הפרעות אכילה
מנהלי קהילה
פיצוי בשל בריונות שגרמה לאנורקסיה
ארה"ב: שופט אישר הסכם פשרה ראשון מסוגו במסגרתו בית ספר יפצה תלמידה שפיתחה הפרעות אכילה
שופט פדראלי בארצות הברית אישר הסכם פשרה בתביעה ראשונה מסוגה, במסגרתו ישולמו 55 אלף דולר לתובעת שטוענת כי הבת שלה פיתחה הפרעת אכילה מסוג אנורקסיה נרבוזה בגלל הטרדות ואלימות מצד בני גילה בבית הספר.
האישה תבעה את בית הספר בשם בתה (כיום בת 15), שתארה הטרדות יומיומיות על ידי בנים בבית הספר בין השנים 2006 – 2008, בהיותה בכיתה ו' ו – ז'. ההטרדות לדבריה כללו הקנטות חסרות רחמים אודות המראה החיצוני והמשקל שלה. בסופו של דבר היא פיתחה אנורקסיה נרבוזה ואושפזה בתת משקל קיצוני.
למרות שאלימות מצד ילדים תמיד הייתה קיימת, הפוקוס לגבי ההשלכות שיש לתופעה עלה לאחרונה מאז מקרה התאבדות של נער מֶסֶצ'וּסֶטְס בעקבות בריונות שכזו. שני המקרים הללו, ורבים אחרים, מציירים מציאות בה צוות בית הספר לרבות המורים והיועצים מודעים לאלימות, אך לא עושים מספיק כדי להתערב. על פי החוק בארצות הברית, בית הספר אחראי להפסקת ההתעללות ולכן יכול להיות אחראי לנזקים שיגרמו לילד כתוצאה מכך.
למרות שאין עדות לכך שההטרדות והאלימות הן הגורמות לבדן להתפתחות הפרעת אכילה, יש דברים מטרידים רבים בחוסר המעורבות של אנשי החינוך בבית הספר. שנות העשרה המוקדמות מכריעות בהתפתחות של דימוי הגוף. דחייה חברתית היא קריטית בשלבים אלה להתפתחות הנפשית של הנערה הצעירה. הקנטות על-ידי חברים לכיתה בהחלט יכולות להוות גורם להתפתחות של עיוות בדימוי הגוף.
עם זאת, חשוב לא להקל ראש ולפשט יתר על המידה את הקשר בין בריונות מצד חברים לכיתה לבין התפתחות של הפרעת אכילה. קיימים גורמים רבים נוספים שמשחקים תפקיד, לרבות דימוי עצמי נמוך, עניינים וקשרים משפחתיים, לחצים שונים בחיים, נורמות חברתיות שמעודדות רזון קיצוני ועוד.
מומחה בתחום אלימות בקרב בני נוער ציין כי לדעתו טוב שהתביעה הסתיימה בהסדר פשרה ולא הגיעה לבית המשפט. לדבריו היה קשה ביותר להוכיח קשר ישיר בין הבריונות שהנערה חוותה בבית הספר לבין התפתחות של הפרעת אכילה: “יש הרבה גורמים נוספים, חוץ מהאלימות שחוותה, אשר קשורים באופן סיבתי להפרעת האכילה. ילדים שהם רגישים יותר מבחינה רגשית הם מלכתחילה מועדים יותר מאחרים לסבול מבעיות כגון הפרעת אכילה ואובדנות".
בכל מקרה, הסכם הפשרה הזה מזכיר שצוות בית הספר צריך להיות ערני במיוחד, מודע ומעורב במקרים של בעיות רגשיות של תלמידיו. מילה אחת יותר מידי עלולה לגרום לילדים, שהם גם ככה רגישים במיוחד, להתנהגויות קיצוניות והרסניות כגון הפרעות אכילה או אובדנות.
תרגמה וערכה: מיכל אפק
Noa