מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כל מושג ברפואה ותזונה - הסבר בעשר מל...

השמנה. האם גנטיקה מנוצלת כתרוץ במקום בו נדרשת בפעולה מעשית?

28/11/09 21:01
2639 צפיות
תכונות אישיות וגנטיקה
   הנני חובב של למידה מכל מחקר ומשף רוח חדש בתחום עיסוק שלי העיקרי: ביולוגיה ורפואה. מעט דברים מסמלים התחדשות ואתגר שינוי של מדע בעתיד, יותר מגנטיקה. אך דווקא לגבי גילויים בגנטיקה, הייתכן יותר מהגילויים בתחומי מדע אחרים, חשוב לזכור שמדובר בתחום מאוד צעיר בביולוגיה. הבלתי הידוע גדול בהרבה לעומת הידוע שמותב להסתמך עליו במלואו. ניתן לנחש שממצאים אמינים שיש לנו בגנטיקה דומים עדיין לשריטה קלה על היקום של הידע טמון עבור אנשי מחקר בהר ששמו הגנטיקה. לכן, במקרים בהם נחשף אני לקלילות בלתי נסבלת, כאשר תופעות סבוכות ורחוקות מפטרון פוטרים בשצף קצף על ידי הטלת עליהם תווית "זאת בעיה גנטית".
לעיתים הידע הצנוע למדי שיש לנו בגנטיקה מנוצל שלא על מנת לחמש אותנו להתמודד מול מצבים קשים ובלתי ברורים של מחלות וסבל, אלה כדי בפשטנות ילדותית לנצל גנטיקה כתירוץ אלגנטי, תירוץ מלומד מלהתעמק במחקר ובדיקה של הבעיה.
רצוי שנזכור מספר עובדות ברורות עבור הגנטיקה, לפני שנופלים למלכודת מסוכנת של פשטנות :
• גנום אנושי הנו "חבילת תוכנות" שנבנו במיליונים של שנות האבולוציה. גנום אנושי אינו יכול להשתנות ב-10, אוב- 100 או ב- 1000 דורות של בני אדם.
• הגנום האנושי זהה כמעט לחלוטין, הבדל של פחות מ2-3 אחוזים מהרכבו, בעלי חיים האחרים. עלי אדמות. ההבדל הזעום זה בגנום האנושי נוצר במרוצת יותר ממאות מיליונים של שנים.
• תפקידה הבסיסי ביותר של מערכת גנטית , בדומה לעקרונות ביולוגיים ופיזיולוגיים חשובים אחרים בעולם החי, הנו לשמור על איזון וויסות של מערכות שונות של הגוף של בעל חיים או צמח. האיזון והווסת זה ניקרא Homeostasis וחיים מתקיימים רק בתנעי שההומאוסטזיס נשמר. אין גנים של השמנה או גנים של הרזייה יש תחום גנטי ובה יותר מ- 400 פריטי גנום שתפקידם ניהול מאוזן של הספקה, אגירה וניצול של אנרגיה בגוף. כחצי מהפרטי גנום תומכים באגירה אנרגיה וחצי אחר בניצולה. תנעי החיים שלנו, התנהגות שלנו בסביבת המזון, הרגלים ותרבות תזונתיים שלנו גורמים במקרים חריגים לכך, שהאיזון של חילוף חומרים נוטה לכיוון של הרזייה או השמנה.
• ככלל, אין לאף בעל חיים או אדם גנים של השמנה. עיקרון ביולוגי בייצור של מערך ניהול חילוף חומרים (גנום), הנו שיכלול מתמיד של חיסכון באנרגיה. עולם חי מתקיים תמיד, גם כעט, בתנעים של בעיה בהשגת המזון. הישרדות של מינים ביולוגיים, כולל הישרדותם של בני אדם, מבוססת על שיכלול מתמיד של ניצול מקורות אנרגיה שונים ומגוונים. לצורך שמירה על גחלת החיים. אוכלוסייה מודרנית במדינות רווחה היום סובלת ממגפת ההשמנה ועליה במחלות מטבוליות חמורות, משום שהצפת המזון בסביבה שלנו נוגדת באופן חמור ביותר חוקים ביולוגיים, אשר בבסיסם של תהליך אבולוציוני שיצר אותנו.
• הגנום שלנו נוצר תוך הישרדות בת עשרות מיליונים של שנים מול מחסור תמידי וחמור במזון. חילוף החומרים בגופנו מותאם באופן יוצא מן הכלל טוב למצבי מחסור מזון ורעב רעב. "תוכנות" הפעלת חילוף חומרים בגופינו אינן כשירות ואינן "יודעות" לנהל חילוף חומרים תקין בתנאי הצפת הגוף במזון.
• הגנום האנושי (כמו הגנום של בעלי חיים אחרים) תומך בעיקר בחילוף חומרים בגוף. זה הבסיס של קיומנו הביולוגי. כל אחד מבעלי חיים ובני אדם הנו תחנת הכוח, יוצרת מחומרי מזון אנרגיה נחוצה לקיום החיים. תחנת כוח זו נבנתה בהישרדות של מיליונים של שנים ובהתאמה מדויקת לסוגי מזון מוכרים לה באותם שנים אין ספור. תחנת כוח זו נפגעת ומושבתת, כאשר חומרי גלם לייצור אנרגיה אינם מתאימים למידות מוכתבת בתוכנות של גנום.
• כי בני אדם, יש שוני גדול ביננו, בעיקר בכל דבר זהותי, התנהגותי . אנחנו שונים אחד מהשני במאפיינים שהפנמנו מהסביבה, מהתרבות ומהחינוך. אנחנו שונים בפרטי הגנום תומכים ברבעיה, משום שטבע מכתיב ריבוי אפשרויות ברירה. יחד עם זאת, אנחנו זהים מאוד ברמה של בני אדם בתבל וכל פריט אחר בעולם חי וצומח בעקרונות תפקוד של מערכת חלוף חומרים, משק אנרגיה ניהולו, מבנה ותפקוד של החיי מרמה של תאים ועד רמה של עברים ומערכות ביולוגיות מורכבות ביותר.
• לסיכום:
סיפורי גנטיקה מספקים לפעמים כדי להסביר ולתרץ לכל נכון להקשיב מדוע אנחנו שמנים או חולים ומדוע אין בידינו את היכולת לעשות מפנה במצב הקיים. ממצאים מדעים שוללים הנחות אלה לחלוטין. גנטיקה איננה סיבה להפרעות תזונה ומחלות. אנחנו חייבים מאוד להשתדל ולאנוס את הגנטיקה הטובה והידידותית עלינו, כדי לגרום להידרדרות חיינו להישרדות בריאותית ונפשית בחולי. רוב מכריע של מצבי בריאות פיזית ונפשית הנם באחראיות וביכולת שלנו לשנות דברים מן היסוד. אף אחד מאתנו לא יחיה אין ספור שנים, אך אלה השנים שנחיהו ביכולתנו לעשות ארוכים, עליזים ובריאים יותר, אם נרצה.
דר' י. ווסק

תגובות

תמורה-קייל
28/11/09 22:32

האם אתה חושב שיש מישהוא שמן שלא היה מעדיף להיות רזה אם הדבר היה בכוחו?

דר' יוסי ווסק
דר' יוסי ווסק
חובב פעילות גופנית וריקודים חובב פסיכולוגיה, פילוסופיה ומדעי חברה. מנחה סדנאות בריאות והרזיה בדרך העצמה אישית של משתתפי ...