מחלות לב
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
טיסות אינן מהוות איום משמעותי ללב
פאנל מומחים פרסם דו"ח עם הנחיות והבהרות חדשות לגבי ההשפעה של טיסות על מחלות לב וכלי דם
טיסות אינן מהוות איום משמעותי לבריאות הלב וכלי הדם, מלבד כמה מצבים שדורשים הגבלות. כך עולה מהנחיות חדשות שפורסמו בכתב העת היוקרתי Heart.
הסיבה להנחיות החדשות, שנכתבו על ידי החברה הבריטית ללב וכלי דם, היא דאגה ציבורית לגבי השפעת הטיסות על הבריאות והצורך בהנחיות לחברות תעופה, רופאים וחולים, שיאפשרו להעריך את הסיכון שבטיסות לחולים הסובלים ממחלות לב וכלי דם.
קיימים כיום מספר מקבצי הנחיות בנושא, אך הם שונים זה מזה בהמלצותיהם, בעיקר בנוגע לפער הזמן הנדרש בין אירוע רפואי או פרוצדורה רפואית ובין הטיסה.
ההנחיות בדו"ח החדש מבוססות על העדויות שפורסמו עד היום בנושא ופאנל של מומחי קרדיולוגיה, מומחי מחלות דרכי הנשימה ומומחי תעופה.
על פי הדו"ח, לאנשים עם מחלות לב וכלי דם שאינם חולים קשים מאוד ורוצים לטוס במטוס מסחרי, הסביבה במטוס לא מהווה סיכון משמעותי לבריאות.
ההשפעה העיקרית של נסיעות אוויריות היא נשימה באוויר שיש בו כמות חמצן מופחתת, מה שגורם לפחות סירקולציה של חמצן בדם- בסביבה בה מווסתים את לחץ האוויר.
על פי ההנחיות החדשות, נוסעים שכבר נמצאים בסיכון מוגבר לתעוקת לב, התקפי לב, אי ספיקת לב או קצב לב בלתי סדיר, יכולים להיות מושפעים מהיפוקסיה (חוסר בחמצן ברקמות הגוף), אבל כפי הנראה, רמת החמצן בדם שמושפעות מטיסה, אינן בעלות השפעה מזיקה או שהן בעלות השפעה מזיקה קטנה בלבד על מחזוריות החמצן, ובטוח שכך המצב בטיסות קצרות או בינוניות.
הדו"ח מכיר גם בהשפעה המזיקה של "גורמי מתח של שדות תעופה" כגון אמצעי ביטחון, האיום של טרוריסטים ואפילו ההתעסקות עם מזוודות על בריאות הלב. אבל על פי ההנחיות, מרבית שדות התעופה מספקים "שירותים מצוינים" על מנת לסייע לאנשים עם בעיות בריאות.
על פי הדו"ח אפילו נוסעים עם מחלות לב וכלי דם חמורות יותר יכולים לטוס, בתנאי שהם נוטלים את התרופות שלהם, שהם לא מתאמצים יותר מידי ושיש להם גישה לחמצן בטיסה (מה שלעיתים דורש תיאום מראש עם חברת התעופה) וסיוע בשדה התעופה.
ישנם מספר מצבים ופרוצדורות רפואיות הדורשים זמן המתנה ראוי לפני הטיסה, על מנת לבדוק שאין סיבוכים ולוודא שהמצב יציב. הדו"ח מפרט את המצבים השונים ומשך הזמן שיש להמתין. כך למשל, לאחר צנתור אלקטיבי ולא מסובך, צריך לחכות רק יומיים לפני שטסים, כך גם לגבי חולים שהושתלו בהם קוצבי לב, אלא אם כן הם סבלו מפנאומותורקס (חזה אוויר), במקרה זה עליהם להמתין שבועיים לאחר שהחלימו לחלוטין.
עוד עולה מהדו"ח כי אומנם טיסות ארוכות מכפילות את הסיכון לפקקת ורידים עמוקה (DVT), אך מדובר באותו סיכון שקיים במהלך נסיעה ארוכה ברכב, רכבת או אוטובוס.
על פי הדו"ח, הסיכון ל- DVT לאדם שהוא בריא ובכושר, הוא אחד ל- 6,000 בטיסה שאורכה יותר מארבע שעות. אפילו אלה שנמצאים בסיכון מוגבר- אנשים שכבר היה להם DVT או שעברו לאחרונה ניתוח שארך יותר מחצי שעה- עדיין יכולים לטוס, בתנאי שהם שותים הרבה נוזלים (ללא משקאות המכילים קפאין ואלכוהול), יזוזו במהלך הטיסה, ילבשו גרבוני לחץ וייקחו מדלל דם- אספירין דווקא אינו מומלץ.
Heart, 2010; 96 (suppl 2): ii1 DOI:10.1136/hrt.2010.203091
עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה