קשב וריכוז
מנהלי קהילה
מחקר: בעיות שפה נפוצות בילדים עם ADHD
מחקר קטן מצא כי לילדים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות סבירות גבוהה כמעט פי 3 לבעיות שפה
בקרב ילדים עם ADHD קיימת שכיחות גבוהה של בעיות שפה, להן עלולות להיות השלכות משמעותיות על התפקוד של הילדים בלימודים, ללא קשר לחומרת תסמיני ה-ADHD. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוסטרליה.
בעיות שפה מתייחסות לשפה מדוברת – גם ליכולת להקשיב ולהבין מה שאחרים אומרים וגם ליכולת לדבר ולהיות מובנים.
המחקר שפורסם בכתב העת Pediatrics כלל 179 ילדים בני 6-8 שאובחנו עם ADHD ו-212 ילדים ללא הפרעת קשב. לאחר שהחוקרים נטרלו בניתוח הנתונים גורמים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, בהם גורמים סוציו-דמוגרפיים ומצבים אחרים כמו הפרעות על ספקטרום האוטיזם, נמצא כי הסיכון לבעיות שפה היה גדול פי 2.8 בילדים עם ADHD.
כאשר החוקרים בחנו כיצד אותן בעיות שפה השפיעו על ביצועי הילדים, הם מצאו כי בהשוואה לילדים עם ADHD ללא בעיות שפה, לילדים עם ADHD ובעיות שפה היו קשיים גדולים יותר בחישובים מתמטיים ובקריאה והציונים שלהם בלימודים היו נמוכים באופן משמעותי.
לעומת זאת, להפתעת החוקרים לא נמצא קשר בין בעיות השפה לתפקוד החברתי של ילדים עם ADHD. החוקרים אומרים כי ייתכן שהתפקוד החברתי של ילדים עם ADHD בגיל צעיר לא נפגע עקב בעיות שפה מכיוון שילדים עם ADHD כבר חווים תפקוד חברתי לקוי בשל גורמים אחרים הקשורים לתסמיני ADHD ולקשיים אחרים הנלווים לתסמונת, כך שההבדל בתפקוד החברתי בין ילדים עם ADHD להם בעיות שפה לילדים עם ADHD להם אין בעיות שפה אינו משמעותי.
מהמחקר לא ברור אם בעיות השפה הן אלה שמובילות לתסמינים המאפיינים ADHD, אם ה-ADHD גורם לקשיים בהבנת השפה או שמשהו מתרחש באזור במוח שיוצר את שתי הבעיות. כעת נדרשים מחקרים נוספים שיבחנו את הנושא.
Pediatrics. Published online April 21, 2014