכל התקופה של שינוי הרגלים והמשך תהליך הופך להיות חוויה חיובית של החיים בגוף קל, יפה וצעיר יותר מיום ליום.

 

הרזיה והתגברות על ההשמנה אפשריים ולתמיד, אך ברור שהתהליך דורש הדרכה נכונה ורצון של האדם המרזה.

 

דר' י. ווסק

 

 

תגובות

דר' יוסי ווסק
דר' יוסי ווסק
חובב פעילות גופנית וריקודים חובב פסיכולוגיה, פילוסופיה ומדעי חברה. מנחה סדנאות בריאות והרזיה בדרך העצמה אישית של משתתפי ...