מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותמפיחים חיים חדשים בריאות ישנות

מפיחים חיים חדשים בריאות ישנות

מדענים גידלו במעבדה ריאות חדשות בעזרת שלדים של ריאות ישנות והשתילו אותן בחולדות


חוקרים הצליחו לבנות ריאה מתפקדת באמצעות גידול תאים על שלד של ריאה ישנה (צילום: אתר panthermedia)
חוקרים הצליחו לבנות ריאה מתפקדת באמצעות גידול תאים על שלד של ריאה ישנה (צילום: אתר panthermedia)

 

השתלת ריאה היא המוצא האחרון של חולים הסובלים ממחלת ריאות חמורה ושאינה ניתנת לטיפול כמו ססיסטיק פיברוזיס, זאת מכיוון שרקמת הריאה אינה מתחדשת. אבל, בשל המחסור המתמיד באיברים להשתלה, רבים מהממתינים להשתלה מתים לפני שנמצא האיבר שיכול היה להציל את חייהם.

 

מקרי מוות כאלה ניתן יהיה למנוע, אם היה ניתן להשתמש בתאי גזע על מנת לגדל ריאות חדשות או לגדל רקמת ריאות חדשה על ריאות שרקמתן נפגעה.

 

אבל זה לא פשוט בכלל. הריאות הן ככל הנראה האיבר הכי מורכב מבחינת סוגים שונים של תאים שנמצאים בו. כך למשל, התאים הקרובים לכניסה, שונים מאוד מאלה שנמצאים עמוק בתוכה. מחקרים שנעשו בתאי גזע עד היום, לא הצליחו להביא להתחלקות הנחוצה של התאים בריאה לסוגים השונים. 

 

כעת, חוקרים הצליחו לראשונה לבנות ריאה מתפקדת באמצעות גידול תאים על שלד של ריאה ישנה.  החוקרים זרעו תאי גזע עובריים של חולדות, בריאות שנלקחו מחולדות שמתו, לאחר שהתאים המקוריים של האיבר נהרסו באמצעות מחזורי הקפאה והפשרה וחשיפה לחומרי ניקוי. כתוצאה מתהליך זה, התקבלו שלדים- מבני חלבונים ריקים בצורת ריאות.

 

תאי הגזע שנלקחו מהחולדות שגשגו על השלדים והתחלקו ביניהם לתאים חדשים מסוגים שונים, המתאימים למיקומים הספציפיים שלהם בריאה.

 

האיבר המהונדס הושתל בחולדות חיות, שם תפקד כמו שריאה רגילה הייתה מתפקדת מבחינת חילופי גזים- במשך עד שעתיים.

 

החוקרים שממשיכים בניסוי, מקווים כי בעתיד ניתן יהיה לייצר בצורה זו רקמות ריאה חדשות בבני אדם או להשתמש בריאות שיוצרו בצורה כזו כמודלים לניסויים של טיפולים חדשים ושיטות אבחון חדשות למחלות ריאה שונות. אבל הדרך לשם עוד ארוכה.

 

 

http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/science.1189345

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה