קשב וריכוז
מנהלי קהילה
פעילות גופנית לפני הלימודים תפחית תסמיני ADHD
מחקר מצא כי פעילות אירובית עשויה להפחית תסמינים של הפרעות קשב וריכוז בבית הספר ובבית
לא קל לילדים להתרכז בלימודים כל היום. לאלה עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD) מדובר במשימה קשה במיוחד.
מחקר חדש שערכו חוקרים מאוניברסיטת מדינת מישיגן ואוניברסיטת ורמונט מראה כי פעילות אירובית לפני הלימודים עשויה להפחית תסמינים של ADHD בילדים.
המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of Abnormal Child Psychology, עקב במשך 12 שבועות אחר 200 ילדים מגיל הגן ועד כיתה ב' - לחלקם היו תסמיני ADHD ולאחרים לא. אלה עם תסמינים של ADHD הוגדרו כילדים בסיכון ל-ADHD.
הילדים חולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות: קבוצה אחת השתתפה בפעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית עד גבוהה כל יום לפני תחילת הלימודים וילדי הקבוצה השנייה השתתפו באותו זמן בפעילות שנערכה בכיתות, בלי הרבה תנועה.
החוקרים מדווחים שמצאו כי היו שיפורים בכל הילדים, אך ילדים בסיכון ל-ADHD בקבוצת הפעילות הגופנית זכו להטבות גדולות יותר במגוון גדול יותר של מדדים.
מחקרים קודמים כבר רמזו על כך שפעילות גופנית עשויה להוביל להשפעות חיוביות בילדים הסובלים מ-ADHD. במחקר שפורסם בשנת 2012 חוקרים מאוניברסיטת מונטריאול הראו כי תכנית פעילות גופנית שנמשכה 10 שבועות שיפרה באופן משמעותי את ההתנהגות והתפקוד הקוגניטיבי בילדים בני 7-12 עם ADHD. במסגרת המחקר 10 ילדים עם ADHD השתתפו בספורט קבוצתי כמו כדורסל או כדורגל במשך 45 דקות, שלושה ימים בשבוע. ילדים אלה הושוו ל-11 ילדים עם ADHD שלא לקחו חלק בפעילויות.
לאחר 10 השבועות, המורים וההורים דיווחו כי כל בעיות ההתנהגות שנמדדו – כמו תוקפנות, חרדה, דיכאון ובמיוחד הפרעות חברתיות – פחתו בקבוצת הפעילות הגופנית. המורים דיווחו שכאשר הילדים חזרו ממפגשי ספורט הם היו מסוגלים לשבת יותר מהרגיל. מבחנים נוירופסיכולוגיים הראו כי גם בעיות הקשב פחתו. הילדים עדיין עשו טעויות במבחנים כמובן, אך הם סיימו אותם מהר יותר. החוקרים מסבירים כי זה מראה שבסופו של דבר הילדים היו אפקטיביים יותר, מה שמצביע על כך שהקשב שלהם היה טוב יותר.
מחקר קטן אחר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics ב-2012 מצא כי פעילות גופנית עשויה להוביל לתפקוד טוב יותר בבית הספר בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. חוקרים מאוניברסיטת מישיגן גייסו למחקר 40 ילדים בגילאי 8 עד 10, מחציתם עם ADHD. הילדים התבקשו לבלות 20 דקות בהליכה מהירה על הליכון או בקריאה בישיבה.
לאחר מכן הילדים עברו מבחני הבנת הנקרא ומתמטיקה. בנוסף, הם התבקשו לשחק במשחק מחשב פשוט בו הם היו צריכים להתעלם מגירויים ויזואליים כדי לקבוע במהירות את הכיוון בו דמות מצוירת של דג שוחה. מטרת המשחק הייתה להעריך את יכולתם של הילדים להתעלם מהסחות דעת ולהתרכז במטרה.
התוצאות הראו שכל הילדים תפקדו טוב יותר בשני המבחנים לאחר שהתעמלו. במשחק המחשב, אלה עם ADHD הצליחו יותר להימנע מטעויות המאפיינות הפרעות קשב כאלה. לדברי החוקרים המחקר מראה כי לאחר פעילות גופנית קצרה, ילדים עם ADHD יכולים להשתיק הסחות דעת בצורה טובה יותר ולהתמקד במשימה.