מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותתוספת שינה תשפר את ההתנהגות בבית הספר

תוספת שינה תשפר את ההתנהגות בבית הספר

תוספת של 27 דקות בלבד לשינה של הילדים משפרת את היציבות הרגשית ומצמצת התנהגות אימפולסיבית


ילדים שישנים יותר מתמודדים טוב יותר בבית הספר (צילום: Shutterstock)
ילדים שישנים יותר מתמודדים טוב יותר בבית הספר (צילום: Shutterstock)

תוספת של 27 דקות בלבד לשעות השינה, יכולה להביא להבדל גדול בהתנהגות של הילד בבית הספר. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics.

 

חוקרים מאוניברסיטת McGill בקנדה גייסו 34 ילדים בריאים בני 7 עד 11 ללא רקע של בעיות שינה, בעיות התנהגות או בעיות בלימודים. הילדים קיבלו תוספת של שעת שינה בלילה בביתם, כל לילה במשך 5 לילות, או שניטלה שעה מזמן השינה הרגיל שלהם במשך 5 לילות. הילדים לא הורשו לנמנם במשך היום.

 

ניטור השינה הראה כי הילדים שנשלחו לישון שעה מוקדם יותר מהרגיל, למעשה ישנו רק 27 דקות יותר מזמן השינה המקורי שלהם שעמד על כ-9.3 שעות. הקבוצה שזמן השינה שלה קוצץ, איבדה כ-54 דקות מזמן השינה המקורי.

 

המורים - שלא ידעו על השינויים בזמן השינה של הילדים - דיווחו על הבדלים בהתנהגות ובהתמודדות הילדים עם אתגרי היום-יום.

 

החוקרים מצאו כי תוספת ממוצעת של 27 דקות שינה בלבד לזמן שהילדים בדרך כלל ישנים בלילות שלפני לימודים, שיפרה את היציבות הרגשית שלהם, סייעה במיקוד ובקשב שלהם והפחיתה התנהגות חסרת מנוחה ואימפולסיבית בבית הספר, בהשוואה ללפני תחילת הניסוי.

 

לעומת זאת, נטילת שעה מזמן השינה של ילדים הביאה להשפעה הפוכה. הילדים היו עייפים יותר, התנהגותם בבית הספר החמירה והם היו יותר אימפולסיביים ועצבניים. הם נטו לבכות במהירות, לאבד את מזגם ולהיות מתוסכלים.

 

 

כמה שעות צריך לישון בלילה?

 

Pediatrics Published online October 15, 2012