קשב וריכוז
מנהלי קהילה
שנת צהריים מסייעת לילדים ללמוד
מחקר מצא ששינה של כשעה לאחר ארוחת הצהריים עשויה לסייע לילדים בגיל הגן בלמידה
תנומה באמצע היום סייעה לילדים בני שלוש עד חמש שנים לזכור טוב יותר את מה שלמדו בגן. כך עולה ממחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת מסצ'וסטס. החוקרים מצאו גם כי השינה מסייעת למוח לעבד ולאחסן זיכרונות.
המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, נערך בקרב 40 ילדים משישה גנים בארה"ב.
החוקרים לימדו את הילדים גרסה ממוחשבת של משחק הזיכרון, בו פורסים תמונות (לדוגמא של חתול או מטריה) ואז הופכים אותן. בהמשך מראים לילדים תמונה והם צריכים לזכור את מיקום התמונה הזהה ההפוכה. בסיום התרגול הילדים הצליחו לזכור נכונה את מיקומן של כ-75% מהתמונות.
החוקרים עבדו עם הילדים פעמיים. בפעם הראשונה הילדים שיחקו במשחק הזיכרון, ואז ישנו שנת צהריים של כשעה. אחר הצהריים הם התבקשו לשחק שוב במשחק, וכך גם בבוקר שאחרי - לאחר שנת לילה טובה. בפעם השנייה הילדים עשו את אותו הדבר, בהבדל אחד - לילדים לא ניתנה הזדמנות לישון שנת צהריים.
כאשר הילדים ישנו שנת צהריים הם תפקדו טוב יותר באופן משמעותי במשימות הזיכרון החזותי אחר הצהריים. ילדים שישנו צהריים זכרו 75% מהמיקומים, בדומה למה שזכרו בבוקר כשסיימו את התרגול. זאת לעומת רק 65% שהם זכרו בשעות אחר הצהריים ביום בו לא ישנו שנת צהריים.
שנת לילה טובה לא ביטלה את הפערים בתפקוד הילדים. כשהחוקרים בחנו את הילדים למחרת בבוקר, אחרי שנת לילה רגילה, עדיין היה הבדל משמעותי במה שזכרו הילדים כשהם ישנו צהריים יום לפני לבין מה שהם זכרו בבוקר שלמחרת התרגול כשהם לא ישנו צהריים.
החוקרים ביצעו מעקב הדוק יותר אחרי 14 ילדים נוספים במעבדת השינה שלהם. הבדיקות חשפו כי כאשר הילדים ישנו, היו יותר פרצי פעילות באזורים במוח הקשורים ללמידה ולאינטגרציה של מידע חדש.
לכמה שעות שינה אנו זקוקים?