חוט שדרה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
רכיבה על אופנוע בגיל מבוגר
רוכבי אופנוע מובגרים נראים יותר ויותר על הכביש, אבל נמצאים בסיכון גבוה יותר לפגיעה ומוות
רוכבי אופנועים ברחבי העולם מזדקנים וההשפעה של מגמה זו באה לידי ביטוי בחדרי המיון. רופאים מוצאים את הרוכבים המזדקנים כנוטים יותר להיפצע או למות כתוצאה מתקלה באופנוע לעומת עמיתיהם הצעירים.
בעוד שנפגע אופנוע טיפוסי מזמן נחשב כצעיר בריא שנפצע באופן פתאומי, מחקר שנעשה באוניברסיטת של המרכז הרפואי רוצ 'סטר מרמז אחרת. במחקר שנעשה בין השנים 1996 ו -2005, החוקרים גילו כי הגיל הממוצע של האופנוענים שמעורבים בתאונות עלה בכ 34-39 שנים, שיעור רוכבי אופנוע שנפגעים מעל גיל 40 עלה מ-28 עד קרוב ל -50 אחוזים. מבין כל הרוכבים שנפגעו, בני 50-59 יצגו את הקבוצה בעלת הצמיחה המהירה ביותר, בעוד שבני 20-29 היו במגמת ירידה תלולה.
נמצא כי לרוכבים מעל גיל 40, חומרת הפציעה, אורך שהות בבית החולים או במחלקה לטיפול נמרץ, ושיעור התמותה היו גבוהים יותר בהשוואה לרוכבים מתחת לגיל 40. הסיכון למות היה פי 1.5-2 יותר לרוכבים מעל גיל 40, בהתבסס על חומרת הפציעה המקורית. המחקר גילה גם כי רוכבים מבוגרים נוטים יותר למות מפציעות פחות חמורות לעומת רוכבים צעירים, לשהות לפחות 24 שעות ביחידה לטיפול נמרץ ולסבול מיותר סיבוכים כגון התקף לב וזיהומים, התורמים להישארות ממושכת בבית חולים.
"טיפול בבן 60 שהיה בתאונת אופנוע שונה מאוד מטיפול בבן 21 שהיה בתאונה דומה כיוון שבן 60 מביא הרבה יותר מטען רפואי עימו, וזה יכול להשפיע לרעה על תוצאות הפציעה, "אומר ד"ר גסטרינג, מנהל יחידת הטראומה. "כאשר אנשים מתחילים להוריד את האבק מהאופנועים שלהם באביב הזה, רוכבים מבוגרים צריכים לקחת צעד נוסף של זהירות: אם תקרה תאונה, לעתים קרובות הם ישלמו מחיר גבוה יותר מאשר הרוכבים הצעירים.
חומרת הפציעה אצל רוכבים מבוגרים עשויים להיות קשורה ביכולת מופחתת של הגוף לעמוד בפציעה. השינויים שקשורים בגיל, כגון ירידה בחוזק העצם וגודל המוח, עלולים לגרום לרוכבים מבוגרים להיות רגישים יותר לפגיעה. גורמים אחרים הקשורים להזדקנות, כגון ראייה לקוי, זמן תגובה איטי ושיווי משקל לקוי עלולים לתרום לקריסות אופנוע באוכלוסייה זו. כל אלה מסבירים את העובדה כי רוכבים מבוגרים מתרסקים בתדירות גבוהה יותר כתוצאה מאובדן שליטה מאשר רוכבים צעירים.
במחקר, שהתפרסם בגיליון מרץ של The American Surgeon, החוקרים סקרו את הרשומות של 61,689 רוכבי אופנוע בגילאים 17-89 שהיו מעורבים בתאונת אופנוע בין השנים 1996 ו-2005. הגיל הממוצע של האופנוענים המעורבים בתאונות גדל בהתמדה לאורך תקופת המחקר, עובדה אשר עולה בקנה אחד עם נתונים סטטיסטיים שמדווחים כי הגיל הממוצע של הבעלות על האופנוע עלה מ -33 שנים בשנת 1998 ל 40- שנה בשנת 2003.
גם אצל רוכבים צעירים ומבוגרים היו שני דברים משותפים: השימוש בקסדה שימוש בסמים ואלכוהול. השימוש בקסדה בסך הכל היה סביב 73% עבור שתי הקבוצות. שימוש בסמים ואלכוהול ניתן היה לראות אצל 1/3 מרוכבי אופנוע שנפצעו, ללא הבדל משמעותי בין רוכבים מבוגרים צעירים.
שימוש באלכוהול ושימוש בקסדה נמצאו קשורים כבר במחקרים קודמים בנושא שהראו כי נהגים שיכורים פחות חובשים קסדה ולכן נמצאים בסיכון גבוה יותר לפציעה או מוות. אין זה מפתיע כי חוקרים מאוניברסיטת רוצ 'סטר גילו כי לרוכבים אשר נמצאו חיוביים לשימוש באלכוהול, היה סיכוי של יותר מ-2.5 לכך שלא חבשו קסדה בעת הפגיעה. למרות שפע הראיות כי קסדות מפחיתות פציעות ראש טראומתיות ותמותה, אורך האשפוז ואת הנטל הכלכלי, ורק ב-20 מדינות בארה"ב יש חוקים אוניברסליים לחבישת קסדה.
תאונות אופנועים מהוות גורם משמעותי לפציעה או מוות על כבישי הארץ. המחקר הנוכחי מספק הצדקה להרחיב את היקף המחקר בנושא בטיחות אופנועים, חינוך והדרכה , במיוחד לאוכלוסיה המובגרת של רוכבי האופנוע.
מתוך-ScienceDaily
תרגום ועריכה: אנה רייזמן