מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

צחוק - תרופה מצוינת

לצחוק השפעה חיובית מגוונת על הבריאות. בשנים האחרונות יש גם מחקרים רבים שבדקו איזה שינוים כמים ופיזיולוגים קורים בגוף בעקבות צחוק. יוגה צחוק מהווה דרך פשוטה ומעשית על מנת לצחוק הרבה.

מאת HAPPY
14/07/10 22:59
5215 צפיות
מאמר על צחוק
"צחוק – תרופה מצוינת" -----

מה שהסבתות תמיד ידעו הופך לאחרונה למדעי:צחוק הוא בריא – אפילו בריא מאוד!
כשבשנות ה20 של המאה הקודם רופא אמריקאי פרסם ספר ובו כתב שצחוק לאחר ניתוח משכך כאבים, התגובות היו דלות (בינינו: כל אחד שהתעורר פעם מניתוח וזוכר את ההרגשה יבין את הקושי שבדבר).
אך בינתיים ידע הצחוק ("גלוטולוגיה") מצא את מקומו בין תחומי המחקר הכי רציניים בעולם.

החלוץ נורמן קסינס
בשנת 1979 פורסם בעיתון הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine הסיפור של נורמן קסינס, עיתונאי בריטי שלקה במחלה הנקראת Ankylosing spondylitis (צירוף מילים שמסבך אותי בכל הרצאה על הנושא .... ). מדובר במחלה רוימטית של פרקים, הגורמת לכאבים וחוסר תנועתיות בעיקר בגב. כשרופאיו הודיעו לקסינס על המחלה ועל הציפיה לסבל ממושך ומתקדם, הוא פשוט עזב את בית החולים ועבר לבית מלון ממול, שם התחיל בטיפול הרפתקני שהמציא בעצמו: ויטמין C וסרטים מצחיקים. הוא שם לב שלאחר צחוק של 10 דקות, הוא היה לשעתיים ללא כאבים ובנוסף המחלה נסוגה וקסינס החלים.

אוניברסיטה לומה לינדה
כשהמדען הצעיר לי ברק (Lee Berk) הודיע לחבריו שבכוונתו לחקור את הצחוק, אף אחד לא לקח אותו ברצינות. אך לי לא וויתר ובינתיים הוא הפך לפרופסור באוניברסיטה לומה לינדה בקליפורניה וממשיך לבדוק איזה שינויים כימיים נגרמים על ידי צחוק בגוף שלנו. תוצאותיו היו מעניינות והראו שכדאי לקחת את הצחוק ברצינות. ברק הוכיח שצחוק מוריד קורטיזול ואדרנלין בדם – 2 חומרים המופרשים בזמן מתח, שהיום מהווה את הגורם מספר 1 למחלות. בנוסף הוא הוכיח שצחוק מפעיל את מערכת החיסון - מספר הנוגדנים עולה.
גם חוקרים יפנים (כל אחד עם שם שנשמע כמו ג'יבריש) אוהבים את נושא הצחוק ומצאו השפעה חיובית של הצחוק על איזון לחץ הדם וסכרת מבוגרים.

השפעת הצחוק על הבריאות
• צחוק עוזר באיזון לחץ דם – בניסוי שבו השתתפו 200 אנשים, שקיבלו במשך 3 שבועות 7 הפעלות צחוק של חצי שעה, לחץ הדם ירד ב 8 נקודות בממוצע!
• צחוק מפחית תופעות אלרגיות
• צחוק משכך כאבים – לאחר צחוק אנשים יכולים להשאיר את הידיים ליותר זמן במי קרח!
• אצל חולים פסיכיאטריים צחוק מפחית התנהגות חולנית ומגביר התנהגות בריאה
• צחוק משפר את מצב הרוח, צחוק הוא אנטי דיכאוני
• ...

יתרונות נוספים:
• צחוק משפר יחסים בין אנשים
• לצחוק אין תופעות לוואי
• צחוק הוא חינם ונגיש. כל אחד יכול לצחוק!
• צחוק מגביר יצירתיות ובטחון עצמי

אז איך אפשר לצחוק יותר?
אפשר למשל להתחיל מיד: לשבת ישר - לנשום עמוק – חיוך מתפשט על הפנים – והנה צחקוק נולד .....
חשוב לדעת שגם צחוק מאולץ ומבוים נחשב, הוא גורם לשינוים הבריאים שצוינו לעיל ומפלס את הדרך לצחוק טבעי.
מתאי בפעם האחרונה ראית סרט מצחיק? – הרי זה מאוד פשוט היום עם המחשב. צחוק יותר קל ויותר כיף עם עוד אנשים. בטח אתה מכיר מישהו עם הומור שמפזר כל הזמן צחוקים מסביבו. תפתח את היחסים ביניכם.
ילדים הם מורים מצוינים למי שרוצה ללמוד לצחוק.
ומי שרוצה להפוך את הצחוק לאורח קבוע בחייו מוזמן להכיר יוגה צחוק.

דר' קטריה מהודו
עד לא מזמן, בשנת 1995, רפא הודי – מדאן קטריה שמו ,הבין את חשיבות הצחוק והחליט לפתוח קבוצת צחוק על מנת ליצור מסגרת שמספקת מנת צחוק יומית. הוא נפגש בבקרים עם אנשים בפארק ציבורי. הם סיפרו בדיחות, צחקו והרגישו רעננים ושמים. עם זאת, תוך זמן קצר נגמרו להם הבדיחות ודר' קטריה עבר לתרגילי צחוק ללא גירוי מצחיק. היוגה צחוק נולד והתפשט כמו מגיפה עליזה בכל העולם.
לי היה הכבוד להיות מנחת היוגה צחוק הראשונה בארץ. היום יש כבר עשרות מנחים של השיטה, ו16 מורים שהוסמכו אישית על ידי דר' קטריה וממשיכים להכשיר מנחים חדשים. היוגה צחוק הוא נהדר למסיבות, לגיבוש, לימי כיף ומסיבות. יוגה צחוק מתאים מגיל הגן ועד לקשישים. אפשר למצוא יוגה צחוק היום בבתי חולים ובמסגרות רבות אחרות.

מועדוני יוגה צחוק
דר' קטריה ,שרואה דרך אגב ביוגה צחוק גם דרך לשלום ופיוס ,מצפה מכל מנחה יוגה צחוק בין היתר לתרומה קהילתית, על ידי הפעלות בהתנדבות. זה קורה בקבוצות קבועות שנקראות "מועדון צחוק". בארץ פועלים היום 50 מועדוני צחוק והם פתוחים למצטרפים חדשים. ההשתתפות לרוב הינה חינמית או בעלות נמוכה. אפשר לקבל רשימה מעודכנת של מועדוני צחוק באי-מייל: utel30@bezeqint.net

לסיכום:
צחוק הוא כל כך בריא ועושה כל כך טוב שלכל אחד, ובמיוחד למישהו חולה, כדאי לצחוק ולהפוך את הצחוק לשותף ראשי בהתמודדות עם בעיות בריאותיות. היוגה צחוק מציע דרך מעשית לכך.

פרטים נוספים ב: www.hitlahavut.co.il

דר' אוטה לימנט

תגובות

מיקבץ על כוחו של הצחוק
http://www.newscientist.com/special/secrets-of-laughter

HAPPY
HAPPY
מגיל 5 חלמתי להיות רופאה - ואכן יום אחד החלום התגשם.\r\nאך אחרי שחוויתי מחלה על גופי הבנתי שמה שבאמת מעניין אותי זה לא ה...