השמנה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
נלחמים במשקאות הקלים
העלאת מחירם של משקאות קלים מפחיתה את הצריכה שלהם. האם זה יסייע למלחמה בתופעת ההשמנה?
אין ספק שמשקאות קלים אינם טובים לבריאותנו ושהם תורמים למגפת השמנת היתר. ב- 25 השנים האחרונות צריכת משקאות קלים עלתה באופן משמעותי ומשקאות אלה נהיו הגורם המרכזי לעליה בצריכת הקלוריות היומית ולהשמנה בארצות הברית. כבר לפני עשור נצפה כי צריכת הקלוריות היומית מהמשקאות הקלים עלתה כמעט פי 3 לעומת שנת 1977. מחקרים גם הראו כי צריכת המשקאות אלה קשורה לא רק בהשמנה, אלא גם בהרגלי תזונה קלוקלים נוספים ובסיכון מוגבר לסוכרת, בייחוד בקרב ילדים ונוער. מסיבה זו מזה מספר שנים מחפשים דרכים שונות להפחית את צריכתם.
כבר דיווחנו בעבר על ההצעה למיסוי משקאות קלים, שמטרתה להפחית את שיעור צריכתם ובכך לשפר את התזונה והבריאות של האוכלוסייה. כעת בחנו את העניין בבוסטון והראו שהעלאת מחיר המשקאות ב- 45 סנט הפחיתה את צריכתם ב- 26% וכי שיטה זו אולי תאפשר להשפיע על הרגלי הצריכה של משקאות קלים ממותקים באוכלוסיה.
חוקרים מאוניברסיטת Harvard מצאו כי מסע פרסום חינוכי שכלל שפע של הסברים על התועלת שבהפסקת שתיית משקאות קלים לא הוביל להפחתה בצריכתם, והחליטו לבחון את ההשפעה של העלאת המחיר שלהם באופן משמעותי.
הניסוי נערך בקפטריה של בית החולים בריגהם בבוסטון. מחיר המשקאות המתוקים בקפיטריה התייקר ב- 35% מהמחיר המקורי. העלאת מחיר המשקה ב- 45 סנט לוותה בירידה בצריכת המשקאות הקלים הממותקים בכרבע, ירידה שלא נראתה בקפטריה של בית חולים סמוך בו לא העלו את המחירים. במקביל עליית המחירים של המשקאות הקלים הובילה לעלייה בצריכת קפה ומשקאות דייאט, אבל לא לעלייה בצריכת חטיפים מתוקים, מאפים או מיצים.
כשהעלאת המחירים שולבה עם קמפיין הסברתי על נזקי המשקאות הקלים, הייתה ירידה נוספת של 18% בצריכה.
בינתיים, מספר מדינות בארצות הברית שוקלות להטיל מיסוי על המשקאות הקלים הממותקים. גם השיווק של משקאות אלה לבתי הספר הוקטן משמעותית.
צריך לקחת בחשבון שייתכן כי החלפת המשקאות המסוכרים במשקאות דיאטטיים לא תפתור את בעיית ההשמנה. כבר החלו להצטבר עדויות לכך שייתכן וגם הממתיקים המלאכותיים קשורים בהשמנה. אז מה עושים? שותים מים.
AJPH, published online ahead of print Jun 17, 2010
תרגום ועריכה: ד"ר דינה ראלט
מינרבה1
לפני הרבה שנים, לפני שהייתי מודעת לתזונה, השמנה וכו',
מחיר הקולה היה בשמים לעומת מחיר מים מינרליים.